páncélautó

A partizán marsall autókollekciója

2023.10.03.

Ilyen autókkal járt az egykori kommunista gerillavezér, jugoszláv államelnök.

A marsall szívesen vezette autóit, de természetesen voltak hivatásos sofőrjei is, utóbbi bizalmi állásnak számított az egykori Jugoszláviában is. A németek ellen eredményesen harcoló egykori partizánvezér, majd pártfőtitkár és államelnök Josip Broz Titót 1942. augusztusától 1951-ig fuvarozta Nikola Nikica Prlja. A belgrádi elnöki rezidencia következő hivatalos sofőrje, Marko Agbaba 1951-től haláláig szolgálta Titót ő irányította a protokoll autóflottákat.

A szocialista/kommunista országok legnyugatosabbja volt Jugoszlávia, ahol nem csak keleti kocsikat lehetett kapni, hanem németeket, olaszokat és franciákat is, sőt készültek helyben Citroën, Fiat és VW modellek CiMos, Zastava és Tas jelvénnyel.

A délszláv autókultusz persze jóval régebbi, hiszen 1939 szeptember 3-án Belgrádban Grand Prix versenyt rendeztek, a Forma 1 elődjének tekinthető futamon indult a legendás Tazio Nuvolari , akinek győzelmét százezer ember ünnepelte. Belgrád kanyargós utcáin, a 2,79 kilométeres távon ötven kört tettek meg a mezőny. Az autóimádat szelleme később is megmaradt.

A Jugoszláviát 1945-ben megalapító és azt 1980-as halálig vaskézzel irányító Josip Broz Tito imádta és gyűjtötte a különleges autókat. A történelem szétszabdalta az egykori szocialista országok szövetségét, de a marsall legendás autókollekciója egyben megmaradt.

Része többek között az egyetlen jugoszláv elnöki Cadillac, melyet Tito a Nagy-Brijun szigeten használt, és a legendák szerint ezzel fuvarozta Sophia Lorent is. Az autót egyébként 1953-ban Eisenhower amerikai elnöktől kapta ajándékba.

Több más Tito-autóhoz hasonlóan ez is a szlovéniai országi múzeumban parkol, a Bistra-i Műszaki Múzeumba évente több ezren látogatnak el, a belépő ára 6,50 euró.

A hivatalos verzió szerint Tito egykori autóparkjának jelentősebb része úgy került át Bistrába, hogy szlovén gyűjtők összevásárolták azokat.

A 15 darabos gyűjteményben van egy 1952-es Rolls Royce-Silver Wraith, a szlovén tagköztársaság hajdani ajándéka, amelyet Tito 1970-ig külföldi delegációk fogadására használt. Aztán egy 1938-as Horch, amit a szovjet hadsereg hadizsákmányából Tito kapott meg, és 1960-ig Jugoszlávián belül utazgatott vele.

Tito az 1939-es gyártású Mercedes Benz 540 K típusú autójával akár 170 kilométeres sebességgel is száguldozhatott óránként, az autót egyébként a horvát belügyminisztériumtól kapta ajándékba, és viszonylag keveset használta, mindössze egy hivatalos romániai látogatást jegyeznek a krónikák.

Sztálintól egy 1937-es páncélozott amerikai Packard Twelve-t kapott, ezt Tito 1959-ig használta, Indiában és Burmában is járt vele. Tolbuhin marsall Cadillac-12 Convertible Sedan kocsival lepte meg, méghozzá egy 1936-os gyártmánnyal, amely szintén világháborús hadizsákmány volt, ezt Tito 1945-47 között használta.

Nyikita Hruscsov egyszerre két, egyforma ZIS-115 (Zavod imenyi Sztalina, azaz a Sztálinról elnevezett üzemben készült), 1954-ben gyártott, és vastagon páncélozott autót küldött neki, melyek különlegessége a 8 centiméter vastag (!) ablaküveg.

Az 1946-os Cadillac-Series 62 autót kanadai jugoszláv emigránsoktól kapta Tito, és 1975-ig használta Belgrádban, illetve a Brijuni-szigeteken.

A Cadillac Eldorado Convertible Coupe-ból összesen 2150-et adtak el a világon, Tito maga vásárolta, és 1974-ig főleg külföldi vendégek szállítására használta.

A jugoszláv szövetségi belügyminisztérium egy 1948-ban készült Pacard 2226 Custom Eight kocsival lepte meg. De volt elektromos hajtású autója is, amit mexikói látogatók hoztak neki a Brijuni-szigetre, ahol 1979-ig gyakran használta is.

Zágrábi kereskedőktől 1965-ös Lincoln Continental Convertible Sedant kapott, a Zastava gyártól 1953-ban pedig egy AR51 Campagnola terepjárót, amit FIAT-licence alapján készítettek. Tito 1976-ig vadászott vele.

Nem teljes a kollekció, mert a védelmi minisztérium 2003-ban elárverezte két Mercedes 600 Pullmannt: az 1967-es nyitott volt, a az 1978-as csukott és páncélozott, utóbbit nem igazán kedvelte Tito, a nyújtott limuzinnal inkább a későbbi két elnök, Milan Panic és Szlobodan Milosevics közlekedett.

Fotók forrása: LSB, Ford,  Zastava

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....