busz

Pécsi buszügy - Felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték a volt vezérigazgatót

2016.02.16.

Két év felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt Keczer Lászlót, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. volt vezérigazgatóját a pécsi buszeladási ügyben a megismételt eljárásban kedden, nem jogerősen a Pécsi Törvényszék.

Az ítélet végrehajtását négy év próbaidőre függesztették fel. A bíróság mellékbüntetésként a korábban a baranyai megyeszékhely tömegközlekedését ellátó vállalat egykori vezetőjét öt évre eltiltotta gazdasági társaság vezetésétől, valamint a mintegy hárommillió forintos bűnügyi költség megtérítésére is kötelezte.
   

Fotó: wikipedia

Az ügyészség súlyosbításért, letöltendő börtönbüntetés kiszabásáért, Keczer László felmentésért fellebbezett.

Keczer László ellen különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének kísérlete miatt emelt vádat az ügyészség. A vád szerint az egykori vezető 2009 januárjában szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában lévő PK eladja több mint 150 buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan 11 évre szóló megállapodás is született a járművek bérléséről, ami független piaci szereplők áraihoz képest a PK-nak 671 millió forint többletköltséget jelentett, és 2019 végéig mintegy 6,8 milliárd forint pluszkiadással járt volna.

A Pécsi Törvényszék megállapítása szerint a PK Zrt.-t bizonyíthatóan mintegy 670 millió forintos kár érte Keczer László szándékos kötelezettségszegésének következtében, mert nem megfelelően képviselte a PK érdekeit a PK Busrent Kft.-vel szemben. A bíróság indoklása szerint ugyanakkor a vádlott bűnösségét a 11 évre megkötött szerződés vonatkozásában nem lehetett kétséget kizáróan megállapítani.

Schadt Krisztián bíró kifejtette: Keczer László ügyével kapcsolatban súlyosbító körülmény nem, ugyanakkor "rendkívül nagyszámú" enyhítő körülmény áll fenn. Ezek között említette a vádlott idős korát, büntetlen előéletét, egészségi állapotát, továbbá azt, hogy a 670 millió forintos elkövetési érték a különösen jelentős vagyoni hátrány "500 millió forintos alsó határához közelít".

A bíró kiemelte, a vagyoni hátrány teljes egészében megtérült a Zalaegerszegi Törvényszék polgári ítélete következtében, amely a pécsi autóbuszok eladásáról szóló szerződést 2012 februárjában jó erkölcsbe ütközőnek, ezért jogerősen semmisnek nyilvánította. Ennek értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a 176 busz tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében azokat vissza kellett adnia a PK-nak.

Keczer Lászlót 2012. márciusban különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelésben bűnösnek találta és hét év börtönbüntetéssel sújtotta a Pécsi Törvényszék a buszok eladásával és bérlésével összefüggésben, a Pécsi Ítélőtábla azonban megalapozatlanság miatt hatályon kívül helyezte az elsőfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a bíróságot.

Az ítélőtábla álláspontja szerint a törvényszék a PK buszeladással és a bérlettel kapcsolatos szerződéseit nem megfelelően, azaz nem komplexen, egy gazdasági folyamatként vizsgálta, hanem egy-egy ügyletet kiragadott, és azokról azt állapította meg, hogy előnytelenek voltak a PK-nak. Ezenkívül nem volt tekintettel a szerződésekben érintett gazdasági társaságok részben azonos tulajdonosi összetételére sem.

A táblabíróság kimondta: a buszpark eladása nem járt vagyonvesztéssel, mert a járműveket a könyv szerinti értéknél 50 millió forinttal magasabb áron értékesítették. Ezért az új eljárásnak elsősorban annak vizsgálatára kell kiterjednie, hogy a buszok bérlésével kapcsolatban voltak-e aránytalanságok.

Az ügyészség a 2013 novemberében indult új eljárásban már csak a buszok bérlésével összefüggésben indítványozta Keczer László elmarasztalását.

A pécsi közgyűlés 2012 áprilisában úgy döntött, hogy a szolgáltatás biztonságáért a nehéz anyagi helyzetben lévő PK helyett egy tisztán városi tulajdonú céget, a Tüke Busz Zrt.-t bízza meg a tömegközlekedési feladatok ellátásával.

Az ügy tárgyalása másodfokon folytatódik.

MTI

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.08.16
Új csapat, új kapitány, új bázis, ahol megint szuper-gépet épített a BME FRT.   ..
2017.08.16
Az autótervezés legmodernebb eszközei manapság a virtuálisvalóság-rendszerek és a számítógépes....
2017.08.16
Jovcho Savov Bulgáriából  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.08.16
A kínai autógyártó cáfolta azokat a híreszteléseket, hogy érdemi lépéseket tett a Fiat Chrysler (....
2017.08.16
A hétéves, Öt Kontinens Útjain elnevezésű projekt keretében a Toyota fejlesztőmérnökei bejárják a....
2017.08.16
Az együttműködés célja az autógyárak által közösen használható egységes technológiai platform....
2017.08.16
A Ford GT egy új, korlátozott darabszámban készített Heritage változatban is kapható lesz, amely....
2017.08.16
A számítógépek hardveres alapjai megegyeznek az autók irányító egységeiben, idegen eredetű....
2017.08.16
Az Európai Bizottság támogatását élvező NEXT-E projekt konzorciumtagjai Magyarország mellett....
2017.08.16
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke volt a TV2 Mokka című műsorának vendége, akit a....