Bemutató

A Peugeot-Citroën elektromos haszonjármű programja

2020.07.22.

A városi áruszállító kishaszon-járművek piacán ma még az elektromos hajtású típusok részaránya jelentéktelen, de az egyre tökéletesedő műszaki konstrukciók és az elektrifikációt előnybe részesítő szabályozások nyomán a helyzet gyorsan megváltozhat. Legutóbb a Peugeot-Citroën (PSA) körvonalazta haszonjárműveinek villanyosítási stratégiáját.

Szerző: Heimer György

A PSA cégcsoport mind a négy márkája (Peugeot, Citroëen, Opel, Vauxhall) az év második felében megkezdi a teljesen elektromos kisteherautók forgalmazását, jövőre pedig azok kisbusz-változatait is piacra vezetik – jelentette be Xavier Peugeot, a francia autómulti haszonjármű-gyártó ágazatáért felelős alelnöke június végi online sajtótájékoztatóján. Az új e-teherautók Peugeot e-Expert, Citroëen ë-Jumpy, Opel és Vauxhall Vivaro-e, illetve a 6-9 személyes kisbuszok esetében Peugeot e-Traveller, Citroëen ë-Spacetourer, valamint Opel és Vauxhall Zafira e-Life néven kerülnek majd forgalomba.

A francia nagyvállalat elektromos haszonjármű programjának kulcseleme, hogy e-teherautó modelljei a csoport EMP2 jelű moduláris platformjára épülnek, vagyis eltekintve a márkákra jellemző szerelvényektől, minden paraméterükben (maximális raksúly 1275 kg, vonóerő-kapacitás max. 1000 kg) azonosak. Így közös a hagyományos belső égésű erőforrások helyére beépíthető elektromos hajtásrendszer, ugyanakkor a modularitás eredményeként az áruszállító dobozos, vagy a személyszállító buszfelépítmény többféle hosszúságú lehet. E platformstratégia legfontosabb hozadéka a nagyobb versenyképesség: a remélt nyereségességhez és árakhoz viszonyítva alacsony szinten tarthatja a fejlesztési és termelési költségeket – legalábbis a cég reményei szerint.

Fotók: PSA

A járművekhez kétféle akkumulátorcsomag rendelhető. Az 50 kWh teljesítményű hatótávja – WLTP menetciklus szerint – 230 kilométer, a 75 kWh-os pedig 330 kilométert teljesít. Xavier Peugeot alelnök sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy felméréseik szerint a döntően városi áruszállításra használt kisteherautókkal a felhasználók 83 százaléka naponta nem megy többet 200 kilométernél, 44 százalékuk pedig soha nem is lépi át a napi 300 kilométeres menethatárt. Mindezért nem lehet gond a benzinesekhez-dízelesekhez viszonyított kisebb hatótáv. Az e-áruszállítók a villanyos személyautókhoz hasonló módón tölthetők, vagyis a műszak vége után az e-járművek akkumulátorkapacitásának fele egy éjszaka feltölthető hagyományos hálózati konnektorról, a 11 kW-os fali töltővel pedig még a nagyobb akkus típus teljesen lemerült telepei is csurig telhetnek a reggeli munkakezdésre. Amennyiben nagyobb hatótávra, (főként kisbuszok esetében merülhet fel ilyen igény) nyilvános villámtöltővel a járművek egy óra alatt „feltankolhatók”. Azt viszont a Peugeot-menedzser elismerte, hogy a nagyobb terhelés hatótáv-csökkenéssel jár, minden 100 kg terhelés hozzávetőleg 5 kilométert ronthat a megtehető hatótávon.

A Peugeot alelnök a kishaszon-járművek európai piacáról szólva azt is megjegyezte, hogy jelenleg a dízelmotor teljesen általános, de a helyzet gyorsan megváltozhat. Döntően a légtisztasági törekvések miatt, számos nagyvárosban korlátoznák a gázolajos teherautók forgalmát is. Ennek nyomán a PSA csoport úgy számol, hogy az e-típusok aránya már 2020-ban eléri a teljes teherautó-forgalmuk 5 százalékát, 5 éven belül pedig e részesedés 15 százalékra növekedhet. Persze a PSA nincs egyedül a piacon, a többi versenytárs is javában készülődik. A Mercedes például tavaly mutatta be EQV márkanévre hallgató többcélú (MPV) prémiumos kivitelű kisbuszát, amely 100 kWh telepeivel mintegy 400 kilométeres hatótávot ígér. Az Automotive News Europe szakportál szerint a Renault vezeti az e-haszonjárművek uniós piacait, 2018-ban mintegy 46 százalékos részesedéssel. (Tavaly a Renault Kangoo ZE pickup volt az éllovas, hozzávetőleg 8800 darabot adtak el belőle.)

A PSA haszonjármű-főnöke azonban nem győzte hangsúlyozni, hogy az üzemeltetőknek nem kell kompromisszumot kötniük az elektromos teherautók használatával. A cégcsoport e-típusainak raktere ugyanakkora, mint a hagyományos dízeleseké: a kocsi aljában kialakított akkupakk nem vesz el helyet a hasznos térből. Külön kiemelte, hogy a teherautók 1,9 méteres magasságát úgy alakították ki, hogy az se legyen akadály, be lehessen velük hajtani a földalatti autóparkolókba. A kisbusz-változatok esetében sem kell lemondani a megszokott utazási menetdinamikáról. Így például az Opel Zafira e-Life maximális teljesítménye 138 lóerő, csúcsnyomatéka 260 Nm, a 2,9 tonnás személyszállító 13,1 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 100 km/óra sebességre.

A PSA e-kvartetnek van egy „társult”, ötödik tagja, a Toyota Proace jövőre megjelenő villanyos változata. A Peugeot még néhány éve kötött hosszú távú együttműködési megállapodást japán cégóriással, így a PSA márkáival teljesen azonos alapokon forgalmazza a Proace típust. Sajtóértesülések szerint a legnagyobb különbség, hogy a távol-keleti partner 15 évre vagy 1 millió kilométerre vállal garanciát az akkumulátorokra (a kezdeti akkukapacitás 75 százalékának erejéig). A PSA ezzel szemben nyolc évre, illetve 160 ezer kilométerig ígér akku-jótállást.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....