Rába-Volvo

Pintér: A Rába kész a Volvo-buszok gyártásának megkezdésére

2013.09.06.

Csütörtökön jelentették be, hogy a Rába-Volvo is tendergyőztes lett, 61 csuklósbuszt szállíthat a Volán-társaságnak. Pintér István, a Rába Járműipari Holding elnök-vezérigazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Pintér István

Nem csak a győri, hanem az országos közvéleményt is élénkén foglalkoztatja a kérdés, mikor gördül le Győrben az első Rába-Volvo közös fejlesztésű autóbusz és mikor az első Rába-Renault közös fejlesztésű tűzoltó autó?

A válság után megváltozott a vállalatok kockázatvállaló képessége, így a miénk is. Mindkét projektre azt mondjuk, igényvezérelt, ez azt jelenti, hogy a piaci lehetőségek függvényében tudjuk ezeket a projekteket kivitelezni. Konkrétan fogalmazva, minden olyan tenderen indulni fogunk, ahol akár autóbusz-, akár tűzoltó autók beszerzéséről van szó, és természetesen nyerni szeretnénk.

Várhatóan még az idén elindul a gyártás Győrben?

Kevés tender van nyitva, a Volánbusz írt ki egy jelentőset, ezen indultunk, ( ezen nyertek, a szerk. megj.) Pécsen is zajlik egy, s a BKK-tenderén is indulni fogunk.

Ha tendert megnyerik, nyomban megindul a gyártás?

Nyilvánvalóan a tenderben megfogalmazott határidőre szállítunk.

Ezek szerint a Rába teljesen készen áll a Volvo-buszok és a Renault tűzoltók gyártására?

A lokalizálási program azt jelenti, hogy a megrendelések függvényében kezdjük el a helyi összeszerelést. Minél nagyobb a megrendelt mennyiség, annál gyorsabban valósulhat meg a program, de ne felejtsük el, hogy ezeket a lépéseket a gazdasági racionalitás határozza meg. A Rába számára elsődleges cél, hogy a más piacokra szállított és már bizonyított termékeit itthon is beépítse, gondolok itt a futóművekre, ülésekre.

Indítottak egy beszállítói programot is, a Volvo-buszokhoz és Renault tűzoltóautókhoz kapcsolódóan. Megvan már a mérleg, hányan jelentkeztek?

Körülbelül háromszáz vállalkozás jelentkezett, ennek feldolgozása megkezdődött. Számukra óriási a lehetőség, hogy nemzetközi szinten is megmérettessenek, s a Rábán keresztül nagy cégek beszállítói legyenek.

A Rába katonai járműveket is gyárt, a NATO-val kötött megállapodás alapján a honvédség újítja fel járműparkját. Ez a projekt hol tart?

Nagyjából a felénél, 2002-ben nyertük meg a programot, 2003-ban indult. A honvédségnél azóta nagy változások történtek, s a programnak rugalmasan alkalmazkodnia kellett a körülményekhez.

Van a futómű és a jármű üzletágak mellett egy harmadik is, az alkatrész. Mondhatjuk, hogy a válság leginkább ezt érintette, hiszen többek között a Magyar Suzukinak üléseket szállítanak, s Esztergomban a gyártás igencsak visszaesett.

A válság minden üzletágat érintett, s a méret is hasonló volt, 30-40 százalékos csökkenésekkel. Ami az alkatrész üzletágat illeti, azt a cél fogalmaztuk meg, hogy be kell lépni a nyugat-európai klubba, magyarán a Suzuki mellett ki kell építeni egy másik üzletet. Ez nem egyszerű, mert a személygépkocsi ipar meglehetősen zárt ellátási láncot működtet, és ezen változtatni nem egyszerű. Ezért kerestünk Németországban egy stratégiai partnert, a Fehrer Automotivot, aki elismert szállítója olyan márkáknak, mint például a Volkswagen, Audi, vagy akár a BMW, s rajtuk keresztül elkezdtünk szállítani a Volkswagennek. Évi 800 ezer darab autóhoz készül Móron hátsó ülés kartámla. Jövőre szeretnénk elérni, hogy a német személygépkocsi gyártóknak szállított fém alkatrészek értéke összemérhető legyen a Suzukival.

A közelmúltban újabb öt évre megválasztotta a közgyűlés a Rába elnökének, száz százalékos szavazati aránnyal. Ezek szerint első-utolsó munkahelye lesz a Rába?

Nagy megtiszteltetés ez az száz százalékos szavazati arány. Az biztos, hogy eddig első és utolsó munkahelyem a Rába, a nyugdíj azonban még messze van, tíz év, ha nem változnak a szabályok.

Mennyit változott a Rába az egykoron vörös báróként emlegetett Horváth Ede-időszakhoz képest?

Száznyolcvan fokos változást élt meg a cég, ami sok esetben nagyon fájdalmas volt. Azt szoktuk mondani, a Rába is egy olyan hajó, ami lassan fordul, de gyorsan süllyed. De félre téve a tréfát, úgy gondolom, ma a Rába nyugati mércével mérve is egy korszerű vállalat, amely sikeresen integrálódott a globális járműiparba és világszínvonalon képes kiszolgálni első rangú partnereit. Ráadásul vannak olyan szegmensek – ilyen például a nagyteljesítményű mezőgazdasági erőgép futóművek piaca, amelyek specialistájaként a Rába a nemzetközi élvonalba tartozik. Hisszük és valljuk, hogy jövőnk a korszerű, magas mérnöki tartalommal bíró, minőségi termékekben rejlik. Ezen stratégiai víziónk alátámasztására több mint két évvel ezelőtt elindítottunk egy jelentős beruházási programot, melynek eredményeképpen létrehoztuk a Rába Fejlesztési Intézetet.  Önálló kutatás-fejlesztési központunk révén egyfajta teljes megoldásszállítóként képesek vagyunk nemzetközi vevőink fejlesztési igényeinek magas színvonalú kielégítésére.

A Rába a közelmúltban tette közzé fél éves eredményét, a társaság kimagasló csoportszintű üzemi teljesítménye soha nem látott szintet ért el, teljes átfogó jövedelem szerinti eredménye pedig az ezredforduló óta eltelt évek rekordja. Előbbi a 2012. évi hasonló időszakhoz képest 400 százalékkal 2 milliárd forintra nőtt, utóbbi közel megduplázódott, és 1 milliárd 854 millió forintot tett ki. Miközben a világban még a válság jegyeivel küzdenek, a Rába szárnyal. Mi az oka?

Fél év vagy egy év eredménye önmagában nehezen értékelhető. Ha visszatekintünk az elmúlt tíz évre, elmondhatom, egy tudatos építkezés zajlott a Rábánál, s ennek egyik részeredménye a fél éves eredmény. A válság után újragondoltuk a stratégiánkat, s a végtelen növekedés helyett a minőségi növekedésre helyeztük a hangsúlyt. Mindenhez szerencse is kellett, jókor, jó módszerrel strukturáltuk újra a piacainkat. A keleti piacok összeomlása után az amerikai piac jelentette a túlélést, emellett egy európai stratégiát is megfogalmaztunk, visszatértünk Oroszországba és a szovjet utódállamokba. Tudatosabbá tettük a termékportfóliót is, elsősorban a futómű-üzletágban, amely meghatározó a Rábánál. A hagyományosnak tekinthető nagysorozatú futómű részegységek mellett három komplett futómű szegmensben vagyunk jelen, a nehéz kategóriájú mezőgazdasági szegmensben, az autóbusz szegmensben és a speciális futóművek gyártásában. Évente 120-130.000 jármű használ a Rábánál készült futómű egységeket. Ez például Európában azt jelenti, hogy szinte minden harmadik teherautóban ott vagyunk, olyan nagy márkák járműveiben, mint a Scania, Volvo vagy a Renault.

A rekordot egy többségi, állami tulajdonú Rába érte el. Huszonhárom éve, a Rába privatizálásakor azt mondták, az állam nem lehet jó tulajdonos. Ezek szerint az állam mégis csak lehet jó tulajdonos?

A vállalat teljesítményét a menedzsment határozza meg, hiszen ezért kapjuk a fizetésünket, hogy eligazodjunk az üzleti környezetben és helyes stratégiákat fogalmazzunk meg. S persze mindezek helyessége tükröződjön az eredményeken. Egy tulajdonos abban tudja támogatni a menedzsmentet, hogy nehéz döntések esetén mellé áll, s támogatja olyan projektekben, amelyek az adott üzleti környezetben nagyobb bátorságot igényelnek. Az elmúlt másfél évben a korábbi szórt tulajdonosi struktúra helyett többségi tulajdonos jött be, a magyar állam. Az új tulajdonos által delegált képviselőkkel áttekintettük az üzletágak stratégiáját, kaptunk házi feladatokat, amelyeket elvégeztünk. Az újjáalakult igazgatóság megerősítette a vállalat fő üzletágának tekintett futómű stratégiáját, ugyancsak megerősítette az alkatrész üzletág stratégiáját. Ami pedig a jármű üzletágat illeti, az volt a feladat, nézzük meg, milyen termékekkel és üzletekkel lehetne kibővíteni. Így került sor az autóbusz és tűzoltóautó projekt elindítására. Mindkettőben egyedi üzleti modellt hoztunk létre, s megkötöttük azokat a partneri szerződéseket, amely garancia lehet arra, hogy a közpénzek országon belül maradnak, amelyeket járművásárlásra fordít az állam, másrészt pedig olyan technológiát hozunk be, ami 21. századi. Két szerződést írtunk alá, egyiket a Volvo Bus Corporationnal, a másikat Renault Truck Defence-vel. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....