old timer

Plafonról is motor lóg

2018.04.26.

Gyakori forgatókönyv magángyűjtemények meglátogatásakor, így egyáltalán nem lepődöm meg, amikor kalauzom csak az elindulás után árulja el az úticélt és bízik titoktartásomban.

Kaálí professzor autói és motorkincsei

Tiszteletben tartom kérését, nem árulom el a pontos helyszínt, legyen elég annyi, hogy gyönyörű vidéken, valahol a Balaton északi partján található a földi paradicsom, melyet művelt szőlőterület ölel körbe. Kívülről alig látszanak a félig földbe épített csarnokok, melyek lehetnének akár szőlőfeldolgozók is, de ezekben az öreg borokénál is nemesebb gyűjtemény pihen.

Amikor belépek Dr. Kaáli Nagy Géza István birodalmába, azonnal megértem a professzort, mert féltett és ritka kincsek sorakoznak egymás mellett, vagy éppen lógnak a levegőben, ami nemcsak látványos, de praktikus is, mert fáradtságos guggolás és hajlongás nélkül lehet megszemlélni a mennyezetről csüngő ritka motorkerékpárok minden részletét.

Több, mint múzeum                                                                                A szerző felvételei

De nem szabad elkényelmesedni, érdemes a földön állók és a professzor előtt is meghajolni, mert azon kívül, hogy gazdag a gyűjteménye, nem esett bele abba a hibába, hogy áruházi parkolóvá silányítsa és telezsúfolja házi múzeumát.

A klasszikus műtárgyakat bemutató intézménytitulus még szerény is, mert tényleg jó ízléssel és nemes eleganciával van kiállítva minden tárgy. Ha pontosabban akarok fogalmazni: minden autó és motor úgy van beállítva és megvilágítva, mintha éppen filmforgatásra, vagy profi fotózásra készülne a kollekció, vagyis szellősen, megfelelő fényben, háttérrel és enteriőrben.

A világon is csak kevés ilyen bemutató látható, ezt azért állíthatom, mert mániákus autó-, és motorimádóként eddig legalább száz járműmúzeumban jártam. Méretében vannak nagyobbak, de eleganciájával és kivitelézésével nem csak felveszi a versenyt bármelyikkel, de meg is előzi azokat.

Vörös szőnyegen át

Már a nyitó jelenet is grandiózus, hiszen a két oldali sorban parkoló klasszikusok elé terített vörös szőnyeg egyenesen a kiállítás doajenjéhez vezet. A fókuszba komponált F. N. autó születési éve 1914, születési helye Liege, névadója pedig az 1899 és 1935 között működő Fabrique Nationale d”Armes de Guerre (Nemzeti Hadifegyvergyár) melynek műhelyében a leghosszabb ideig készültek belga autók. A Kaáli-gyüjtemény nagy öregjét, az F. N. autót négyhengeres, 1950 köbcentiméteres, 18 lóerős teljesítményű motor hajtja, és ha kell, megfelelő előkészítés után bármikor beindítható.

Sűrített levegővel átfújva

Igaz ez a gyűjtemény valamennyi darabjára, mert a gyönyörűen restaurált, folyamatosan, tisztított és karbantartott autók, motorok mind működőképesek, de a biztonság és az állagmegóvás érdekében egyikben sincs olaj, benzin, vagyis kenő és hajtóanyag, sőt, a folyadékok leengedése után sűrített levegővel minden résüket meg is tisztították.

Az első csodálat után következik az alaposabb nézelődés, az ámuldozás itt tényleg szó szerint értendő, mert nemcsak a múzeumi darabok, de a környezet is mesés.

Cadillaces wurlitzer

Az 1959-es Cadillac igazi amerikai hangulatot idéző gyorsétterem sarkában parkol, az 5,7 méter hosszú, 6,4 literes V8-as látványos és jellegzetesen túlméretezett fecskefarka designelemként köszön vissza a szomszédos wurlitzer elején, a fiatalabbak kedvéért ez bakelit hanglemezekkel működő zenegép. A hozzá illő nejlon-kék bútorzat mellett és a sakktábla mintás padlózaton átsétálva a nyitott ajtajú VW California vár, közben még útba ejthetünk egy másik autó-ikont, az 1965-ös Ford Mustangot.

Családtörténeti galéria

A túloldali soron parkoló Opel Olympia mellett több klasszikus áll: két BMW, Ford, Jaguar, Mercedes, MG TC, Adler, Vauxhall és egy very british Lea Francis 1953-ból.

A falakon parádés fotók mutatják be a Kaálí család életét, természetesen autóban és motorban elbeszélve. Az egyiken édesapja ül első motorkerékpárjának nyergében, valamikor 1930-ban, Békéscsabán. Sajnos a DKW Luxus 200-asnak nyoma veszett, de Kaáli professzor felkutatott és megvásárolt egy példányt, ami nem volt könnyű, mert ugyan 37 ezernél több készült ebből a típusból, de a világháború alaposan megritkította az állományt.

Szemész édesapja az ötvenes években csak körorvosként praktizálhatott, akkoriban egy Sachs segédmotoros kerékpárt használt, később 125-ös Csepelre, 1956 után pedig már autóra, egy Vauxhall Veloxra is futotta a családnak.

Bogaras professzor az USA-ban

Fotón és igaziban is látható az a VW Bogár, mely az 1969-ben külföldre távozott Kaálí Géza első amerikai éveit idézi. Ahogy ez az autó, úgy többi járműve is pontosan dokumentált.

Egy másik képen a professzor látható három gyermekével, amint az 1987-es Harley-Davidson FXRS Low Rider nyergében ülnek, a fekete-fehér felvétel előtt természetesen ott csillog az igazi motor is. Ahogy a legendás cápa Citroën, a háborús Willys Jeep és az oldalkocsis katonai motor.

Népautók és törpék

A másik teremben találkozik a Kelet és Nyugat, vagyis egy sorban parkol az Opel, Trabant, Moszkvics, Wartburg, Škoda és Volga. Szembe velük a igazi népautók, a VW Bogár, a Citroën 2CV, Fiat Topolino, Opel Olímpia, Austin Seven, a törpék birodalmát a BMW 300-as Isetta és a Messerschmitt Kabinenroller képviseli. A társaság középen pedig igazi ritkaság, egy sárga Fiat Special F3-as monoposto versenyautó díszeleg. A sor végén korhű ÁFOR kútoszlop dekkol: ezzel egykor oldalsó karjának ide-oda húzogatásával lehetett benzint tankolni, ami akkoriban nem csak pénzkérdés volt, de komoly tornagyakorlatot is jelentett.

Miért pont ezek?

A fotógalériából egyértelmű, hogy miért pont ezt a 120 járművet vadászta össze a Professzor: Mindegyikhez köthető valamilyen emlék, ami különösen az ilyen jellegű tárgyaknál sokat jelent, hiszen egy autó, vagy motor nem csak pillanatnyi élmény, hanem éveken át része életünknek, kirándulásainknak, több órás, napos, vagy akár éves élményeket jelentett valamikor. Nem véletlenül hozta haza Amerikából valamennyi autóját és motorját, de még legkisebb tárgyait is a Professzor.

És nemcsak kettő és négykerekűek sorakoznak a folyosóval is összekötött alagsori csarnokokban, hanem megtalálható itt a Kaáli család sok-sok relikviája. Jó ízléssel komponálva pihen az autók és motorok társaságában a professzor édesapjának írógépe, klasszikus néprádiója és sok vitorlás tárgyú emlék.

Álló robogón száguldani

Több oklevél, trófea és kitüntetés mellett a falon díszeleg az idén kapott Semmelweis díj, mely a professzor tudásának elismerése, kézzel írott műalkotás, mely így kezdődik: Nos Rector.

A nagy tudású és jó ízlésű professzor mindig vidám, jó a humora és több száz viccet tud fejből, szinte minden szituációra eszébe jut egy ütős poén, magyarul és angolul is, miközben igazi humanista és kozmopolita, aki tárlatvezetés közben hirtelen felpattan a Vespa Piaggiora, miközben a szeme azt sugározza, hogy bár áll a motor, Kaáli Géza már Audry Hepburn és Gregory Peck társaságában robog a római Trevi kút felé.

Életrajz

Dr. Kaáli Nagy Géza István 1943 január 19-én, Gyulán született Orosz Anna és Dr. Kaáli Nagy Sándor szemész főorvos első gyermekeként.

Nős, három felnőtt gyermek édesapja.

Aktív sportember, kedvence a katamarán versenyvitorlázás és az úszás.

Az orosházi Táncsics Mihály Gimnáziumban érettségizett, majd a Szegedi Orvostudományi Egyetemen szerzett orvosi diplomát 1968-ban.

1969-ben öccsével együtt az Egyesült Államokba emigrált, majd Steven G. Kaali néven 1976-tól szülész-nőgyógyász szakorvos a Cornell Egyetem gyakorló kórházában.

1976-1983 között New Yorkban a Columbia Egyetem szakorvosaként, instruktorként dolgozott.

1983-ban meghívták az Albert Einstein College of Medicine szülészeti és nőgyógyászati klinikájára, ahol 2002-ben professzori kinevezésben részesült.

Amerikai tevékenységével párhuzamosan 1992-ben Budapesten létrehozta az asszisztált reprodukcióval foglalkozó Kaáli Intézetet, melynek indulásától ügyvezető igazgatója. Az országos hálózattú Kaáli Intézetekben eddig több, mint 25 ezer gyermek fogant.

Egykori gimnáziumának legfőbb mecénása. Alapítványai szegedi orvostanhallgatóknak és szülész-nőgyógyász szakorvosoknak biztosítottak ösztöndíjakat az Egyesült Államokban.

2014-től Budapesten él.

Tudományos munkássága

Kutatási területei: endoszkópia, asszisztált reprodukció. Számos tudományos közlemény szerzője angol és magyar nyelven. Kutatási eredményeit rangos nemzetközi konferenciákon előadás vagy poszter formájában is közzétette. Nevéhez 11 USA-szabadalom fűződik, melyek közül hatot a Johnson and Johnson cég vett meg, ötöt pedig a Cornell Egyetemnek adományozott.

Legjelentősebb írásai

Introduction of the Opti-trocar. (J Am Assoc Gynecol Laparosc. 1993 Nov;1(1):50-3.) az erre vonatkozó szabadalma: Visually directed trocar for laparoscopic surgical procedures and method of using same. United States Patent, Kaali, Patent number: 5,334,150. Date of Patent: Aug. 2, 1994.

Szerkesztője “A meddőség korszerű diagnosztikája és kezelése” tankönyveknek, melyek két kiadásban, 2006-ban és 2018-ban jelentek meg.

Kongresszusrendező

2000-ben az APART (Associaton of Private Assisted Reproduction Technology Clinics and Laboratories) elnökeként világkongresszust rendezett Budapesten 60 ország részvételével.

A Magyar Tudományos Akadémia, mint a külhoni magyar tudományosság jeles képviselőjét 2001-ben köztestületi tagjává fogadta.

A lombikbébi program országos hálózattá fejlesztéséért, a nemzetközi szinten is elismert működtetéséért, a gyermektelen magyar párok szolgálatáért és a magyar demográfiai helyzet javítása érdekében tett sokoldalú erőfeszítéseiért, valamint a magyarországi oktatás, képzés, felnőttoktatás, tudományos kutatás érdekében végzett kiemelkedő tevékenységért magas állami kitüntetésekben részesítették. A szülészet nőgyógyászat területén kifejtett iskolateremtő munkája elismeréseként a Magyar Nőorvos Társaság Elnöksége Semmelweis díjjal tüntette ki.

 

Kitüntetései, elismerései

1989. Korányi-Fodor-Markusovszky díj

1991. Magyar Nőorvos Társaság tiszteletbeli tagság

1997. Magyar Nőgyógyászok Endoszkópos Társaság tiszteletbeli tagság

1997. Szent-Györgyi Albert emlékérem

1999. Köztársasági Elnöki Aranyérem

2003. Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje

2005. Szegedi Tudományegyetem Senator Honoris Causa

2005. George Washington díj

2010. Orosháza város díszpolgára

2012. Kármán Tódor díj

2013. Sarkad város díszpolgára

2018. Semmelweis díj

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.08.18
A Balatonon a szigligeti, a fonyódi, a balatonfenyvesi, a balatonkenesei és csopaki vízterületen....
2018.08.18
A Shell és az AirFlow Company azzal a céllal tervezte és építette meg a Starshipet, hogy megmutassa....
2018.08.18
A Toyota észt versenyzője a Német-rali első napján ugyanúgy oktatta a mezőnyt, mint az előző....
2018.08.18
Öthetes nyári szünet után a hollandiai Assenben folytatódik a TCR Európa-kupa. A túraautó-bajnokság....
2018.08.18
Az idei első fél évben 440 esetben gázoltak gyalogost zebrán. A rendőrség pénteken figyelemfelhívó....
2018.08.17
Nincs olyan iparág a világon, amit ne érintene a digitalizáció. Kisebb, de inkább nagyobb mértékben....
2018.08.17
Óriás hajrába kezdett az „5 tengelyen – biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedési verseny....
2018.08.17
Az európai kerti vasutak találkozóját rendezik meg a Vasúttörténeti Parkban a hétvégén, immár....
2018.08.17
Érico Junqueira Ayres Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.08.17
Észak-Amerika egyik legnagyobb élelmiszerbolt-hálózata augusztus közepén beindította kísérleti....