Peugeot

A PR-től a márkaigazgatói székig – interjú Bálint Zsófiával, a Peugeot márkaigazgatójával - 1. rész

2017.07.13.

Bálint Zsófia a 90-es évektől kezdve szinte végig a Peugeot Hungária alkalmazásában állt, kezdetben a PR és marketing, később ez utóbbi részleget vezette. Ma viszont már márkaigazgatóként dolgozik, ami azt jelenti, hogy Magyarországon a Peugeot márka építéséért, marketing stratégiájának, valamint arculatának kialakításáért, és az értékesítés növeléséért felel kezdve attól, hogy meghatározzák az eladni kívánt autók körét, egészen odáig, hogy az új gépkocsit átadják az ügyfélnek, és visszavárják a karbantartási munkákra a márkaszervizekbe.  Zsófia szerint a Peugeot megítélése és piaci teljesítménye az ezredforduló környékén volt csúcson Magyarországon, de az új modelleket ismerve úgy véli, minden remény megvan arra, hogy a közeljövőben ismét a régi fényében csillogjon a márka.

Egy 508-as, a Peugeot márka zászlóshajója előtt

Bálint Zsófia a XI. kerületben nőtt fel, ott járt általános iskolába és gimnáziumba is. Később felvették a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskola kereskedelem szakára, ami után kétéves kiegészítő képzésen vett részt a Közgazdaságtudományi Egyetem turizmus szakközgazdász szakán. Első munkahelye a Hungexpo volt, ahol a protokoll osztályra került. Akkoriban a BNV kiállításokon állami vezetők is rendszeresen megjelentek, az ő programjukat, illetve a vezérigazgatóságét kellett szerveznie. Emellett nemzetközi kiállításokra is járt, illetve kiállítás-szervezőkkel is együtt dolgozott. Utána a Henkelhez került, ahol főleg kereskedelemmel foglalkozott, a kis- és nagykereskedelmi egységeket látogató munkatársak munkáját segítette. Osztrák központhoz tartozásuk miatt jól tudta használni a német nyelvtudását.

(A régi ismeretségre való tekintettel az interjúban tegeztem Zsófiát - a szerk.)

Hogyan kerültél a Peugeot-hoz?

Az egyik kolléganőm a Henkelnél szintén franciás kötődésű volt, és ismerte a Peugeot Hungáriánál  az akkori kereskedelmi vezetőt, akivel teniszezés alkalmával személyesen is megismerkedtem. Ő említette meg, hogy a Peugeot Hungáriánál volna munkalehetőség PR-marketing vonalon, amit el is vállaltam. 1993. júniusában alakult meg a gyári leányvállalat, előtte 3-4 importőr képviselte a Peugeot márkát Magyarországon.  1993. decemberében léptem be a Peugeot Hungáriához. A cég ekkor szervezte újra hálózatát, a régi importőrökkel – akik ekkortól kereskedőként működtek tovább. A 90-es évek rendkívül izgalmas időszakot jelentettek számomra. 1994-ben jutottam ki először a Genfi Autószalonra, mint PR-os, ami azért volt újdonság, mert akkor még nem volt jellemző, hogy egy hazai importőrnek PR-osa legyen. Persze az Opelnél már ott volt Dános András, de említhetném Kismartoni Pétert is, aki akkoriban a Fiatnál dolgozott. Csak a 90-es évek végére lett jellemző, hogy az importőrök szakembereket vettek fel ebbe a pozícióba.

2015-ben, a felfrissített 208-as bemutatásakor

Volt egy híresen jól sikerült reklámkampányotok akkoriban.

1994 az amerikai futball világbajnokság miatt is emlékezetes volt számomra, emlékszem, szerveztünk egy tv-kampányt a meccsek szüneteire, amelyben tesztvezetési lehetőséget ajánlottunk Peugeot 306-osokkal, amit akkor vezettünk be a piacra. Felhívhattak egy call-centert az érdeklődők, és ott kellett regisztrálniuk. Mivel minden meccs közben látható volt a hirdetés, szinte égtek a vonalak, iszonyú mennyiségű ügyfélnév és adat gyűlt össze, amiket továbbadtunk a kereskedőinknek.  Az újjá szervezett hálózat pedig még nem volt felkészülve arra, hogy ezt a hihetetlen számú érdeklődőt kezelni tudja, vagyis visszahívja, és tesztautót adjon neki. Akkoriban a Rádió Bridge-ben Fábián Lacinak volt autós műsora. Férjemmel éppen őt hallgattuk az autóban, amikor egy reklamáló betelefonált, és élő adásban panaszkodott, hogy nem hívták vissza a Peugeot-tól. Gyorsan felhívtuk Lacit a férjem legelső, 450-es mobiltelefonjáról, és ő bekapcsolt, így élő adásba beszélhettem az ügyféllel. Szerencsére nagyon jól sült el a rögtönzött akció, meg tudtam nyugtatni az ügyfelet, illetve türelmet kértem tőle. Ez az eset rávilágított arra, hogy egy nagyon jó marketingötlet sem ér sokat, ha kicsi, és felkészületlen a hálózat, az ügyfelek kezelésére. Szinte megelőztük a korunkat, akkor még nem volt kiépítve a ma már jól ismert márkakereskedői láncunk, kevés volt az értékesítési pont, hogy ennyi ember kipróbálhassa tesztautóinkat. 1995-96-ra a helyzet jelentősen jobb lett, ma pedig már az ország 31 pontján lehet Peugeot-szalont találni.

Mikor tanultál meg franciául?

Gyerekkoromban több mint két évet voltam Algériában, mert édesapám akkoriban mérnökként ott dolgozott. Francia gimnáziumba jártam, ami jó alaptudást adott, de később ezt továbbfejlesztettem, és amint lehetett, letettem a nyelvvizsgát. Innen ered a francia nyelv és kultúra ismerete, szeretete. Amikor a Henkelnél dolgoztam, akkor is nyitott voltam mindenre, aminek francia kötődése van.

2009 szeptemberében, az RCZ bemutatóján Esztergomban

Milyen emlékeid vannak a Peugeot-nál töltött kezdeti időszakból?

Akkor még az én irodám is kicsi volt, szemben ültem a logisztikus kolléganőmmel, aki egy piros kockás füzetben vezette az eladott autókat, illetve az azokból befolyó összeget. Emlékszem, a kereskedők személyesen, fehér, skálás nylon szatyorban hozták a pénzt az autókért, ami ma már elképzelhetetlen. Ha rendezvényünk volt, az újságíróknak általában egyenként, faxon küldtem a meghívókat, de ha Budapesti Autószalon vagy fontosabb VIP fogadásunk volt, akkor kézzel aláírt, kézzel borítékolt meghívókat küldtünk ki, amihez szükség volt arra, hogy beosztástól függetlenül minden kolléga besegítsen. Az ilyen kiemelt időszakokban órákra bezárkóztunk a tárgyalóba, hogy az összessel időben elkészüljünk. El lehet képzelni, hogy ez mekkora munka volt, például amikor a 406-os modell 1995-ös bevezetésekor a teljes hálózat elhívhatta az ügyfélkörét a Kongresszusi Központba, ahol több mint 700 embert láttunk vendégül. Akkoriban nagy divatja volt ezeknek a fogadásoknak, meghívásoknak egy-egy fontos modell bemutatásakor, egyszerűen így lehetett a legjobban megszólítani a kiemelt ügyfeleket. Persze ekkor még kevesebb modellje volt a Peugeot-nak is, ennélfogva egy-egy modellváltásnak vagy frissítésnek sokkal nagyobb hírértéke volt, mindamellett akkoriban autómárkákból is kevesebb volt.

Melyik típus volt a legsikeresebb a 90-es években?

Konkrétan emlékszem, hogy a 206-osért sorban álltak a vevők, és nem csak azért, mert egy csinos formájú és modern kisautó volt, hanem azért is, mert csak 5-6 vetélytársa volt, míg ma a Peugeot 208-asnak két-háromszor annyi konkurenssel kell megküzdenie a vevőkért. Emlékszem, egy 206-ost úgy vett meg egy ügyfél, hogy ha pirosat akart, de csak kék volt raktáron, akkor még ebbe a kompromisszumba is belement, hogy autóhoz jusson. Nagyon könnyű dolga volt az értékesítőknek, szinte csak alá kellett íratnia a szerződést a vevővel. A 90-es évek második felében nagyon szaladt a márka szekere, felfutó időszakot éltünk át, amihez szép emlékeim kötődnek. Ez a lendület az ezredforduló után is megvolt, 2003-ban több mint 16 ezer Peugeot gépkocsi kelt el a magyar piacon, illetve 2004-ben az imázskutatások szerint még sokkal népszerűbb, jobb megítélésű márka volt a Peugeot, mint például a Ford, amit ma már nehéz elképzelni.

Fiával, Barnával a 2006-os Miskolc-ralin

1993 óta folyamatosan a Peugeot Hungária alkalmazásában állsz?

Nem, 1997 nyarán elmentem a Peugeot-tól, másfél évig más területen próbáltam ki magam és angolt tanultam, aztán 1998 decemberében visszahívtak, és a munkaviszonyom azóta is folytonos. A szünet előtt a PR és marketing feladatokat is vittem, utána szinte már csak PR-ral foglalkoztam hosszú ideig. 2009-ben viszont a francia marketingigazgató visszatért Franciaországba, (az ügyvezetőn kívül ekkortól nem volt francia alkalmazott a cégnél) én pedig átvettem a marketing területét úgy, hogy a PR közben továbbra is alám tartozott. Egy évig a kettőt együtt csináltam, ami nagyon nehéz feladat volt, de aztán Murárik Kati kolléganőm átvette a PR feladatokat, én pedig végre csak a marketingre koncentrálhattam a kollegáimmal.

Mely modellek voltak még olyan nagy durranások, mint a 206-os?

A Peugeot 206 sikerét talán egyik másik modell sem érte el, de nagyon népszerű volt még a családok körében a Partner, amit mára a divatos, crossoverek, szabadidő-autók kissé háttérbe szorítottak. Fontos és népszerű modell volt a 307-es is, amiből 2003-ban közel 5000 darabot adtunk el, mert üveg teteje és tágas, egyterű formája miatt divatos autónak számított. Aztán jött egy kevésbé sikeres időszak a márka hazai történetében. 2006 után visszaesés kezdődött, ami annak köszönhető, hogy a francia márkák megítélése romlott az emberek szemében. Ebből a mai napig nem tudtunk teljesen kilábalni. Sokan sztereotípiákkal és előítéletekkel közelítenek az emberek a francia márkák, és nem csak a Peugeot irányába. Ma már a kereskedelem is az irányításom alám tartozik, ezért sokat járom a hálózatot, és tudom, hogy nagyon szenvednek a kereskedőink ettől a hozzáállástól. Pedig az új Peugeot 308-asról csak pozitív visszajelzéseket kapok, aki beleül egyszer, nem szívesen száll ki belőle, mégsem tudunk vele átütő sikert elérni. Sajnálom, mert ez a modell sokkal többet megérdemelne, és nem csak azért, mert 2014-ben az Év Autója lett. Három éve vezettük be, és szerintem még mindig az egyik legjobb a kategóriájában, de én biztos elfogult vagyok (mosolyog). Persze maga az alsó-középkategóriás szegmens is visszaesőben van, és az is elképzelhető, hogy a flottakedvezmények terén sem tudunk teljesen lépést tartani a konkurenciával.

A 308 SW bemutatóján, 2014-ben

Mikor költözött át a Peugeot Hungária az M5-ös autópálya mellé?

Az utóbbi években hánytatott volt a márka sorsa. Többször átszervezték a magyarországi tevékenységünket, bizonyos területek regionális irányítás alá kerültek, majd újra vissza Magyarországra, ezzel egy időben piaci részesedésünk is visszaesett, ezért a Peugeot Hungáriánál dolgozó alkalmazottak száma is csökkent. Mivel a testvérmárkánknál, a Citroennél is hasonló volt a helyzet, hely keletkezett itt az André Citroën utcában, az M5 bevezetőjénél lévő központi irodájukban, és 2011-ben beköltözött a Peugeot csapat is , persze csak azt követően, hogy az itt működő kereskedés Citroën-Peugeot szalonná alakult át.

A cikk második része hamarosan olvasható lesz az Autoszektor.hu-n.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....