használt prémium autók

Prémium autó, prémium költségek

2023.09.29.

Miért ennyire drága a nagyobb autók fenntartása?

Van ez a jelenség, hogy öregedő prémium autók – ahhoz képest, hogy még a korszerű kocsikhoz képest is milyen elképesztő műszaki színvonalat képviselnek – mennyire olcsón hozzáférhetők a piacon. 15+os Audi A8-asok, S-osztályos Mercedes-ek, hetes BMW-k kaphatók olyan áron, mint például egy sokkal fiatalabb, de szerényebb autó.

Ebben a cikkben ezeknek az autóknak a fenntartását járjuk körbe.

Fiatalon is drága fenntartani

A prémium autók újkori vevőköre, nem csak kis hazánkban, hanem világszerte a jól menő vállalkozókra, nagyvállalatokra és egyéb, amúgy – ahogy mondani szokták – a felső tízezerbe tartozó emberre korlátozódik.

A BMW XM ma bőven 70 millió fölé konfigurálható (Fotó: Tolnai Márk - Autószektor)

Ők azok, akik megtehetik, hogy míg egy középkategóriás jármű éves szervize még a márkaszervizben is kijön 150.000 Ft-ból, addig ezekre könnyen rámehet akár 1 millió forint is. És akkor még semmi sem kopott el, vagy ment tönkre a kocsiban, mindössze az előírt időszakos karbantartásokat végzik el rajta.

Ha elkopik

Egy luxuslimuzin, vagy SUV tartalmazza korának minden vívmányát legyen szó a hajtáslánc elemiről, vagy az utastérbe pakolt temérdek technológiáról. Egy nagy hengerűrtartalmú luxuskocsiba nagyon sok szenzor, érzékelő, „millió” olyan alkatrész kerül, ami a kisebb autóban egyszerűen nincs benne.

Arról is beszélni kell, hogy a nagy motor, ha például V-elrendezésű, akkor sok ilyen szenzort alapból duplázni kell, a levegőrendszer elemei is mind meg vannak kettőzve, sőt, lehet, hogy a hengersoronkénti turbófeltöltő van rajta.

Az ott egy 130 ezres féktárcsa

A nagy teljesítmény miatt erősebb és nagyobb alkatrészeket tartalmaz a például a fékrendszer is. A luxuskocsikhoz már nem is biztos, hogy van utángyártott alkatrész, de ha létezik is, egy jó szerelő biztosan lebeszél róla a gyári alkatrész javára. Nem csak mert „megérdemli az a gyárit”, hanem egészen egyszerűen azért, mert tudják, azzal lehet jól megjavítani az autót. Egy példa: a 22 éves E-osztályos Mercimre (W210) többféle (legalább kéttucatnyi) utángyártott féktárcsa is kapható. Ha kiválasztok egy jobb hírnévnek örvendő, de nem gyári márkát, akkor oldalanként bruttó 35-40 ezerből megvan az alkatrész. A 2017-es gyártású, E400 jelű W213-asra a gyári dukál, nos ez 100.000-el drágább. Oldalanként. Elkopott az első fék? (Ami kb. 60.000 km-ként esedékes.) Semmi gond, alsóhangon 400.000,- Ft-ból meg is van az első féktárcsa és -betétcsere.

Ha meghibásodik

15 évesen már minden kocsi meghibásodik – mondhatnánk, de az a rossz hír, hogy nagyon bonyolult rendszerekben több a hibalehetőség is. Úgy vannak tervezve, hogy várhatóan első 4-6 évet magabiztosan lehozza minden részrendszer, aztán minden nap ajándék. Maradjunk az E400-nál. Rossz benne az egyik zár, egyszerűen nem zár be. Persze az autó soft close rendszerű, vagyis, a zár első kattanása után behúzza az ajtót. A megoldás a zárcsere, az alkatrész ára 183.000,- Ft, viszont a szerviz óránként 25-ért dolgozik. 2 óra szerelés, diagnosztika hibakeresés és máris 275.000-es számla születik. Pedig csak 6 éves és 53.000 km-t futott.

Az ajtó egy 183.000 Ft-os zárat is rejt

Összkerék meghajtású, ami időszakos szervizelésben is költségeket generál, de ha valamiért valamelyik osztómű tönke megy benne, akkor megint garantált a 7 számjegyű végösszegű számla. Légrugós, úgyhogy ha ezek letérdelnek, akkor szintén mélyre kell nyúlni.

A luxuskocsi olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek hardver része igen költségesen javítható, ezt el kell fogadni.

Ha törik

2023-ra, már a tizenéves kocsik eleje is tele van radarokkal érzékelőkkel. Magus karosszériaelemek is roppant drágák, nagy felületük miatt drága a fényezés is. A szélvédőket is érdemes megemlíteni, hiszen ott azok is lehetnek fűthetők, hővédők, fény- és esőszenzorosak, méregdrágán. És amúgy minden alkatrész nagyobb és így drágább, legyen szó hűtőkről, klímakompresszorrol, vagy a légzsákokról.

A motor is „sérülékenyebb”

Az E400-as 3,5 literes, V6-os motorterében átlagosan 15 centinként találunk egy-egy nyomás, hőmérséklet vagy egyéb szenzort, aminek az adataiból mind-mind számol a motorvezérlő elektronika. Ha valamelyik megborul, akkor jön a „check engine”, na meg a csere. A légtömegmérő híresen drága alkatrész, de hogy az is bőven 100.000 Ft felett legyen, fogadjunk nem gondolta volna az olvasó!

Az E400-as M276 kódjelű 3,5 V6-os motortere a burkolat nélkül

A biturbó is jó lenne, ha hibamentesen működne, mert oldalanként oda is fel van akasztva egy bőven 1 millió feletti alkatrész.

Öngyilkosság megvenni

Nagyon csábító és 3-4 millió forint között beteljesülni látszó álom egy koros luxuskocsi, de tulajdonképpen felér egy anyagi öngyilkossággal. Világosan kell látni, hogy ezek az autók már beteljesítették amire születtek: egy gazdag ember, egy állami vezető, vagy egyéb pénzes ügyfél útjait szolgálták és ők első tulajdonosként néhány évig képesek voltak fizetni a kisember számára elképzelhetetlenül magas fenntartási költségit.

Második tulajdonosa így kap egy viszonylag jól karbantartott autót, de a kopott fékeket és gumikat már nem képes a járműhöz méltó minőségben megvenni rá. A fellépő hibákat nem márkaszervizben fogja, gyári, új alkatrészekből javíttatni, hanem jön a bontott, az utángyártott alkatrész, vagy még rosszabb esetben a gányolás, mert többre nem jut pénz. A kocsi többi tulaja csak tüzet olt és amíg be nem látja, hogy nem ér annyit a barátok meg a szomszédok tapsvihara, hogy ennyit költsön rá, eladja, amilyen gyorsan csak tudja.

Nincs létjogosultságuk az öreg luxuskocsinak

Ha nem arról van szó, hogy gyakorlatilag újszerű állapotban tartották, keveset, vagy alig használták az autót, ezek a kocsik 10 éves koruk után gyakorlatilag úgy számítanak gazdasági totálkárosnak, hogy lábon vannak és elviekben üzemképesek.

Porzó tankkal árult S8-as Audi egy használtautó-kereskedésben (Forrás: GOR-CAR Független Járművizsgálatok)

Ha nincs zsebben sokmilliónk, amit rájuk költhetnénk, ha nem vagyunk mi magunk szakavatott autószerelők, lehetőleg saját műhellyel és alkatrész beszerzési lehetőséggel, akkor ezek a kocsik a garantált anyagi csődöt jelentik.

A prémium autó ára csak a vételárban csökken le az évekkel, a fenntartás ára marad prémium. A két dolog pedig szoros összefüggésben van egymással.

De akkor mit lehetne kezdeni a megöregedett luxuskocsikkal? Mivel a legtöbb ilyen kocsiban már nincs gazdaságossági racionalitás, a legjobb javaslatom az újrahasznosítás lenne. De Magyarországon vagyunk. A8-as kell a lakótelepi parkolóba, húszéves S-osztály a gyári munkásnak és hetes BMW a falu bikájának. Úgyhogy még mindig nem örülhetnek a bontók, ezek az autók itt tovább élnek.

Ha viszont egy-egy ilyen írás akár csak egy autóvásárlót is jobb belátásra bír, akkor már tettem valamit a boldogulásukért.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....