fék

Q-Service - Hogyan lesz a fékbetétből rövid féktáv? Nem érdemes megkerülni a szervizt az alkatrész önálló beszerzésével!

2018.07.19.

Gyakran felmerülő kérdés az alkatrész-beszerzés menete, amikor javítani kell a járművet. Természetesen a legfontosabb, hogy biztonságos, leinformálható forrásból származó alkatrészeket építsünk be, ugyanakkor az sem elhanyagolható szempont, hogy a felelősség és az esetleges garanciális probléma a szervizt fogja terhelni.

 

Mitől áll meg az autó?

A fékezés során a súrlódás során keletkező hővé alakítjuk át a jármű mozgási energiáját, így a fékutat befolyásoló tényezők között az alábbiakat kell említeni:

  • az erőátvivő közeg által kifejtett vezérlő erő
  • súrlódási együttható
  • súrlódó felületek átmérője a kerék forgástengelyéhez képest (erőkar)
  • a súrlódó felületek alakhelyessége
  • a jármű tömege

Amikor a fékszerkezetet ellenőrzik műszaki vizsgán, akkor ezen paraméterek megfelelőségére próbálnak következtetni a mérésekből. Vizsgálják ugyanis a kifejthető fékerőt, a fékerő-ingadozást és a két oldal közötti eltérést. Ha valamely érték nem megfelelő, akkor az autó nem alkalmas közúti közlekedésre.

 

Mit tud a szerviz, amit mi nem?

Minden Q-Service szerviznek rutintevékenység a fékjavítás. A féktárcsa vastagságának és ütésének ellenőrzésével meg tudják állapítani annak tovább használhatóságát, így nem biztos, hogy azokat az alkatrészeket is cserélni kell. Ha előre megvásároltuk és vittük a szerviznek, akkor azt feleslegesen tettük. A határértékeket a szervizek adatbázisokból nyerik, a méréshez pedig speciális mérőórát alkalmaznak, melyek általában otthon nem állnak rendelkezésre.

 

 

Ha a féktárcsa üt, akkor meg kell vizsgálni annak a lehetőségét, hogy a kerékagy ütése miatt mérhetünk eltérést a féktárcsán, így könnyen lehet, hogy nem féktárcsa, hanem új kerékagy szükséges a probléma elhárításához.

A javítás után következik az ellenőrzés. Ha valaki féket javít, akkor azt ellenőrizni is tudni kell. Akárcsak a műszaki vizsgán, úgy a szervizben is el kell végezni a fékek műszeres ellenőrzését. Az ügyfélnek, ha kéri, akkor erről nyomtatott bizonyítékot kell kapnia. Erre azért van szükség, mert a későbbiekben egy esetleges baleset után a szerviznek is bizonyítania kell, hogy a fékjavítást megfelelően elvégezte.

 

 

 

Hogy jön ehhez az alkatrész forrása?

Amikor a Q-Service partner felajánlja az alkatrészeket a javításhoz, általában felkínálja a lehetőséget, hogy különböző árkategóriájú alkatrészt tud beszerezni. Minden Q-Service-nek megfelelő forrása van, leinformálható eredetű alkatrészekhez és beszállítói szerződést kötöttek egy-egy autóalkatrész nagykereskedővel. Amikor az általuk ajánlott és beszerzett alkatrészeket beszerelik, majd leellenőrzik a javítást, akkor a 20000 Ft bruttó érték feletti javításokra garanciajegyet adnak, mely fél év garanciát biztosít a javításra. Az alkatrészekre minimum 1 év garanciát vállal a nagykereskedő, így abban a fél évben, amikor az alkatrész még garanciális, de a javítás már nem, akkor a beépítő szerviz tudja érvényesíteni a garanciális igényét, hiszen ő vette az alkatrészt.

 

 

Képzeljük el azt az esetet, amikor mi vittük az alkatrészt. Olyankor nekünk kell hitelt érdemlően bizonyítani, hogy a beépítés szakszerű volt, be kell mutatni a megrendelő lapot és a számlát a javításról, esetleg műszaki szakértőt is ki kell rendelni.

Sajnos előfordulhat, hogy 1-1 alkatrész gyári hibás, mindenki el tudja dönteni, hogy melyik esetben van nagyobb esély a kár megtérülésére.

Ráadásul a fékalkatrészek esetében még nagyobb jelentősége van a bizonyíthatóságnak, hiszen nagyobb eséllyel okozunk balesetet, ha a fék nem megfelelően működik. Ilyenkor a javításról kapott mérési jegyzőkönyv és számla, az alkatrészek visszakövethetősége bizonyítja, hogy mi, mint üzemeltetők mindent megtettünk, hogy a járművünk a közúti közlekedés műszaki szabályainak megfeleljen.

 

Réz nélkül is meg kell állni

A hagyományos fékbetétek anyagának mintegy 5-20%-a réz volt. Az előírások azonban változtak a fékbetét anyagának réztartalmát előírt ütemben kell csökkenteni a gyártóknak.  A 0,5%-nál kevesebb rezet tartalmazó fékbetétek minősülnek rézmentesnek. Az egyik fékalkatrész gyártó sajtótájékoztatón elmondta, hogy 1500-féle anyagot próbáltak ki a keverékekben, hogy a réz kedvező kötőanyag-tulajdonságát helyettesítsék.

A réz a fékbetétek egyik kulcsfontosságú alkotóeleme:

  • növeli a fék kopásállóságát,
  • csökkenti a zajszintet,
  • csökkenti a fékek berázását, így a felfüggesztésen, kormányon érezhető remegést,
  • a tapadási tényezőt széles hőmérséklet-tartományban stabilizálja.

 

 

A réz nem helyettesíthető csak egyetlen anyaggal. Az eddig talált legjobb receptúra 30 különféle anyagot tartalmaz: többféle fémszulfidot, ásványi anyagot, kopóanyagot, rostot, kerámiarészecskét és bizonyos grafittípusokat.

A hamisítványok és ismeretlen eredetű fékbetétek anyagösszetétele nem ismert, fékútra gyakorolt hatásait pedig mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk.

Ha számít a biztonságos utazás, a megérkezés és szükséges átnézni, karbantartani, esetleg javítani az autó fékrendszereit, akkor érdemes felkeresni a legközelebbi Q-Service partnert! Ott birtokában vannak annak a szakértelemnek amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a fékalkatrész a rendeltetésének megfelelően meg is állítsa a gépjárművet.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.23
A Ford és a LEGO Csoport közös munkájával megalkotott Ford Mustang a legendás 1967-es Fastback....
2019.02.23
Pénteken ünnepelte hetvenedik születésnapját a Forma-1 egyik legnagyobb alakja, az osztrák Niki....
2019.02.23
A Lexus RC F új változatát március 5-én, a Genfi Autószalonon láthatja majd először az európai....
2019.02.23
A Peugeot a 2019-es genfi autószalonon most bemutatja a feszültségtől vibráló Peugeot 508 Peugeot....
2019.02.23
Miután egy fiatal megvette élete első autóját, egy idő után felmerül benne az érzés, hogy mennyivel....
2019.02.23
Két tapasztalt LEGO modellépítő 400 000 darab LEGO kocka felhasználásával készítette el a világ....
2019.02.23
A világszerte több mint ezer új munkahelyet teremtő, egymilliárd euróba kerülő közös vállalkozás....
2019.02.23
A húsz Nicols Estivale Octo típusú hajóból az első az Utazás kiállításon látható február 21-24.....
2019.02.23
A német technológiai vállalat egy mesterséges intelligencia fejlesztő központot nyitott. ..
2019.02.23
A Toyota Detroitban leplezte le GR Supra 3.0 modelljét. A sportautó ötödik generációja soros,....