Formula Student

Rajtol a magyar Formula-robotautó

2018.03.05.

Első magyar csapatként önvezető versenyautóval is rajtol a BME FRT a Formula Student világsorozatban.

A BME Formula Racing Team bázisa

Dupla projekt

Ahogy korábban, úgy idén is a budapesti egyetemistáké az úttörőcsapat: a BME Formula Racing Team (FRT) elsőként rajtol magyar autonóm versenyautóval. Ők voltak azok, akik az első hazai Formula Student gépet is építették 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével, az akkori tanszékvezető, Palkovics László támogatásával. Tavaly már a tizenkettedik autóval indultak a sorozatban. Az elsők még benzinesek voltak, aztán jöttek az elektromosok.

Mostanság két monoposto villanyautón dolgoznak műhelyükben, az egyik négy-kerékhajtású „hagyományos”, vagyis pilóta irányítású FREC-008-as, a másik az autonóm változat, melyet a FREC-007-esből építenek robotüzemmódúvá. Mindkét jármű mindegyik kerekét külön villanymotor hajtja.

Design freeze

A két projekt design freeze eseményén Bukovácz Kristóf, az FRT kapitánya ismertette az idei és jövő évi terveket. Tavaly Németországban került megrendezésre az első driverless verseny, idén Magyarországon is lehetősége lesz a csapatoknak önjáró autóval is indulni, így a BME FRT versenybe száll a nemzetközi mezőnyben. Reményeik szerint eredményesen szerepelnek majd a világszerte újdonságnak számító autonomous kategóriában. Magas a léc, mert erős a mezőny és a korábbi években jó eredményekkel zárt budapesti FRT, mely a legsikeresebb magyar Formula Student csapat.

Néhány FRT trófea

Globálisan egyre ismertebb a Formula Student sorozat és nemzetközi szinten is egyre több sikert arat a BME FRT csapat. Az első három betűről mindenki tudja, hogy a rangos Budapesti Műszaki Egyetemet jelöli és az FRT-ről is egyre többeknek ugrik be, hogy ez a magyar Formula Racing Team.

A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó a gönyűi nemzetközi versenyen. Annak ellenére, hogy kevés futamon vettek részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

2017-ben ismét megnyerték a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős nemzetközi mezőnyében a BME FRT a kilencedik lett, miközben a magyarok közül a győri Arrabona 19-ik, a kecskeméti KeFo 22-ik helyen végzett az összesítésben.

A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.

Az FS igazi projektmenedzsment-verseny

Ahogy korábbi toborzójuk, úgy a legutolsó is sikeres volt: száznál többen jelentkeztek csapattagnak, kellenek is, mert sok a feladat, ám műhelyük mérete létszámkorlátozó, hiszen hozzá is kell férni az épülő két autóhoz. A kapitány azt is elmondta, hogy BME biztosítja a személyi feltételeket, 90 százalékban a csapattagokat is, mely jelenleg 84 egyetemistát jelent. Az intézménynek köszönhetően jó elméleti alapra épül az FRT, ami azért fontos, mert a Formula Student igazi menedzsmentverseny, olyan feladatokkal, mint a segítségkérés a támogatóktól, az autóépítés és a versenyzés. A csapattagok olyan gyakorlati tudást szereznek, mely a hétköznapi életben is jól hasznosítható és persze megfelel a globális FS-sorozat 130 oldalas szabályzatának.

A futamokon vannak statikus és dinamikus versenyszámok, például 75 méteres gyorsulási szakasz, valamint skidpad 8-as alakú pályán, melyen mindkét irányban két kört kell megtenni. Ezek mixe az auto-cross, aztán teljesíteni kell a 22 kilométeres endurance versenyszámot.

Hosszútávú tervek

A két autó a korábbiaknál nagyobb feladatot jelent a 84 fős csapatnak, melynek több tagja ausztriai bázison dolgozik a vázként is szolgáló pilótakabin – monocoque - készítésén és autoklávban sütésén.

Elkészült már a gyártáshoz szükséges tervdokumentáció és anyaglista. Bíró Bálint főmérnök arról beszélt, hogy lezárult a részegységek tervezésének időszaka, a fő cél a biztonság, a tömegcsökkentés, az energia hatékonyság növelése és a szerelhetőség javítása, aminek meg kell felelni mind teszteléskor, mind versenyzéskor.

A hosszú távú célokra összpontosítanak, mert a 2019-es cél a világelsőség. Az FRC 008-as teljesen új autó lesz, merészebb tervezésű, hogy megismerjék határaikat.

Tavaly még saját műhelyükben és kemencéjükben sütögették a karbon monocoque pilótafülkét, idén már egy osztrák cég segíti az autóépítést, így a legkorszerűbb autoklávban készül a fődarab és több alkatrész.

Ausztriában sül a váz

A csapat vezetése fontosnak tartja a külső kommunikáció és a különböző rendezvényeken való megjelenést. Pont egy zalaegerszegi eseményen ismerkedtek meg sok szakemberrel és szereztek fontos partnereket. A 2018-as autó több eleme készül Linzben, és olyan technikával, amivel a legkorszerűbb kompozit helikopter-, valamint repülőgépalkatrészeket, és szuper-könnyű bringákat gyártanak. A hightech mellett az is nagy segítség, hogy az osztrák Peak cég ingyen beszállítója az FRT-nek, ahogy az alapanyaggal is támogató magyarországi Zoltek. A higtechnek azonban ára van, de többletmunkát is jelent a csapatnak, hiszen már a szerszámkészítés időszakában is többször a helyszínre kellett utazni.

A 2017-es autó 230 kilogrammjához képest a 2018-as, vagyis a FREC 008-as tömege 197 kg lesz. A diéta fő forrása a monocoque, mely az FREC-007-esen még 30 kg volt, és ami idén felére is csökkenhet, vagyis várhatóan 15-20 kg lesz.

Perjés Sándor negyedjármű csoportvezető szerint az új autónál még fokozottabban figyelnek a súrlódási veszteségek csökkentésére, mert a kisebb kopás és maximális energiakihasználás nagyobb tempót és jobb eredményt hoz. Ehhez új és erősebb bolygómű kell. Fontos a jobb szerelhetőség, hiszen nem csak a pályán, de a bokszban is gyorsnak kell lenni, mert ez eldönthet egy versenyeredményt. A legfontosabb újítás a csavaros lapkás futóműállítás, mely egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a szerelést.

Aero-pakk

Az idei és jövő évi versenyautókon is fontos szerepe van az aerodinamikának, mely jelentősen befolyásolja a hűtést és a leszorítóerőt. Bíró Árpád elmondta, hogy komoly feladat a percenként 22 ezres fordulatú és 21 newtométeres nyomatékú agymotorok hűtése, melyet 44 százalékkal javítottak: egyedi gyártású folyadékos spirális rendszer gondoskodik arról, hogy hőmérsékletük 125 Celsius fok alatt maradjon. A vezérlő elektronikát pedig attól kell megvédeni, hogy ne melegedjen 55 Celsius fok fölé.

Az új aero csomaggal jobb lesz a hűtés, nagyobb lesz a leszorító erő, jobb lesz a jármű stabilitása és kanyarsebessége, ami a 700 méteres pályán 2-3 mp javulást hozhat.

Tempó és biztonság

Az elektronikai csoportvezető Ábrahám Zoltán szerint ők nem a tempóra, hanem a biztonságra hajtanak, mert a nagyfeszültségű akkupakk öngyulladásra is képes. Török Máté Márk a HV-egységről elmondta, hogy a 288 akkumulátor cella hosszírányú beépítésével javult a hűtés, így az új 6600 mA kapacitású 600 voltos egység hatékonysága is nőtt. A cellák ugyan nehezebbek, de a kompozit konténernek köszönhetően a 38 kg-os egységen kevesebb a csavarkötés, így kisebb a zárlatveszély és gyorsabban szerelhető.

A diétával együtt nő a biztonság is, erről Hidegföldi Zsolt, a vázcsoport vezetője beszélt: az erős vázszerkezet a pilóta védelmét is szolgálja, miközben főtartóelem. Az ütközési zóna része az orrkúpba épített alumínium méhsejt-elem, az új tűzfal és az erősebb bukókeret.

Irány a szélcsatorna, aztán e-Race és driverless

A járműcsoportos Erősdi Zakariás szerint ahhoz, hogy ideális íven menjen az autó a számításokon kívül sok gyakorlati próba is szükséges, ehhez saját tesztpályát jelölnek ki. Előzetes számításaik szerint az új autóval a 75 méteres szakaszon 14 századdal, 100 méteren akár 30 századdal gyorsabbak lesznek, amiben a megfelelő gumibabroncsválasztásnak is szerepe van.

A teszteknél egyébként 327 különböző jelet mérnek.

Berta Benjamin az autonóm autóról elmondta, hogy a Formula Student célja az emberi pilótánál jobban és biztonságosabban közlekedő autó építése, ami nagy lépés a 2008-ban benzines, aztán EV és 4WD után. A Driveless-futamon 10 kört kell megtennie az autonóm autónak pilóta és külső beavatkozás nélkül, amihez persze állandóan tájékozódnia kell arról, hogy éppen merre van és merre tart. Ebben radarok, kamerák és érzékelők segítik. A pilótát azonban nem csak algoritmusokkal helyettesítik, hanem a kormányzást, gyorsítást és fékezést végző szerkezetetekkel is.

Mindkét autó bemutatóját június 10-ére tervezik, és a rollout után következik az idén is szoros tesztidőszak, aminek hatékonyságát a már jól bevált szimulációkkal próbálják növelni. Júliusban rajthoz állnak a németországi e-Race versenyen és az új magyarországi robotautó centrumban, Zalaegerszegen, ahol júliusban a Formula Student East futamot is rendezik majd.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.23
A Toyota és a CleverShuttle nevű fuvarmegosztó startup több mint 2 millió kilométert tett meg....
2019.09.23
Tovább egyszerűsödött az e-kárbejelentő alkalmazás, a fejlesztésekkel mától külföldi-,....
2019.09.23
A nemzetközi sajtó dicsérte és bírálta is Sebastian Vettelt, a Ferrari négyszeres világbajnok német....
2019.09.23
- A három nyári hónapban összesen 4,6 millió e-matricát vásároltak a magyarországi utakon....
2019.09.23
A nagy autógyártók neve mára már fogalommá vált. Sok mai autómárka az alapító nevét viseli, elég ha....
2019.09.23
A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje a Kárpátokat keresztülszelő....
2019.09.23
A Lexus különleges élményterek létrehozásával igyekszik mind szélesebb körben bemutatni a vállalat....
2019.09.23
- A járművek környezetvédelmi állapotát mérik fel a szakemberek hétfőtől péntekig az ország négy....
2019.09.23
Egy házon belüli szabályra hivatkozva fogta vissza Valtteri Bottast a Mercedes, hogy ne kerüljön....
2019.09.23
Az ötszörös vb-győztes, címvédő Marc Márquez nyerte a gyorsaságimotoros-világbajnokság....