verseny

A robotika reménységei csaptak össze az idei RobonAUT-on

2018.02.13.

Az önműködő robotok térnyerése lesz az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának középpontjában. Az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése. A dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem. 

A BME évek óta tudatosan követi nyomon a robotika újításait, ami mérnökképzésükben gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik. A hallgatók idén kilencedik alkalommal mutathatták be saját fejlesztéseiket az önműködő robotjárművek versenyén, a Műegyetem Q épületének aulájában. A RobonAUT 2018. elnevezésű viadalon 10, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének mesterképzéses hallgatóiból álló csapat küzdött a győzelemért saját építésű robotautóival. A járművek emberi beavatkozás nélkül haladtak végig a számukra kialakított gyorsasági és akadálypályákon. A rendezvény támogatói kiemelték, Budapesten fejlesztik a világ első önvezető kamionját.

A következő ipari forradalom küszöbén állunk, aminek középpontjában a mesterséges intelligencia áll, a főszerep pedig a robotikáé lesz. A technológia elkövetkező 5 évben akkora fejlődésen megy keresztül, mint az elmúlt 20-25 évben összesen. A hétköznapokban az elektronikai cikkeink, a gyógyászati segédeszközök által használt technológia rohamos fejlődése az elkövetkezendő években a gazdaság fő mozgatórugója lesz: 10-12 éven belül becslések szerint 13-15 trillió dollárral járul majd hozzá a világgazdaság teljesítményéhez. Az ipari robotok száma 2025-re megháromszorozódik, a fejlődés pedig a kevésbé automatizált helyeken is megjelenik majd: ember és gép együtt válnak a munkafolyamatok meghatározó egységévé.

A BME időben felismerte ennek a technológiai irányzatnak a fontosságát, ezért a hazai felsőoktatási intézmények közül élen jár a robotikával kapcsolatos K+F tevékenységekben, amit a hallgatók gyakorlati képzésébe is beágyaztak. Az idei év szeptemberétől egy új, gyakorlati fókuszú, autonóm járműirányítási mérnök mesterszakot indít az egyetem. Az angol nyelvű képzés célja, hogy a technológiai változások ütemével versenyt tartó, releváns szaktudással ruházzák fel mérnökhallgatóikat a robotika területén. A Műegyetem rendelkezik saját fejlesztésű szenzorokkal felszerelt önvezető és elektromos autókkal. 2017 decemberében, a Costa Ricai World Robot Olympiad megmérettetés döntőjében a műegyetemi mérnökhallgatók robotkészítő csapata a világ második legjobbja lett.

Idén kilencedik alkalommal az egyetem hallgatóinak az intézmény falain belül is lehetőségük volt számot adni a robotika területén szerzett tudásukról. A RobonAUT 2018. elnevezésű versenyen saját építésű, önműködő robotautóikkal emberi beavatkozás nélkül kellett végigmenniük gyorsasági és akadálypályákon. A 3 millió forintos összdíjazású viadalon 3 fős csapatok és az általuk épített önállóan működő (autonóm) robotjárművek – átalakított modellautók – vehettek részt. A pálya elrendezése előre nem, de elemei – konvoj, vasúti átjáró, „útonálló” drón – ismertek voltak a résztvevők számára. A nézők az autókra szerelt kamera segítségével a kivetítőn és az interneten valós időben tudták követni az eseményeket. A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés lehetősége volt a vállalati szektor képviselőivel: „A RobonAUT 2018. versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre, miután a Műegyetem a robotika terület reménységeit képezi.”– hangsúlyozta Tevesz Gábor egyetemi docens, a verseny egyik fővédnöke.

A többórás versengést követően végül a junior kategóriában a HUB csapata győzedelmeskedett. A dobogó második fokára a Faketelen Taxi állhatott, míg a harmadik helyezett a Tragacs csapata lett. A junior és senior kategória összesített első helyén az ARMaRomeo végzett. A rendezvény szponzorai beszédükben kiemelték, jó látni a nézők között a sok gyereket, hiszen a mérnöki hivatás látványos demonstrációja a mai verseny és felhívták a figyelmet arra is, hogy Budapesten fejlesztik a világ első, teljesen önvezető kamionját.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.16
A középkategóriában megkerülhetetlen az Opel Insignia és nem csak azért mert jó nagy. De mi van....
2018.10.16
Magyarország európai szinten is vezető szerepre készül az összekapcsolt és autonóm közlekedésben,....
2018.10.16
Spanyolország legérdekesebb fesztiváljai, ami sok ember számára egyet jelent a felhőtlen....
2018.10.16
Ovidiu Serb Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.16
Világszerte 939 100 gépkocsiját szállította ki szeptember végéig ügyfeleinek a ŠKODA az idén, 7,8....
2018.10.16
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A....
2018.10.16
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ....
2018.10.16
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai....
2018.10.16
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon....
2018.10.16
A Lexus UK egy brit sportcipő-manufaktúrával közösen megalkotta a márka első lábbelijét. Az....