Mercedes

Scherer József DLA, egyetemi tanár, akadémikus

2013.10.12.

Immáron több mint 10 éves az az együttműködés, melynek köszönhetően magyar fiatal tervezők munkái is visszaköszönnek a Mercedes-Benz gépjárműveken. A Mercedes-Benz Design és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) kapcsolata az egyetemi design-oktatás elengedhetetlen része és kiegészítője lett, a MOME Formatervező Tanszéke számára pedig kiemelt jelentőséggel bír, hogy a Mercedes-Benz partnere lehet. A tanszék jármű-formatervezési mesterkurzusának vezetője Scherer József DLA, egyetemi tanár, akadémikus, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.

Az első kontaktus a Mercedes-Benz és az egyetem között 2001 őszén prof. Stefan Lengyel, közreműködésével jött létre. Jelenleg a tanszék jármű-formatervezési mesterkurzusának vezetője Scherer József DLA, egyetemi tanár, akadémikus, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.

A kapcsolat a MOME számára a magyar formatervező hallgatók kreativitásának és tehetségének elismerése is. A járműtervezés a design egyik speciális területe, amelynek a műszaki ismereteken túl megvannak a maga sajátos technikái, anyagai és eszközei, valamint általános elméleti és módszertani elemei, amelyek a design minden területére érvényesek.

Az együttműködés egyik legjelentősebb eleme a Mercedes-Benz szakemberei és a hallgatók közötti folyamatos és személyes kapcsolat.  Ezen felül a hallgatók megismerhették a cég stuttgarti üzemeit, megismerkedhettek az autógyártás folyamatával, valamint bepillantást nyerhettek a designközpont munkájába. Kitüntetésnek számít, hogy a cég több hallgatónak nyújtott lehetőséget a designstúdióban való féléves gyakornoki munkára, diplomák elkészítésére, valamint doktori disszertációk kidolgozására. Jelentős részben az intenzív kapcsolat eredményének tudható be a hallgatók sikere, nemzetközi pályázatokon való részvétele és az, hogy a végzettek többsége ma már a járműtervezés nemzetközi területén dolgozik. Ezek a lehetőségek és sikerek alapozták meg az egyetemi jármű formatervező csoport kialakítását és a tanmenet felépítését Scherer József egyetemi tanár vezetésével.

A design részleg munkatársai jelenleg is rendszeresen konzultálnak a MOME hallgatóival, emellett speciális kurzusokat tartanak, illetve biztosítják a tervezési munkához szükséges eszközöket, berendezéseket és alapanyagokat.

Az együttműködés eredményeinek első nyilvános ismertetése „A design varázsa" című, 2003-ban az Iparművészeti Múzeumban megrendezett nagyszabású jubileumi kiállítás volt, ahol a Mercedes-Benz legendás történelmi járművei és legújabb termékei mellett a hallgatók által készített moduláris haszongépjármű koncepciótervei és modelljei kerültek bemutatásra. A 2010-ben második alkalommal megrendezett kiállítás fő témája pedig a kísérleti prototípusok és a legújabb termékek mellett a Mercedes-Benz designstúdió formatervezési folyamatának látványos bemutatása volt. A kiállítás része volt a MOME és Mercedes együttműködésének bemutatása is – a magyarországi Mercedes autógyár megnyitójára készített kilenc terv, beleértve egy életnagyságú modell is – „Hommage à Mercedes-Benz" címen.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező Tanszékének hallgatói egyébként is sikert sikerre halmoznak az utóbbi időkben a nemzetközi pályázatokon. Scherer József professzor egy ideje témafelelősként egyengeti a magyar egyetemisták útját a nemzetközi járműtervezés irányába. A Mercedestől 2002 óta folyamatosan kapnak felkéréseket. Például a Mercedes G osztályának, vagyis a terepjárók megújításában vehettek részt, a járművek műszerfalát kellett „megálmodniuk". Környezetkímélő, elektromos meghajtású, sokfunkciós városi haszonjárművek tervezése következett ezután, amelyeknek cserélhető moduljaik révén tűzoltásra éppúgy alkalmasnak kellett lenniük, mint például szemétszállításra. Még impozánsabb feladatot jelentett a távolsági Mercedes buszok biztonságának növelését megcélzó munkában való formatervezői részvétel: a műszakiak által megnövelt biztonságot a jármű látványának is sugallnia kellett. A következő munka a német cég amerikai terjeszkedésével volt kapcsolatos, amikor is az ottani igényeknek megfelelő pickup, vagyis személyszállításra és – platója révén – kisebb mennyiségű áru szállítására is alkalmas gépkocsi formáját kellett kidolgozni. Egy érdekes feladatként a Mercedes egy kétéltű jármű formájának kialakítására adott megbízást a magyar egyetemistáknak, de számos más projektbe is belenézhetünk.

A Zászlótérben berendezett kiállításon tehát megismerhetjük a járműtervezés folyamatát az ötletet adó inspirációtól kiindulva, a különleges formákon át, egészen a megvalósulásig! Rajzok és agyagmodellek segítségével láthatjuk, milyen út vezet a legmerészebb ötletektől a kész autókig.

Forrás: www.mma.hu

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.17
A Hyundai belga pilótája vasárnap jó eséllyel a harmadik nem skandináv ralis lesz Loeb és Ogier....
2018.02.17
A Gondolatjel előző számában beültünk Dieter Zetsche időgépébe, hogy megnézzük az önvezető autó....
2018.02.17
A hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia, a 18 éves Mick idén nem lép feljebb egy....
2018.02.17
A beruházás keretében új autópálya csomópont 1. ütemét építjük ki az M7 autópályán új gyűjtő-....
2018.02.17
Valeri Alexandrov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.02.17
2008-ban került piacra a Lexus F almárka első gyártmánya. A soron következő kiadások egytől egyig....
2018.02.17
Kiemelkedően sikeres üzleti évet zárt a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft., amely tavaly 47%-kal,....
2018.02.17
A brit szabadidőjármű hibrid változata az első kocsi a világon, amely képes volt megmászni a....
2018.02.17
A szuperkönnyű, de nagyon gyúlékony autót kartonból hajtogatták és ragasztották össze. ..
2018.02.17
Egy nyílt forráskódú robotikai szoftver fejlesztésével foglalkozó alapítvány működését egymillió....