közelekedésbiztonság

Sí-KRESZ – Ezekkel a szabályokkal kerülheted el a hegyimentőt

2016.02.21.

A síelés és a snowboardozás a legkedveltebb téli sportok közé tartoznak, jellegükből adódóan azonban balesetveszélyes tevékenységnek számítanak. A legsúlyosabb sérülések sokszor a pályán való ütközésből adódnak, míg kevesen tudják, hogy csakúgy, mint a közutakon, a sípályákra is van érvényes közlekedési szabályzat, melynek betartásával csökkenthetjük a balesetek kockázatát.

A Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító (EUB) statisztikái szerint a síbalesetek legnagyobb része elesésből, elcsúszásból adódik, de 10% az aránya az ütközéses baleseteknek is. Ráadásul a legsúlyosabb szerencsétlenségek pont az ütközésekből adódnak, ahol többszörös sérülés, törés következik be. Pedig az utakhoz hasonlóan a sípályán is vannak általános közlekedési szabályok, melyeket a Nemzetközi Síszövetség (FIS) dolgozott ki. A szabályokat minden síelőnek és snowboardosnak ismernie és alkalmaznia kell, ezért az EUB összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a sípályák szerelmeseinek.
 
8 + 1 szabály, amit be kell tartanod a sípályákon
 
1. Sebesség
Mindig a saját képességeidhez mérten válaszd meg a sebességed, sose veszítsd el az irányítást: a te felelősséged, hogy meg tudj állni, ki tudd kerülni az előtted lévő embereket, tárgyakat.
 
2. Elsőbbség, előzés
A pályán lefelé menet mindig elsőbbsége van az alattad lévőknek, úgy kell nyomvonalat választanod, hogy az előtted haladót semmilyen módon ne veszélyeztesd. Bármelyik irányból szabad előzni, de nem haladhatsz az előzötthöz olyan közel, hogy esetleg megijeszd, mert ebből is adódhat baleset.
 
3. Megállás
Szűk pályaszakaszon és beláthatatlan területeken tilos megállni! Esés után a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen veszélyes területet.
 
4. Elindulás
Amikor bekapcsolódsz egy pályára vagy elindulsz azon, mindig nézz körül, és adj elsőbbséget azoknak, akik már a pályán haladnak. Ez arra az esetre is vonatkozik, ha megállás után újra elindulsz.
 
5. Jelzések
Köteles vagy betartani a pálya jelzéseit (táblák, elkerítések), és a pályát felügyelő személyzet utasításait.
 
6. Segítségnyújtás
Ha balesetet okozol, vagy baleset szemtanúja vagy, mindig állj meg, szükség esetén hívj segítséget, és mindenképp maradj a helyszínen, amíg meg nem érkezik a segítség. A segítségnyújtás elmulasztása büntethető!
 
7. Személyazonosság
Baleset esetén minden jelenlévőnek, függetlenül attól, hogy felelős, vagy nem, meg kell adnia személyazonosságát, mert ez a baleset esetleges bírósági tisztázásánál szükséges lehet.
 
8. Gyalogosok
Gyalogosan és túrasível hegymenetben csak a pálya szélét használhatod.
 
+1 Biztosítás
Az EUB szakemberei arra is felhívják a figyelmet, hogy biztosítás nélkül senki ne induljon síelni vagy snowboardozni. A biztosítási kötvény számát mindig tartsd magadnál a hegyen, és vészhelyzet esetére legyen nálad a biztosító segélynyújtó szolgálatának száma is.
 
Milliós mentések: nagy árat fizethetünk egy hibáért
Ha mégis kifejezetten téli sportokra szabott biztosítás nélkül vágunk neki a pályának, arra könnyen ráfizethetünk: a hegyről való mentés költsége mentőhelikopter esetében például 1 millió és 2,5 millió forint között, de motoros szánnál vagy sítepsinél is 50 ezer és 150 ezer forint között mozog.
 
A sípályán előforduló leggyakoribb sérülések a térdszalagszakadás, -rándulás, -ficam, a vállsérülések és a csonttörések, de súlyos incidenseknél előfordul medencesérülés, mellkasi sérülés és fejsérülés is. Ezekben az esetekben sokszor azonnali műtét szükséges, melynek költsége állami kórházakban 1-2 millió forint, míg magánkórházakban akár 2-4 millió forint is lehet, ráadásul bizonyos sérüléseknél (pl. begipszelt láb) speciális hazaszállítás szükséges, aminek a költsége többszázezer forintról indul. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az általunk okozott balesetekért is vállalnunk kell a felelősséget, ezért mindig olyan terméket válasszunk, mely felelősségbiztosítást is tartalmaz.
  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..