Év Magyar Autója

Skoda Kodiaq RS teszt: jól áll neki a sportosság

2019.12.14.

Az Év Magyar Autója versenybe elsőként a Skoda nevezett, a cseh márka a Magyarország Autója 2020 díjra Európa leggyorsabb hétüléses szabadidő-autóját, a Kodiaq RS modellt jelölte. Kipróbáltuk, mit tud a 240 lovas szelíd szörnyeteg.

Hogy néz ki?

Az RS a Kodiaqok közül kitűnik látványos versenykék fényezésével, 20 hüvelykes antracitszürke Xtreme felnijeivel, sajátos lökhárítóival, piros féknyergeivel és persze V8-asokat megszégyenítő hörgő-röfögő-dübörgő hangjával. Ha nem SUV lenne, azt mondhatnánk rá, hogy a Skoda első igazi élményautója. A hangélmény hatásos, de sajnos hamis, mind bent, mind pedig kint hanggenerátorból, azaz hangszóróból halljuk a bugyborékolást.

Az utastér díszei az alcantara borítású, piros cérnával díszített sportülések, a kormány alja vágott, a kidolgozás és az összeszerelés minősége igényes, az információs, szórakoztató és biztonsági technika a legmodernebb, a helykínálat pazar, a csomagtartó óriási (a padló rekeszeivel együtt, az üléseket hátra tolva 715 literes az ötüléses puttonya, a hátsó ülések ledöntésével 1960 literes térrel gazdálkodhatunk) és a praktikus skodás okosságok sem maradtak ki (palacknyitó a pohártartóban, esernyő az első ajtókban, kivehető LED-lámpa a csomagtartóban).

Hogy megy?

A kétliteres TDI-t két turbó lélegezteti, legnagyobb teljesítménye 240 lóerő, maximális forgatónyomatéka 500 Nm. Ez a Skoda legerősebb SUV-ja. A 4,7 méteres, akár hétüléses autóval az 1996-ban és 1997-ben is 24 órás futamot nyert Sabine Schmitz 9 perc 29,84 másodperces időt futott a Nürburgringen. Bár tömege 1,9 tonna, ezzel a motorral az ötüléses változat 6,9 másodperc alatt ugrik 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége 221 kilométer/óra.

Milyen vezetni?

Nagyon masszív és nagyon stabil az autó, annak ellenére, hogy extrém magasan ülünk benne. Adaptív menetmódjai között éles a kontraszt a takarékos és a sportos beállítások között, a normál, a komfort és az offroad mellett van egyéni mód, ahol lehet konfigurálni sportos hangot és takarékos motort - nekem ez jött be. A menetmódválasztó a motor- és a DSG-váltó, valamint a Haldex összkerékhajtás vezérlését is érinti, takarékos módban előszeretettel vitorlázik, ha elvesszük a gázt.

Az úthibákat jól kezeli, utazóautónak is kiváló, a 235/45-ös sportabroncsokkal is kellemes a menetkomfort. Nagy tempónál hirtelen irányváltásra sem billeg, padlóféknél bólint csak irgalmatlanul nagyot, de ez természetes ekkora böhöm autónál. Szerencsére nem ültették le, így terepen továbbra is elboldogul - ahol a gumik engedik -, szabad hasmagassága 197 milliméter. A továbbfejlesztett összkerékhajtás a nyomaték 85 százalékát is képes egyetlen kerékhez irányítani, de alaphelyzetben csak előre küldi a nyomatékot. Önzáró differenciálmű helyett elektronikus XDS jár mindkét tengelyre, amely a kipörgő kerekeket fékezgeti.

Kiváló a vezethetősége, rugalmassága meggyőző, elindulási hajlama jobb az átlagos DSG-vel szerelt TDI-knél, de azért álló helyzetből indulva gázadás után eltelik egy kis idő, mielőtt kilő. Futóműve elöl MacPherson rugóstagos, hátul négylengőkaros.

Mennyibe kerül?

Már alapból sem olcsó a Kodiaq RS, 14,566 millió forintot elkérnek érte (ebből lejön 600 ezer forint kedvezmény), a tesztelt modell ennél sokkal drágább, 18,8 millió forint az ára (akinek van három gyermeke, a hétszemélyes változatot 2,5 millióval olcsóbban kaphatja meg a nagycsaládos kedvezménnyel). Aki ezt az összeget ki tudja fizetni, annak mellékes a fogyasztás. A Kodiaq RS hétköznapi autóként 8 literrel is megelégszik 100 kilométerenként átlagban, ha pedig elvisszük egy jó kis mátrai autózásra, ahogy az Év Magyar Autója zsűri tagjaival megtettük, akkor sem kell 9 liter/100 kilométeres átlagnál rosszabbra számítani, pedig rendesen felzavartuk az erdők nyugalmát az ál V8 hörgésével...

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.25
Újabb szelettel bővítette okosotthon vízióját a Renault, ami szorosan kapcsolódhat a Nissan korábbi....
2020.01.25
A Francia Kerékpáros Szövetség és a Közlekedésbiztonsági szervezet (Sécurité Routière) megújítja....
2020.01.25
Shang Jun Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2020.01.25
Alighogy bejelentette a Toyota a Yaris vadonatúj generációjának idei őszi érkezését amelyben a....
2020.01.25
Az olasz hatóság által körözött munkagépre bukkantak a rendőrök a csengersimai határátkelőhelyen –....
2020.01.25
A bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien tavaly több mint 70.000 embernek tartott....
2020.01.25
Az Egyesült Királyság több városában légszennyező anyagokat elnyelő buszokat állítanak forgalomba....
2020.01.25
Már egy éve vártunk arra, hogy itthon is kipróbálhassuk a legnagyobb elektromos Volkswagent, a....
2020.01.25
A korábbi évet tíz százalékkal meghaladóan több mint 5,5 millióra emelkedett tavaly Letenyén a....
2020.01.25
Ha valahol, Kanadában pontosan tudják, milyennek kell lennie egy túlélőjárműnek. A Lexus helyi....