Ingolstadt

Sorozatgyártásban az üveg-újrahasznosítási kísérleti projekt

2023.06.16.

Akár 30 százalék újrahasznosítási aránnyal, részben már nem javítható autóüvegekből előállított üveget használ a jövőben a négykarikás márka Audi Q4 e-tron modellje szélvédőjéhez – ezzel az Audi sikeresen vezeti át a GlassLoop kísérleti projektet a sorozatgyártásba. Az Audi az első prémiumgyártó, amely partnervállalatokkal közösen ilyen üvegkörforgást alakított ki az autóiparban. Korábban a már nem javítható autóablakokat – jelenleg elsősorban szélvédőket és panorámatetőket – az úgynevezett downcycling folyamat során csupán kevésbé igényes célokra, például italospalackok vagy szigetelőanyagok formájában hasznosították újra. A kísérleti projekt első ízben igazolta változatlan minőség mellett az újrahasznosítás lehetőségét. A Berlinben június 14. és 16. között tartandó 2023-as GREENTECH FESZTIVÁL alkalmával az Audi pontosan bemutatja, hogyan működik mindez. Az Audi már 2020 óta alapító partnerként támogatja a fenntarthatósági konferenciát.

GlassLoop projektjük keretében, a négykarikás márka Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass és Saint-Gobain Sekurit partnereivel közösen mutatja be, hogyan ültethetők át az anyagkörforgások a sorozatgyártásba. Nagyjából egy éven át tesztelték együtt a partnerek, hogyan állíthatnak elő sérült autóüvegből új szélvédőt az Audi Q4 e-tron számára, s az eljárás immár készen áll a nagysorozatú alkalmazásra. Az autóüveget elsőként innovatív újrahasznosítási eljárással felaprítják, majd kiválogatnak belőle minden nem üveg jellegű szennyezőanyagot – például ragasztómaradványokat –, az így nyert üveggranulátumot pedig beolvasztják és autóipari síküveggé dolgozzák fel. Az így előállított üveg másodlagosanyag-tartalma akár a 30 százalékot is elérheti. A cél, hogy annyi üvegtörmelék álljon rendelkezésre, ami a jelenleg tervezett gyártási darabszámok alapján az Audi Q4 e-tron nagysorozatú előállításának teljes időszaka alatt biztosítja az újrahasznosított anyag részarányát. Az így készülő szélvédőket 2023 szeptembertől tervezik felhasználni az Audi Q4 e-tron gyártása során.

Fotó: Audi

„Ha a már nem javítható autóüvegeket ismét az autógyártásban felhasználható módon dolgozzuk fel, összességében kevesebb elsődleges nyersanyagot használunk fel, egyben a nem javítható autóablakok downcycling folyamatát is megelőzzük” – fejtette ki Philipp Eder, aki a körforgásos gazdaság projektvezetője az Audi ellátási láncolatában. Amint elmondta, a feldolgozott üveggranulátum alkalmazásával végső soron jelentősen csökkenthető az olyan elsődleges anyagok iránti igény, mint például a kvarchomok.

Elismerés: fenntarthatósági díj üveg-újrahasznosításáért

A GlassLoop projekt az Audi ellátási láncolata számára indított Act4Impact programjába illeszkedik, amelynek víziója, hogy a lehető legkíméletesebben alakítsa az Audi beszállítói láncolatának emberre és környezetre kifejtett hatásait. Olyan szándék, amely elismerést érdemel: az „Újrahasznosítási koncepció” kategóriában az Audi lett a Fenntarthatósági Projektek Német Díja (Deutscher Award für Nachhaltigkeitsprojekte) – azaz a Német Szolgáltatásminőségi Intézet (Deutsches Institut für Service-Qualität), az ntv hírcsatorna és a DUP UNTERNEHMER Magazin Brigitte Zypries korábbi szövetségi gazdasági miniszter védnöksége alatti díja – idei három kitüntetettjének egyike.

Az Audi a jövőben további anyagciklusokat is ki kíván dolgozni, s ott tervezi növelni a másodlagos anyagok felhasználását, ahol az ökológiailag és gazdaságilag indokolt. „Célunk, hogy magas minőségi színvonalon a lehető legtöbb anyagot nyerjük vissza, hogy azután újra felhasználhassuk őket gyártásunk során” – hangsúlyozta Markus Duesmann, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke. Ezzel értékes elsődleges alapanyagok takaríthatók meg, miközben a termékek környezetre gyakorolt hatásai is mérsékelhetők.

A körforgásos gazdaság (Circular Economy) célja a lehető leghosszabb ideig megőrzött anyagérték és minőség, amelyek egyaránt kulcsfontosságúak annak érdekében, hogy az adott anyagot az autóiparban, és ne csupán kevésbé igényes célokra használhassák fel újra. A négykarikás márka ennek során egyebek mellett a Post-Consumer anyagokra összpontosít – ilyenek például az ügyfelek életciklusuk végére ért autóiból származó anyagok –, így amennyire csak lehetséges, megelőzhető az úgynevezett downcycling jelensége, vagyis az anyagok minőségének az újrahasznosítási folyamat során bekövetkező romlása.

Az Audi a több mint 190 kiállítóval, mintegy 120 előadóval és a várakozások szerint bő 15 ezer látogatóval immár ötödik évébe lépő GREENTECH FESZTIVÁL standján mutatja be, hogyan vezethetők sikerrel vissza a körforgásba olyan különböző anyagfajták, mint például az acél, az alumínium és a műanyagok. A zöld innovációk az egykori Berlin-Tegel repülőtér területén rendezett, legnagyobb európai fesztiváljának programjában különböző pódiumbeszélgetések, panelek, vitaindító előadások és képzési programok is szerepelnek. A GREENTECH FESZTIVÁL alapítói Nico Rosberg fenntarthatósági vállalkozó, valamint Marco Voigt és Sven Krüger mérnökök.

Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány ösztöndíjasainak jelölése

További kiemelt esemény a GREEN AWARDS, amely elkötelezett személyiségeket, intézményeket, vállalatokat, startup-cégeket és különböző innovációkat díjaz a fokozott fenntarthatóságot célzó ötleteikért. A „Fiatal” („Youngster”) kategóriában Sharona Shnayder környezetvédelmi aktivistát jelölték e kitüntetésre, amelyet június 14-én, szerdán adnak át. Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány ösztöndíjasaként Sharona a „Keddek a hulladékért” („Tuesdays for Trash”) mozgalom keretében világszerte arra ösztönzi az embereket, hogy szabadítsák meg környezetüket a szeméttől.

Mission:Zero

Az Audi 2025-ig mérleg szerint szén-dioxid-semlegessé1 kívánja fejleszteni termelési helyszíneit. Ennek érdekében a vállalat elindította a Mission:Zero környezetvédelmi programját, amelyben a termelés és a logisztika környezeti hatásainak mérséklésére irányuló stratégiákat fogja össze. A környezetvédelmi program túlmutat a szénmentesítésen, és egyaránt támogatja a gazdaságos vízfelhasználást, az erőforrás-hatékonyságot, valamint a biológiai sokféleség védelmét és megőrzését.

A Mission:Zero része az is, hogy az Audi a GREENTECH FESZTIVÁLON felállított standjához is hosszú távon fenntartható és újrahasznosítható anyagokat használ, valamint egy magasfokú variáhatóság jellemezte, modulfelépítésű kiállítási építőrendszert alkalmaz.

Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány projektjei

Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány (Audi Stiftung für Umwelt) a fesztivál alkalmával válogatást mutat be támogatott projektjeiből, köztük az Amerikai Egyesült Államok egyes partszakaszainak megtisztítására irányuló projekttel. A Save the Bay környezetvédelmi kezdeményezés Kaliforniában, illetve a Chesapeake Bay Foundation az Egyesült Államok keleti partvidékén egyaránt elkötelezett amellett, hogy a partmenti vizeket egészséges és ellenálló ökoszisztémákként őrizzék meg.

Thaiföldön az Audi Környezetvédelmi Alapítvány a Ferry Porsche Alapítvánnyal (Ferry Porsche Stiftung) és az everwave vállalattal együttműködve dolgozik azon, hogy egy szemétgyűjtő hajó segítségével tisztítsák meg a főváros, Bangkok körüli folyókat és csatornákat a hulladéktól. A takarítások (Clean-ups) mellett a szakszerű hulladékelhelyezést szolgáló struktúrát is ki kívánnak alakítani.

Az egyik Audi-panel keretében bemutatandó URBANFILTER projekt során az Audi Környezetvédelmi Alapítvány és a Berlini Műszaki Egyetem (TU Berlin) újszerű szűrőmodulokat fejleszt az utcai csatornalefolyók számára. A Berlini Műszaki Egyetem laboratóriumában végzett tesztek során a szűrők igen hatékonynak bizonyultak, dugulás nélkül fogták fel ugyanis a „normál” utcai hulladékot, például a cigarettacsikkeket, az akár három milliméter átmérőjű granulátum formájában megjelenő mikroműanyagokat, az édességpapírokat vagy épp az eldobható kávéspoharak műanyagfedeleit – s nem csupán szemerkélő, hanem szakadó esőben is.

Minden információ egy pillantásra: az Audi Fenntarthatósági Központ

Nem csak a GREENTECH FESZTIVÁLON, hanem egész éven át: az Audi a vállalat minden részlegén alkalmazza az ökológiai fenntarthatóság (környezetvédelmi), a társadalmi felelősségvállalás (társadalmi) és a jó vállalatirányítás (Corporate Governance) ESG-kritériumait. Az Audi Fenntarthatósági Központ (Audi Nachhaltigkeits-Hub) jól áttekinthető formában fogja össze az információkat, és az Audi MediaCenterben érhető el.

Audi-események a GREENTECH FESZTIVÁLON

2023. június 16., péntek

10:30-11:00:         Panel az Audi Hungaria gyártásának szén-dioxid-mentesítéséről

(az Audi kiállítási standján)

 

11:00-11:30:         Panel a beszállítói láncolat emberi jogi kellő gondossági kötelezettségeiről

(az Audi kiállítási standján)

 

11:30-12:00:         Panel a felelősségteljes beszerzési folyamatokról és a beszállítói láncolat sokszínűségéről (az Audi kiállítási standján)

 

12:00-12:30:         Panel Marco Philippivel „A körforgásos gazdaság a gyakorlatban” („The Circular Economy in Practice”) címmel

(GREENTECH FESZTIVÁL Main Stage)

 

15:30-16:30:         Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány panelje

(az Audi kiállítási standján)

1 Mérleg szerinti szén-dioxid-semlegesség alatt az Audi azon állapotot érti, amelyben az Audi termékei vagy tevékenységei által okozott, s a csökkentésére irányuló egyéb intézkedési lehetőségek kimerülését követően is fennmaradó szén-dioxid-kibocsátás, és/vagy az Audi járművek beszállítói láncolata, gyártása és újrahasznosítása okozta, jelenleg nem megelőzhető szén-dioxid-kibocsátás egyaránt önkéntes és globálisan végrehajtott kompenzációs projektek révén, legalább mennyiségileg kiegyenlítésre kerül. A jármű használati – vagyis az ügyfél felé történő átadását követő – szakasza alatti szén-dioxid-kibocsátást itt nem veszi figyelembe.

A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....