miki házhoz megy

A specialista - Hanácsek László története

2014.06.14.

Aki tudni szeretné, hogy mitől jó egy szerviz, annak elsősorban kötelező olvasmány az alábbi cikk, másrészt pedig már most elárulhatom, hogy nem dolgoktól és nevektől, hanem emberektől…

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Horváth Miklós, Hanácsek Kft.

Az autók szervizelésének kérdése Magyarországon legalább annyira megosztja az autós társadalmat, mint a mazsola az átlagembereket. Sági Szilárd gasztro-kibic szerint ugyanis az a kis fonnyadt szőlőszem az emberekből vagy zsigeri undort vagy abszolút imádatot vált ki. Én, mint aki az utóbbi csoportba tartozom, csak azután figyeltem fel ennek valóságára a mindennapokban, miután az említett séf száját elhagyta ez a tapasztalati megfigyelésen alapuló kijelentés. Nos, tényleg ez a helyzet a környezetemben és sokáig nem is igazán értettem, hogy miért. Most már tudom: „De gustibus non est dispotandum” - azaz ízlésekről nem lehet vitatkozni, és a meggyőzés csak nagyon ritka esetekben érheti el célját, különösen akkor, ha az illető már kóstolta az ominózus ételt és azt követően fordított végleg hátat neki. Hogy kapcsolódik mindez a hazai autószervizelés témaköréhez?

A Bosch partnerség már akkor is megvolt, amikor a telephely egy családi ház udvara volt - képre kattintva galéria nyílik

Az autótulajdonosok többsége úgy viszonyul a szervizekhez (egy kalap alá véve jelen esetben a márkaszervizeket és a független autószervizeket), mint a mazsolához. Ha teljesen leegyszerűsítve próbáljuk meghatározni, ki hova tartozik, akkor a számlás javításokat, garanciát és ügyfélközpontú, valamint szakmai beruházásokat igénylő autósokat tekinthetjük a mazsolát szeretőknek, aki viszont „okosba” keres megoldást az aktuális problémájára, az a kontra táborba sorolható. Ezzel a kategóriákba sorolással nem arra szeretnék rávilágítani, hogy egyik a jó, másik pedig értelemszerűen a vállalhatatlan rossz, sokkal inkább arra, hogy ez is lehet ízlés kérdése. A magyarországi helyzet természetesen ennél árnyaltabb, hiszen az ellenérvek mögött gyakran állnak cáfolhatatlan rossz tapasztalatok is, mivel azonban árérzékeny piac vagyunk, sajnos a lapos pénztárca és az „én jobban tudom, hogy kell” vélekedés is sokat nyom a latban.

Főként német autókra szakosodott a műhely, de egy Lexus-szal is tudják mit kezdjenek, ha kell

Érdekességként azért megemlíteném, hogy egy 2013-ban megjelent ACEA felmérés szerint Lengyelországban 70 százalékos, Nagy-Britanniában 66 százalékos, Spanyolországban 62 százalékos, Franciaországban és Németországban pedig kicsivel 50 százalék feletti a független szervizek piaci részesedése a hivatalos márkaszervizekkel szemben. Ezzel szemben egy 2012-es ADAC által végzett felmérés szerint Németországban leszerepeltek a független műhelyek. Szóval, a kinek higgyünk és hova menjünk kérdésre nehéz jó választ adni, ellenben érdemes fontolóra venni azt a – Hanácsek úr által idézett – bölcseletet, miszerint egyetlen negatív vélemény 10 ügyféltől is megfoszthatja az üzleted, miközben a megelégedett fogyasztó által jószerivel csak 3-4 ügyféllel gyarapszik a forgalmad. A Hanácsek és Társa Kft. szerencsére az utóbbi eset előnyeinek örvend, éppen ezért meglátogattam a műhelyt, hogy megtudjam, mi áll a siker hátterében.

A háttérből is látható, hogy immár az elektronika örök szerelem marad

Hanácsek László életében a megszokott forgatókönyv szerint alakult az egri gyerekkor. Az idősebb testvér és az ő baráti köre révén kezdetben még csak bicikliszereléssel, később kismotorokkal, majd egy törött autó teljes rendbehozatalával tett tanúbizonyságot arról interjúalanyom, hogy van affinitása a műszaki dolgok iránt. Az első emlékezetes munkája a bátyja 1963-as Opel Rekordjának a teljes újra kábelezése volt, amit 14 évesen végzett el. Mivel az elektronika közelebb állt a szívéhez, mint a mechanika, a szabad idejének nagy részét rádiók és amatőr hangtechnikai eszközök javításával töltötte. Ennek megfelelően matematika-fizika tagozatos gimnáziumban folytatta tanulmányait, majd a szolnoki Repülő Műszaki Főiskolán, rádió-technika szakon tanult tovább. A mérnöki diploma megszerzését követően (1981) a Pestvidéki Gépgyárban (PG) kezdett technológusként Hanácsek úr, ahol többek között a helikopter nagyjavítások szakmai dokumentációjának elkészítése volt a feladata. A szakmai életútból jól látható, hogy László munkája során nem volt közvetlen kapcsolata a közúti közlekedéssel, azonban rendkívüli előnye származott abból, hogy a légi közlekedésben alkalmazott technológiával és technikai ismeretek folyamatos bővülésével, valamint a kis- és nagyipari szerelőműhelyektől eltérő munkafegyelemmel és szakmai kultúrával telt az itt töltött másfél évtized.

A 94-es évjáratú T4-es az egyik legmegbízhatóbb konstrukció a szakember szerint - ez a példány már a 600 ezren is túl van

A rendszerváltás után nem sokkal a PG jogutódja a Dunai Repülőgépgyár Zrt. lett. Mivel László számára kedvezőtlen ajánlattal álltak elő az átszervezések során, egyértelmű volt, hogy az 1992-től kiegészítő foglalkozásként végzett szerelésre koncentrál inkább a jövőben. Itt merülhet fel az olvasóban a kérdés, hogy mégis miként került a képbe az autószerelés? Egy szigethalmi autószerelő rendszeresen felkereste Lászlót a számára megoldhatatlannak tűnő elektronikai problémákkal. Eleinte baráti segítségről szólt a közös munka, idővel azonban egyre több időt és energiát követelt a munka, így partneri viszonnyá avanzsált a munkaidő utáni elfoglaltság, majd szétválás és a saját vállalkozás építése következett. A kezdetben riasztók és központi zárak beszerelésére irányuló tevékenység viszonylag hamar kiegészült motorikus és mechanikus részegységek javításával is. 1994-től a Bosch szerződött partnere lett a műhely, és 1996-tól a karosszéria-lakatos munkákon kívül mindenre felkészülten állt a hat fős csapat.

A legnagyobb létszám 12 fő volt, de nem a válság miatt mentek el - a jó szakember nagyon is hiánycikk ebben a szakmában! (balról jobbra) Fazekas Kálmán, Balázs Kata, Walter József, Hanácsek László, Hrabovszky András és Végh Ferenc

A családi ház udvarán működő, négy szerelőállásos műhelyt hamar kinőtték, ezért minden szempontból indokolt volt egy beruházás. Az önerőből megvásárolt telekre, ahol jelenleg is található a műhely, egy 30 méteres épületkomplexum lett megtervezve és felépítve. A nyitásra 1998. szeptember 20-án, Hanácsek úr 40. születésnapján került sor. Az állandó forgalomnak és a műhely jó hírének köszönhetően öt év múlva 15 méterrel bővült az épületegyüttes, aminek a finanszírozása az elmúlt 10 évben szinte lehetetlen lett volna – vallotta be őszintén a cégalapító. Ez az információ csak abból a szempontból releváns, mert az eltelt idő következtében nem csökkent a forgalom, sem a bevétel, csupán (vagy sajnos) a fenntartási költségek növekedtek oly mértékben, hogy a beruházásra fordítható megtakarítások teljesen eltűntek. „A másik országos szintű probléma ebben a szegmensben a fizetőképes kereslet” – folytatta gondolatmenetét Hanácsek úr. „Az elégedett ügyfelek egyik feltétele az, hogy a tulajdonosok olyan autót használjanak, melynek esetleges váratlan javítási költségei sem okoznak problémát. Ezzel szemben Magyarországon évek óta a többség legalább egy kategóriával nagyobb autót használ, mint amire szüksége volna, vagy ami ésszerű lenne. Klasszikus eset, amikor valaki megvesz egy 20 milliós, vadi új prémium kategóriás autót és a vételárba belekalkulálta az évi akár 1-2 milliós fenntartási költségeket is. A probléma akkor kezdődik, amikor ezt a prémium kategóriás autót 10 évesen az új ár tizedéért megveszi valaki és nem számol azzal, hogy egy ilyen autónak a fenntartási költségei aránytalanul magasak. Ilyenkor kényszerül a tulajdonos kompromisszumra és kénytelen azt mondani, hogy ennyi pénzem van, a lényeg, hogy menjen az autó”.

Arra a kérdésemre, hogy miben nyújt többet a Hanácsek és Társa Kft. egy hozzá hasonló műhelyhez képest, a cégvezető válasza csak annyi volt, hogy más a szerelők élőélete (repülőgép ipar) és szakmai tudása, ebből következően bele mernek nyúlni olyan dolgokba, amit más gondolkodás nélkül cserével javítana. A fenti esetet weboldalunk rovatfelelőse, Rusznák András esete is alátámasztja, aki egyébként igazságügyi műszaki szakértőként dolgozik főállásban, és a hibaelhárítás precízsége és szakszerűsége felettébb lenyűgözte.

Szóval íme, egy elégedett ügyfél története:

„Régi álmom volt egy Mercedes, mivel azonban kifogástalan állapotúra nem tellett, egy 9 éves, 230 ezer km-t futott példány mellett tettem le a voksom, amiről én is tudtam, hogy némely része igencsak elhanyagolt állapotban volt. Az elmúlt évek során több szervizben is megfordultam vele, melyek közül némelyikhez személyes ismeretség vezetett, de esetenként a neten böngészett szervizeket is felkerestem. Sajnos egyik sem szolgált megelégedésemre, mert munkájukkal - szakemberként - nem voltam megelégedve. Egy hibát elhárítottak, de egy másik mindig "belekerült".

Jelenlegi problémám az indítások után még egy percig világító izzítógyertya piktogramjának fénye volt, amely valamelyik izzítógyertya meghibásodására utal a Merciben. Kiderült, hogy elromlott az egyik, kiszerelni viszont nem tudták, mert beletört a hengerfejbe, illetve a kialakított furatba belerohadt. A harmadik elutasítás után (nem lehet kiszedni, le kell szedni a hengerfejet) érdeklődni kezdtem, hogy hogyan lehetne a hengerfej eltávolítása nélkül megoldani a hibát. (A hengerfej levétel ugyanis nem csak egy le-és felszerelést takar, hanem egy teljes, kb. 300 ezer Ft-os beavatkozást igényelt volna.) Több helyen óvatosan jelezték, hogy talán a Hanácsek megcsinálja. Így jutottam el a szigetszentmiklósi műhelybe, ahol megvizsgálták, és adtak egy időpontot a szerelésre. Ugyan sok jó szerelő van ebben a szervizben, ezt a kényes munkát mégis csak a tulajdonos, szervizvezető, Hanácsek Úr vállalta el. Azt gondoltam, ez olyan, mintha a kórházban maga a főorvos végezné a műtétet. Volt szerencsém végignézni a műveletet. Hanácsek úr meggondoltan, láthatóan magabiztosan kezdett hozzá. A rossz izzítógyertyát központosan megfúrta, majd menetet vágott bele. Egy hosszú szárú acélrúd menetes végét belehajtotta, majd a rúdon szabadon mozgó bakot a másik végén lévő csavaranyához kocogtatta, így milliméterről milliméterre jött kifelé a gyertya. Jut eszembe, mielőtt ebbe belekezdett volna, a főtengely forgatásával, a nagynyomású befecskendező (porlasztócsúcs) lyukán keresztül nézve a hengert a felső holtpontba állította be azt, hogy az esetlegesen befelé eső alkatrész miatt ne kelljen aztán mégis hengerfejbontással javítani. Makacsul be volt ragadva a gyertya, két-három alkalommal eltörött és centis darabokban jött kifelé, mígnem egy pillanatban a menetes acélrúd végén egyszer csak megjelent a beteg alkatrész. A furatot és környezetét megtisztították, bekerült az új izzítógyertya és már mehettem is. A 300 ezer forint helyett 23 ezer forintból  oldódott meg a probléma, amiért azóta is hálás vagyok”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..