Kodiaq

Sportos vagy terepes? Skoda Kodiaq páros teszt

2019.04.12.

A legnagyobb Skodát kétféle változatban tettük próbára. Ha kedveljük a sportos autózást, adott a Sportline változat, ha a pedig gyakran járunk vidéken és terepen, akkor a Scout kell nekünk. Előbbi a tesztünkben 190 lóerős és ötszemélyes, utóbbi 150 lovas és heten is beférnek. Hogy melyiket venném én? A végén kiderül. 

Hogy néznek ki?

Hatalmasnak tűnik a Kodiaq, bár papíron mégsem akkora, nem is értem, hogy lehet ilyen tágas öt méter alatt. 4,697 méteres hosszúságával, akár hétüléses utasterével és kategóriája legnagyobb csomagterével a Skoda Kodiaq a cseh autógyártó első nagyméretű szabadidő-autója. Szélessége 1882, magassága 1676 (tetősínekkel együtt), tengelytávja pedig 2791 milliméter. Belterének hosszúsága 1793, könyökmagasságban mérhető szélessége elöl 1527, hátul 1510 milliméter. Elöl 1020, míg hátul 1014 milliméteres fejtér áll rendelkezésre, a hátsó lábtér térdmagasságban pedig akár 104 milliméter lehet. A Scout változat 4706 milliméter, 9 milliméterrel hosszabb, mint a Kodiaq alapmodell.

A Kodiaq nem akar többnek látszani, mint ami, az összeszerelés minősége kiváló, de nem prémium, ahogy az utastérben használt anyagok is megfelelnek a saját kategóriájának. Kis nyiszogás, enyhe zörgés néhol hallatszik - megjegyzem: mindkét tesztautó túl volt már a sokadik teszten és 25 ezer kilométeren. A Scout fékei enyhén daráltak lassuláskor, állítólag a teszt előtt kapott új fékbetéteket, talán ezért.

A Scout (felára 360 ezer forint) távolról ezüstszürke ablakkeretéről, külső tükreiről és tetőlécéről ismerszik fel, belül meglepően otthonos az alcantara bőrkárpit és a kőrisfa hatású műanyagbetétek alkalmazásával.

A Sportline kivitelről messziről árulkodik a fekete hűtőrács, az elektromosan állítható, fűtött és behajtható visszapillantó tükrök fekete háza és az egyedi tervezésű hátsó lökhárító. A tetősínek opcionálisan fekete színben is elérhetőek. Ezen kívül a hátsó ablakok színezett üveget kaptak. A modellváltozat sportüléseire ezüst öltésekkel varrott alcantara/bőr üléshuzatot húztak, az ezüst színű, rozsdamentes acélból és alumíniumból készült pedálok pedig kiemelkednek a fekete beltérből. A Scouttal ellentétben ebben a kormányról is kapcsolhatjuk a sebesség fokozatokat a háromküllős bőrborítású kormánykerék mögött. Központi kijelzőjén olyan egyedi információk jeleníthetők meg, mint az olaj- és vízhőfok, a köridő, a gyorsulási erők és a turbó töltőnyomása. A Scout kijelző olyan speciális adatokat is megjelenít, mint a kormányzási szög, az iránytű, a magasságmérő illetve az olaj- és vízhőfok.

Mindkét változatban az első ülések mellett a kormány is fűthető, az ülések elektromosan állíthatók, memóriafunkcióval. A hátsó ülés sokrétűen variálható: 60:40 arányban osztva lehajtható, hosszirányban már alapkivitelben 18 centiméteres hosszon állítható és támlájának dőlésszöge is egyénileg változtatható. 313 ezer forintért hétüléses lehet a Kodiaq, a csomagtartó padlójából kihajtható hatodik és hetedik ülés alaphelyzetben gyerekeknek valók, isofix-csatolójuk azonban nincs. A háromzónás klímaberendezés opcionális, az elektromechanikus kézifék külön gombbal aktiválható.

A már ismert okos megoldások (esernyő az ajtóban, jégkaparó a tanksapka alatt) mellett hasznos az ajtók peremvédője, amely előfeszített rugóival az ajtó nyitásakor önműködően kiemelkedik, így akadályozva meg, hogy az ajtó fémpereme a garázsfalhoz vagy a szomszédos parkoló autóhoz érjen. Az ajtó becsukásakor a védőléc ismét alaphelyzetébe áll vissza. Kívánságra rendelhető a hátsó ajtók elektromos gyerekzárja, a járművön belüli kommunikáció, illetve alvást segítő fejtámlák is kaphatók.

720 (öt üléssel, héttel 270-630 liter) és 2065 liter (lehajtott hátsó üléstámlával) közötti térfogattal a Kodiaq kategóriája legnagyobb csomagterével szolgál. Ha az opcionális lehajtható támlájú utasülés is a felszereltség része, akár 2,80 méter hosszú tárgyak is szállíthatók az utastérben. Extrafelszereltségként elektromos csomagtérajtó is kapható, amely további opcióként lábmozdulattal és az utastérben található gombbal is nyitható, illetve zárható. Jól jött ez mindkét autónál, szerencsére kis akrobatikával is működött.

Tesztautóink vontatni is tudnak, a kipróbált hajtásképletek révén akár 2,5 tonna össztömegű utánfutót húzhatnak, amelyhez elektromosan kireteszelhető vonófej áll rendelkezésre.

Hogy mennek?

A 2.0 TDI csúcsváltozata a piros Sportline változatban 140 kilowattot (190 lóerő) és 400 newtonmétert küld a főtengelyre. SCR-katalizátorral szerelik, az AdBlue folyadékszintről elektronikus úton tájékoztat a fedélzeti számítógép (a teszt közben meg is jelent a figyelmeztetés, hogy 4000 kilométerre elegendő az adalék. Párszor még figyelmeztet, de ha nem töltjük fel a tartályt, az utolsó figyelmeztetés után megáll a motor).

A gyengébb motor 340 newtonméteres nyomatéka már 1750-es fordulattól érkezik és háromezres fordulatig használható, ennél a 190 lóerős 60 Nm-rel tud többet. Be kell valljam, nem számítottam rá, de ez a különbség igenis érezhető. A Sportline sokkal élénkebb, fickósabb, míg a Scout komótosabb. A terepes modell 10, míg a sportos verzió 9 másodperc körül teljesíti a százas sprintet, mindkettő végsebessége meghaladja a 190 kilométer/órát, a Sportline sofőrje akár 210-zel is repeszthet. Tömegük is hasonló: 18-19 mázsa.

Mind a Scout, mind a Sportline változatban alapfelszereltség a hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó, a Haldex összkerék-meghajtás, a LED-es fényszórók és hátsó lámpák, és az adaptív lengéscsillapítás szabályzás, valamint az azzal járó menetdinamikai kapcsoló, amelynek öko fokozatában szabadonfutó funkció is rendelkezésre áll. Ez 20 kilométer/óra felett gázelvételkor önműködően üresbe teszi a sebességváltót, a kocsi pedig vitorlázik.

A havas útra tervezett üzemmód (snow) a menetmód-választó rendszer egyik eleme. Ebben az üzemmódban az asszisztens rendszerek segítenek alacsony tapadású felületeken haladni. A kipörgésgátló (ASR) például a jobb tapadás érdekében csökkenti a kerekek kipörgését, a szervokormány pedig felkeményedik.

Az automatikus 4x4-es rendszer szíve az elektronikus szabályozású lamellás tengelykapcsoló. Intelligens és gyors működésű, központi szabályozóegysége folyamatosan számítja a hátsó tengely számára ideális pillanatnyi forgatónyomatékot (ám legfeljebb csak a nyomaték felét képes hátra küldeni), hogy megelőzze a jármű feletti irányítás elvesztését. Motorfék-üzemben és kis terhelés mellett a hajtás üzemanyagtakarékos módon csak az első tengelyre összpontosul.

Mindkét kocsiban található offroad gomb. Ha megnyomjuk, azon kívül, hogy feljön a kijelzőn a terepes menü a magasságmérővel, iránytűvel és kerékszögmérővel, automatikusan bekapcsol a lejtmenetvezérlő, aminek sebességét a gázpedállal tudjuk szabályozni.

Milyen vezetni?

A McPherson-rendszerű első felfüggesztések részben alumíniumból készülnek. A négykaros, acél hátsó felfüggesztések elemei egymástól elkülönítve veszik fel a hossz- és oldalirányú erőket. Az elektromechanikus rásegítésű szervokormány steril, kevés visszajelzéssel szolgál a kerék-útfelület kapcsolatról. Az adaptív lengéscsillapítás-szabályzás elektromos szelepeivel szabályozza a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően a lengéscsillapítók működését. Komfort módban úgy hullámzik a kocsi, mint egy óceánon hánykolódó tutaj, sport módban már izgalmasabb a vezetése, a váltó is közreműködőbb, ugyanakkor rossz úton kellemetlen a csillapítás. Sokkal finomabb lenne a futómű, ha nem 19-es malomkerekeken futna a kocsi, de mindkét modell ilyeneket kapott, a téli gumikat a Pirelli gyártotta.

Terepen nem próbáltam ki, de nem is odavaló, hasmagassága 18,7 centi (a Scouté 7 milliméterrel nagyobb), terepszöge elöl 19,1, hátul pedig csupán 15,3 fok. A 19-es kerekei és a rajtuk feszülő 235/50-es gumik az aszfaltot szeretik. Városi forgalomban behemót, szűk utcákban úgy viselkedik, mint maci a málnásban.

Fogyasztása baráti: jól meghajtva 6,8 litert fogyasztott 100 kilométerenként a mintegy 800 kilométeres tesztúton a Sportline, a Scout még kevesebbel is beérte: a mintegy 600 kilométeres teszten 6,1 litert fogyasztott 100 kilométerenként. Előbbi hatótávja több mint 870-900 kilométer, utóbbival én megkockáztatnám az ezer kilométert is.

Mennyibe kerül?

A Kodiaq nemcsak méretében magasodik a többi Skoda fölé, hanem árában is. Mindkét tesztautónk gazdag ellátmánnyal csábítja a tehetős vásárlókat. Mindent megadnak, ami szem-szájnak ingere. A biztonságot sem érheti kritika. Az alapkivitelhez tartozó, városi vészfék funkcióval kiegészített koccanásgátló radarérzékelőivel ismeri fel az autó előtt gyalogosokkal vagy más járművekkel adódó veszélyes helyzeteket. Amennyiben szükséges, figyelmezteti a vezetőt és adott esetben enyhén lassít, szükség esetén vészfékez. A városi vészfékfunkció 34 kilométer/órás tempótól aktív. Az extrák sorából kihagyhatatlan a sávtartó automatika, a táblafelismerő rendszer, az aktív parkolóasszisztens, a háromzónás légkondi, a nagy és érintőképernyős navigáció, a kétrészes panorámatető, sőt, 575 Watt összteljesítményű, 10 hangszórós Canton hifi és 230 voltos csatlakozó is volt még az autóinkban. A 15 millió forint körüli árról további extrák tehetnek: behajtható vonóhorog, láblendítéses ajtónyitás, érintéses nyitás, gombos indítás, tetőablak, vezeték nélküli mobiltöltés.

Hogy melyiket választanám? Általában a nagyobb motor és kisebb teljesítmény pártján vagyok, de a két kipróbált modell közül a Sportline tetszett jobban. Határozott, erős, fürge, jobb vezetni, nem fogyaszt sokat és még egy köbméter deszkát is elvisz.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.17
A helyi mederviszonyokat is bemutató, hatvan új tájékoztató táblát helyeztek el öt balatoni....
2019.08.17
Villámárvíz, jégeső, szélvihar – mind gyakoribb, hogy a szélsőséges időjárás miatt autók károsodnak....
2019.08.17
Augusztus 14-től ismét járható a Szentmargitbányát/St. Margrethen im Bgld. települést a magyar....
2019.08.17
Luc Vernimmen Belgiumból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.08.17
Május 15-én immáron ötödik alkalommal rendezték meg a Biztonságos tavasz elnevezésű rendezvényt a....
2019.08.17
A vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny komoly szakmai kihívás elé állítja a magyar....
2019.08.17
2019 augusztusától akár 400 eurós bírságra is számíthat, aki leül a rómaiak kedvenc....
2019.08.17
Az ICDP egyik vezető kutatója érdekes kísérletet végzett. Elővette húsz évvel ezelőtt írt....
2019.08.17
Zamárdi térségében, az M7-es autópálya közelében szerencsésen földet ért a gép - írja a....
2019.08.17
Befagyaszták az autógyártókra, az üzemanyag-fogyasztás alapján kibaszott büntetéseket, viszont....