járműtörténelem

Steyr história

2019.08.11.

A Steyr neve egy korábbi cikkünkben már említésre került összkerékmeghajtási rendszerük kifejlesztése kapcsán. A klasszikussá vált megoldás később olyan emblematikus járművekben öltött testet, mint a Haflinger vagy Pinzgauer. A céget alapító Josef Werndl és testvére Franz Werndl koruk igazi műszaki polihisztorai voltak, akik szabadalmaik révén minendképpen ottvannak az autóipar halhatatlanjainak csarnokába. Az ő történetük következik most.

Az autóipar egyik legnagyobb háttérszereplője az osztrák Steyr. Megszámlálhatatlan szabadalom, tervezés és remek konstrukció írható a számlájukra, ennek ellenére sohasem vált igazi világmárkává. Nem úgy, mint azok a járműveik, melyek ugyan más gyártók neve alatt, de világsikert arattak. A nagymúltú gyár munkásságának nagyon sokat köszönhet a katonai járművek és a terepjárók fejlődése.

Josef Werndl

Az 1864-ben Josef und Franz Werndl and Company néven alapított üzem lőfegyverek gyártásával szerzett hírnevet magának a XIX. század utolsó évtizedeiben. Az iparág a mai napi napig létezik, Steyr Mannlicher néven ma is működik, sport- és vadászfegyvereket gyárt.

A járműipari termékeken erre sokáig a cég céltáblát formáló logója emlékeztetett. Az első autó gyártása előtt kiváló minőségű kerékpárokkal alapozta meg a hírnevét az immár néven termelő vállalat, de ez sem maradt annyiban, sokan emlékszünk még a 70-es 80-as évek Steyr Puch biciklikre. Ezek azonban már nem a Steyr, hanem az időközben a céggel egyesült Puch tapasztalatait vitték tovább.

Johann Puch 1899-ben alapított kerékpárgyára 1914-ben vette fel a Puchwerke AG nevet, egy évvel azelőtt, hogy az első Steyr személyautót a független bemutatta volna. A Puch 1928-ban egyesült a vele egyidős Österreichische Daimler–Motoren AG-vel, így jött létre a Steyr-től még teljesen független Austro-Daimler Puchwerke AG. A hat évvel későbbi 1934-es egyesülés a Steyr AG-vel hozta létre azt a vállalatot, amely 1998-ig változatlan felállásban termelt és működött a járműipar valamennyi területén. Ez volt az Steyr-Daimler Puch AG.

A kerékpárgyártás mellett a Puch AG folyamatosan gyártott motorkerékpárokat is, ez az üzletág világszínvonalú termékeivel 1987-ig a termelés része maradt. A Steyr szempontjából fontosabb volt viszont a Puch vállalattal érkező Daimler technikai tapasztalata. A második világháború után Grazban megkezdődött a három tonnás Steyr teherautók gyártása és néhány évvel később a máig leghíresebb autó, ami a Steyr, vagy a Puch szavakról eszünkbe jut, a Puch 500.

Puch 250 R, 1935

Az olasz „anyamodell Fiat 500-astól örökölt karosszéria a gyártás végéig predesztinálta a milliós példányszámban gyártott kis olasszal való összekeverést. Pedig ma már kevesen tudják, hogy a Puch lényegi elemeit tekintve több volt a saját gyártás, mint a Fiat-eredetű. Gyakorlatilag az első futóművön és természetesen a kasztnin kívül szinte minden osztrák fejlesztésű volt. A boxermotor kiegyensúlyozottabb, picivel erősebb és fényévekkel megbízhatóbb volt a Fiat kéthengeresénél.

A sebességváltó fokozatai a Puchban szinkronizálva voltak, a motort dinastarterrel, kulcs-elfordításra lehetett beindítani. Az elektronika Bosch gyártmányú volt, a fűtésrendszer használható, a motorhűtés pedig olajhűtővel kiegészített, perfekt rendszer. A Puch verzió tartóssága háromszorosa volt a Fiaténak, mégis összességében hatvanszor több Fiatot gyártottak és adtak el, mint Steyr Puchot. Igazi unikum maradt a kis Puch, a másfélszeres ár a fityóhoz képest mostanság legalább három-négyszeres. Pedig a sportváltozatokkal (TR) az Abart Fiatok ellenében is rallye Európa Bajnoki címet és kétszerese Monte (kategória)győztelmet arattak.

Számunkra különösen érdekes az 1958-ban egy évvel a „Steyr-fityó” után debütált Haflinger. Nevét egy eredetileg Olaszországból származó, később egy tiroli faluban, Haflingban nemesített, rendkívüli igénybevételeket is tűrő lófajtáról kapta. A dr. Erich Ledwinka által tervezett furcsa kisméretű terepjárócska elsőre olyannak tűnik, mint egy otthon, ráérős órákban összetákolt erdészjárgány. Azonban a látszat csal, valóban a legszükségesebbekre korlátozódik a a „Hafi” felszereltsége és a kivitelezése is a legspártaibb módszerekről tanúskodik, de ezzel együtt az osztrák autóipar egyik legkiforrottabb, legmegbízhatóbb termékét testesíti meg.

A kicsi, 596, később 643 köbcentis boxermotor ugyanaz, mint ami a kis 500-as Steyr Puchokban szolgált. A mindössze 22, ill. 25 lóerős egységek 75 km/h-ás végsebességet kölcsönöznek a kis járműnek, de a speciális Z-lehajtáson keresztül meghajtott bütykös gumikon át olyan terepjáró-képességről tesz tanúbizonyságot a Haflinger, hogy szinte nincs hozzá fogható gumikerekű jármű a Földön. A felépítés, a hihetetlenül nagy terepszögek és a zárható első diffi mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Hafi igazi „csendes legenda” lehessen.

Pinzgauer - első generáció

Az utód, a Pinzgauer nem kisebb erényekkel büszkélkedhet, nem csoda, hogy 1990-ig gyártásban maradt. De ne szaladjunk ennyire előre. A Steyr Puch 1979-ben újra a figyelem középpontjába kerül a Mercedessel együttműködésben megvalósuló G modell gyártásával és fejlesztésével. A legendás G a mai napig készül Grazban. Nem sokkal a G után idekerül a VW Transporter harmadik generáció synchro verziójának gyártása is.

Az 50-es években alapított Magna ipari konzorciummal 1998-ban létrejött fúziójával az immár Magna Steyr néven működő óriásvállalat ma is a legfőbb ipari fejlesztők és egyre inkább gyártók egyike. A grazi üzemben készült például a Saab 9-3 kabrió, de ma is gyártják a Chrysler 300C-t, a MINI Countryman-t, a BMW X3-ast, továbbra is a G Mercedest, ill. a Jeep Cherokee és a Mercedes SLS AMG-t, vagy a Peugeot 308 RC Z-t.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.25
A Volkswagen mindig is tudta, hogy miként kell győzedelmeskedni a hétköznapok felett, de most....
2019.08.25
Mohammad Saleh Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.08.25
Franciaországban 2019 szeptemberében hatályba lép a közlekedési szabályzat módosításáról szóló....
2019.08.25
A Toyota észt versenyzője sorozatban harmadszor nyert az aszfaltos német versenyen, az előnye már....
2019.08.25
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Édes autó. ..
2019.08.25
Alex Rins a célegyenesben centiméterekkel előzte meg Marc Marquezt a Brit Nagydíjon, a suzukis 13....
2019.08.25
Kedden próbálkoznak újból a robotot szállító orosz űrhajó csatlakoztatásával a Nemzetközi....
2019.08.25
A magyar tengert körbebiciklizni hatalmas élmény, és az a legjobb benne, hogy szinte bárki, a saját....
2019.08.25
Jelentős sebességtúllépés miatt büntettek meg Zalában egy motorost - a hosszú hétvégén tartott....
2019.08.25
A megnövekedett forgalom miatt torlódás alakult ki a hegyeshalmi határátlépési pont közelében. ..