Skoda Superb kombi
Kép és szöveg: Horváth Miklós
Megkezdődött hazánkban a Skoda modelloffenzíva legújabb tagjának, a harmadik generációs Superb kombi verziójának piaci bevezetése. Az újdonság küldetése nem csekély, hiszen a márka megújult formavilágát és technikai újdonságait teszi kézzel foghatóvá azzal a nem titkolt céllal, hogy a külcsín és belbecs összhatásával új szintre emeli a modellsorozatot. Akárcsak a limuzin, a kombi is a másfél évvel ezelőtti genfi autószalonon debütált Vision C formanyelvét örökölte, melynek érzelmekre gyakorolt hatása messze túlmutat a Skodánál eddig tapasztaltakon, sőt! Gépész szemmel vizslatva a jövevényt is szembetűnő a mérnöki törekvések céltudatossága, mellyel a 2009-ben indult kombi sikertörténetét kívánták feljebb léptetni a tervezők.
Dalnoki Balázs márkaigazgató (j) tájékoztatójában a Skoda hazai és globális eredményeiről beszélt, Téringer Zoltán termékfelelős pedig a műszaki részleteket ismertette - Képre kattintva galéria nyílik
A hazai bemutatón Dalnoki Balázs márkaigazgató elmondta, hogy a Skoda növekedési stratégiájában a Superbnek kulcsszerepe van, ugyanis míg a limuzin 700 ezer darabos eladott példányszámot tudhat magáénak, a hat éve piacon lévő puttonyos verzió 200 ezres volumennel jelzi, hogy ebben a szegmensben is hatalmas a kereslet a mlada boleslavi márka modelljeire. A márkaigazgató ugyanakkor elmondta, hogy az idén bemutatott, megújult Fabiával és az új Superb bevezetésével bővült a két és fél éves a modellpalettájuk, valamint 2018-ig további, két új SUV modell megjelenése is várható, mellyel a jelenlegi piaci részesedés növelését célozták meg.
Keresztmotoros MQB platform, 0,275-re csökkent alaktényező és 75 kg-mal mérsékelt saját tömeg jellemzi a minden porcikájában megújult Superb kombit
A kvasiny-i üzemben készülő középkategóriásról megtudtuk, hogy a Vision C tanulmány bemutatását követő visszajelzéseket összegezve a legkedveltebb részleteket kapta meg a szériaautó. A lámpatestek, a magasra húzott tornádó-vonal és a nagy felületeken végigfutó fény-árnyék játék mind-mind a koncepcióban látottak átvételét testesítik meg, vagyis elmondható, hogy a megszokottnál több részletet örökített tovább a sorozatgyártásba került modell formaterve. Ugyanakkor a végeredmény amellett, hogy új fejezetet nyit a Skoda formavilágában, tökéletesen illeszkedik a Volkswagen-konszern aktuális formanyelvébe is.
A külső dizájnforradalom nem ér véget az ajtók feltárását követően
Szemből a közelmúltban megújult modelleknél (Fabia, Octavia) is alkalmazott határozott, párhuzamos vonalakkal operáltak, azonban az autó tekintete kicsit szúrósabb, az éleknek és a kifelé szélesedő lámpatesteknek köszönhetően. Oldalnézetből pedig a már említett tornádó-vonalon és annak fény-árnyék játékán van a hangsúly, melynek vonalába belecsatlakozik a géptető éle, ezáltal egy ún. láthatatlan motorháztetőt alkottak a dizájnerek.
A Superb kombi ütőkártyája: a 6 835 800 forintos árcédula, 900 ezer forintos bevezetési kedvezménnyel
Az autó teljes hossza 28 mm-rel gyarapodott az elődmodellhez képest, így minden bizonnyal feltűnő jelenség lesz a parkolóban a 4861 mm-en elnyúló ötajtós újdonság. A szélesség 47 mm-rel (1864 mm) a magasság 6 mm-rel (1477 mm), a tengelytáv pedig 80 mm-rel (2841 mm) lett nagyobb, ezáltal az egyébként sem szűkös helykínálatáról híres Superb kombi valóban fejedelmi térkínálattal kecsegtet.
A hátsó üléssorban 157 mm-rel gyarapodott térdmagasságban mért lábterével a Superb kombi kétszer akkora lábteret kínál, mint a vetélytársai
A márka kínálatában először jelenik meg az adaptív lengéscsillapítás-szabályzás, a holttér-figyelő rendszer (Blind Spot Detect), valamint az a továbbfejlesztett parkolósegédlet, mely az elrontott manővert is képes korrigálni és befejezni, akár orral, farral, párhuzamosan vagy merőlegesen történő beállásról legyen szó. Ehhez kapcsolódik a hátrafelé kiálláskor nem csak riasztó, de szükség szerint fékezéssel is beavatkozó keresztirányú-forgalmat észlelő rendszer (Rear Traffic Alert) és a torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), mellyel a 15 másodpercnél nem hosszabb dugóban ácsorgásból érintés nélkül elindulhatunk. A további elérhető extrák között megtalálható az adaptív tempomat, a proaktív utasvédelmi-rendszer, a sávtartó automatika, a fáradtságérzékelő, valamint a táblafelismerő rendszer is.
A Simply Clever megoldások tekintetében immár 31 praktikus részlet áll az új Superb hadrendjében, melyek közül 21 először tűnik fel a Superb kombi kínálatában, a maradék 10 pedig a Skoda teljes modellpalettáján is újdonságnak számít. A Rolls-Royce tulajdonosok kiváltságát és kényelmét jelző, első ajtókban elhelyezett esernyőknél nem állt meg az élet. A Skodások mindennapjait olyan apróságok tehetik könnyebbé, mint például a mechanikusan behajtható vonóhorog, a hátsó táblagép-tartó, vagy a 0,5 literes palack egykezes nyitási megoldása. A Volkswagen-csoport moduláris infotainment-koncepciója (MIB) révén négy teljesen új fejlesztésű connectivity- és infotainment-szolgáltatás is rendelkezésre áll, ezáltal első ízben kapcsolható össze a Superb kombi az okostelefonnal (SmartLink). A SmartGate applikáció által az autó canbus-rendszeréből származó adatokhoz férhetünk hozzá okostelefonunkkal, egy ülés alá rejtett wifi hotspot által pedig a hátul utazók is hozzáférhetnek az egyes funkciókhoz.
A benzines aggregátok közül az 1,4-es hengerlekapcsolásos, az 1,8-as és a 2,0 literes TSI motorok szerepelnek a palettán, 125 és 280 lóerő közötti teljesítménnyel. A gázolajosok között az egyhatos 120 lovas, valamint kétliteres 150 és 190 lóerős TDI motorok közül választhatunk. A felsorolt motorok a jól ismert 6 fokozatú manuális váltóval, vagy a 7 fokozatú DSG-vel párosíthatók.