közlekedés

Súlyos stresszt okoz az autóforgalom zaja

2014.06.01.

Amíg világszerte egyre több panasz érkezik az önkormányzatokhoz az egyre elviselhetetlenebb zajszint miatt, az Európai Unió folyamatosan keresi a lehetőségeket a zajszennyezettséggel járó következmények csökkentésére.

A WHO egy felmérése szerint a zajártalom miatt bekövetkező halál vagy rokkantság miatt kb. több mint 500 ezer egészséges évet veszítünk el Európában. Hazánkban a folyamatosan növekvő autópálya és autóút építéseknek köszönhetően már körülbelül 32 ezer kilométeres úthálózattal és 8000 kilométeres vasútvonallal rendelkezik, de sokan nem tudják, hogy a megfelelő eszközök – mint például egy modern zajárnyékoló fal – akár egy teherautó zaját is elnyelheti.

Amíg bő harminc éve közel kétmillió személygépjármű és tehergépkocsi rótta közútjainkat, 2013-ban ennek a számnak már a többszöröse terheli azokat. Ez nem csak a bővülő úthálózatot teszi próbára, hanem a környéken élők türelmét is kikezdi. Kutatások szerint a zajnak számos egészségügyi hatása van.

A zaj fokozza a stresszt, zavarja az éjszakai pihenést, így állandó fáradtsághoz és agresszív dühkitörésekhez is vezethet. De ezen kívül kedvezőtlen hatással van a tanulásra és a hosszú távú memóriára is. A rengeteg rossz hatásra már korábban felfigyeltek az illetékes hatóságok, ezért számos kutatást és megoldási javaslatot dolgoztak ki.


Magyarországon évente több száz zajvédelmi tárgyú lakossági panaszbejelentés érkezik a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségekhez. A szomszéd fűnyírójának zaja mellett persze sokan panaszkodnak az autópályák, autóutak és vasúti zajokra is.

A jelenleg legoptimálisabb megoldás – amelyre a szigorú európai és hazai szabályozásoknak köszönhetően ma már alapkövetelmény a környezetvédelmi hatástanulmány készítése, amely a zajárnyékoló falak építésének szükségességét szabályozza – a zajvédő falak kiépítése, ám ez önmagában nem elég, a fal megfelelő kiépítése mellett, magának a falnak a minősége is alapvetően meghatározó.

– Nagyon leegyszerűsítve a zajárnyékoló fal megakadályozza azt, hogy a keletkezett zaj a védett területre jusson – mondja Bite Pálné Dr. Pálffy Mária, a Magyar Mérnök Kamara tagja és a környezetvédelmi ellenőrzésekkel foglalkozó, és igazságügyi szakértőként is dolgozó Vibrocomp Kft. ügyvezetője. „Hazánkban az első zajárnyékoló fal kísérleti jelleggel az 1. számú főút mellett épült még 1981-ben, amelyet saját szabadalom alapján építettek az akkori kivitelezők. Ezt az 1983-as jogszabályozás követte, amely meghatározta a zajárnyékoláshoz szükséges – és még a mai napig használatban lévő – határértéket is.

A kilencvenes évek elején épült jelentős mennyiségű zajárnyékoló fal, amelyek akkor még fémszerkezetűek voltak, ezáltal később nagy részét megrongálták, ellopták. Ez követően született az a döntés, hogy a közutak mellé kizárólag csak úgynevezett vandálbiztos zajárnyékoló építhető, amely gyakorlatilag már a mai, modern falak előfutára volt, csak ma már sokkal nagyobb szerepet kap magának a falnak a minősége is” – tette hozzá a szakértő.


– A vandálbiztonság mellett nagyon sok egyéb minőségi követelménynek is meg kell felelni, amelyet laboratóriumi körülmények között végzünk – teszi hozzá Nepp Dániel a Leier Hungária Kft. Durisol üzletágának vezetője. „Napjainkban szigorú kormányrendelet határozza meg azt, hogy milyen esetekben szükséges a zajárnyékolás. Már az engedélyezési fázisban el kell végezni a környezetvédelmi vizsgálatokat, és a zajértéket úgy kell meghatározni, hogy az 30 évre előrebecsülve is határértéken belül maradjon. A megfelelő zajárnyékolás és zajvédelem hosszú távú, elemi érdekünk. A sok éves zajárnyékolási tapasztalatunk alapján biztosan állíthatjuk, hogy a minőségi zajárnyékoló falaink az országos közutak, vasúthálózatok mellett, élményparkok, játszóterek, továbbá főutak közelében található lakóházak, bölcsődék és óvodák zajszigetelésére is megoldást kínálnak” – mondta el a Leier szakértője.

A szakemberek szerint a zajvédelmi határértékek betartása érdekében – elsősorban a vasút mellett – a zajárnyékolás egyre hangsúlyosabbá fog válni. Az új utak kivitelezését pedig már a tervezéskor úgy határozzák meg, hogy lehetőleg elkerülje a lakott területeket. Erre egyrészt a nagyobb forgalom, másrészt az 1984 óta változatlan zajvédelmi határérték miatt van szükség. Abban mindkét szakember egyetért, hogy a jövőben kiemelten fontos nagyobb figyelmet fordítani a zajárnyékoló falak építésénél és kivitelezésénél az esztétikai szempontokra.  


Cégtörténet

A Leier cégcsoport kilenc hazai építőanyag gyárával a magyar szerkezeti építőanyag-gyártás meghatározó szereplőjévé vált az évek során. Az építőanyag gyártás mellett autó-kereskedelemmel, környezetbarát elektromos járművek forgalmazásával és ingatlanfejlesztéssel is foglalkozó Leier cégcsoport Magyarországon 2012-ben közel 30 milliárd Ft bruttó forgalmat bonyolított és üzemi eredménye 1,64 milliárd Ft volt. A Leier Magyarországon ezer fő részére biztosít munkahelyet.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.26
A megújított Superb kombi változata akkor lép piacra, amikor a riválisok mezőnye ritkul, a....
2024.05.26
A hazai közönség előtt szereplő Charles Leclerc, a Ferrari versenyzője nyerte a vasárnapi Forma-1-....
2024.05.26
Akármilyen pop-up szolgáltatásra átalakítható lenne a Renault és együttműködő partnereik elektromos....
2024.05.26
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Drága a jogsi. ..
2024.05.26
Ha igazán belegondol az ember, egészen meglepő valahol, hogy a Mercedes haszongépjárműveket is árul....
2024.05.26
Vecsésen történt a súlyos közlekedési baleset, amelyről az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.26
Egy olyan rendszerről van szó, amelyben egy elektromos autóval rendelkező ház el tudja tárolni a....
2024.05.26
A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004 tavaszán....
2024.05.26
Őrült futamon, őrült végeredmény született vasárnap délelőtt. ..
2024.05.26
Az autók irányításának legfőbb eszköze nagy átalakuláson ment át a botkormánytól az összetett....