légikatasztrófa

Superjet-baleset: pilótahiba okozta a tragédiát

2019.05.15.

Döntően a pilóták hibái okozták az Aeroflot légitársaság Szuhoj Superjet 100-as típusú utasszállítójának május 5-i balesetét Moszkva seremetyjevói repülőterén – írta szakértői véleményekre hivatkozva szerdán a Kommerszant című orosz gazdasági napilap.

Az MTI tudósítása szerint a SU 1492-es járat repülését rekonstruáló szakértői vizsgálat a lap szerint megállapította, hogy mintegy 15 perccel a felszállás után a gép orrába villám csapott. Ekkor működésbe lépett az SSJ-100-as villámvédelme, amely bekapcsolta a vészhelyzeti áramellátást. Bekapcsolódott a Direct Mode kézi vezérlési üzemmód, amikor az automatika már nem biztosítja a pilótákat és nem korrigálja a hibáikat.

A Kommerszantot úgy tájékoztatták, hogy a gépben keletkezett műszaki hiba nem volt végzetes, a pilótáknak ilyen esetben az üzemeltetési kézikönyv utasításai szerint nem kell haladéktalanul leszállniuk, az csak javaslatok között szerepel, hogy siessenek simán letenni a gépet. Ilyen típusú rendkívüli helyzetben nem kötelező vészjelzést leadni, ez csak a Mayday! segítségkérés leadása esetén kötelező, amit a legénység nem tett meg, ezért nem várták az utasszállítót tűzoltóautók a leszállópályánál.

Az SSJ-100-as két pilótájának, Gyenyisz Jevdokimovnak és Makszim Kuznyecovnak csak másodszorra sikerült minden követelményének megfelelően ráfordulnia a leszállópályára, de a lekapcsolt robotpilótával és tolóerő-automatával haladó gép túlrepült az ideális kerékletételi ponton. Emiatt, a szakértők feltételezése szerint, a pilóták megpróbálták a gépet a hajtóművek hirtelen felpörgetésével és az orr leengedésével "rászorítani" a pályára, ami katasztrófához vezetett.

A lap informátorai szerint az utasszállító másodszori pályához ütődésekor a gépre és az utasokra mintegy 5 G túlterhelés nehezedett, holott az SSJ-100-as megengedett maximális túlterhelése legfeljebb 3,75 G lehet. Ennek következtében a hátsó futóművek konzoljai átütötték az üzemanyagtartályokat, ami miatt az utasszállító lángba borult. A pilótáknak már az első elpattanáskor vészfelszállásba kellett volna kezdeniük.

A Kommerszant úgy értesült, hogy a katasztrófa kibontakozásának menetét a vizsgálat már rekonstruálta, már csak a személyes felelősség megállapítása van hátra.

Az Aeroflot Moszkvából Murmanszkba tartó járata május 5-én este villámcsapás miatt visszatért a seremetyjevói repülőtérre és leszállás közben kigyulladt. A 78 főnyi utas és személyzet közül 41 ember életét vesztette.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.23
Jövő hét szerdán, május 29-én Bécsben vesznek végső búcsút a hét elején meghalt Niki Laudától.....
2019.05.23
Debrecenben készre szerelt öt Mercedes-Benz Conecto G csuklós autóbuszt adott át az Inter Traction....
2019.05.23
Abu Dhabit és Andorrát követi Magyarország az Eco Grand Prix versenynaptárában. A száz százalékban....
2019.05.23
Modernebb és még használhatóbb lett az Opel Movano! Új, karakteres arculata félreérthetetlenül....
2019.05.23
Száz új munkahelyet teremt az indiai tulajdonú Samvardhana Motherson Group (SMG) autóipari....
2019.05.23
Az autóiparra jelentős hatással bíró magyar alkotók és szakemberek között Dániel Tündét is....
2019.05.23
Inspiráló személyes történeteivel korunk több mint félszáz kiváló elméje várja a látogatókat május....
2019.05.23
A Daimlernél át kell gondolni a beruházási terveket  - hangsúlyozta a német járműgyártó társaság....
2019.05.23
A Ford erős, üzemanyag-takarékos és sokoldalú 1,0 literes EcoBoost motorja lett a 2019-es Év....
2019.05.23
Négy éven belül kibocsátásmentes kivitelben is elérhető lesz a Peugeot teljes személy- és....