névátültetés

Számháború és névcsata az autófronton

2016.02.24.

Neveztek már el autót várról, hercegségről, cégalapítóról, de sok márkát és típust kreáltak betűkből: így született az Alfa, a Fiat, a Wartburg, a Monte Carlo, a Horch és a Maybach, de végtelen sok számot is ragasztottak karosszériákra.

Hibás választás

Miközben drága márkáival, a Jaguárral és Land Roverrel sikeres a piacon, nincs szerencséje törpeautóival az indiai Tata konszernnek. Frappánsnak indult, de baki lett belőle, mert a Zica név napjainkban egy súlyos kórokozót idéz, pedig az autónévvel nem arra akartak utalni. A Zippy car (fürge autó) szavak rövidítéséből született a zi-ca és a szójáték szülte a nagy indiai autógyártó kisautójának nevét, ám közben a világsajtóban egészen mást juttat eszükbe a szó, pedig nem mai a történet: a zika vírust 1947-ben, az ugandai Zika erdőben fedezték fel, de csak napjainkban jelent komoly fenyegetést az emberre. Szóval óvatosan és nagyon körültekintően kell nevet választani.

Külön iparág a névgyártás

Harmonikus családokban is előfordulnak viták arról, hogyan nevezzék a születendő gyermeket, az autógyártóknál külön csapatok és külsős cégek foglalkoznak a névválasztással, igaz, már nem a naptárakból merítenek, hanem földrajzi helyekről és szótárakból, vagy újakat kreálnak. Az autónév olyan mint a plakát vagy a hírcím: legyen rövid, csattanós és eredeti. Nem könnyű megfelelni, hiszen az évente piacra kerülő minimum száz új autónak kell nevet adni, vagy egyéb megkülönböztetésként szolgáló típusjelzéssel, számmal ellátni.

Olykor tényleg nehéz eldönteni, hogy medicináknak, kozmetikumoknak, tisztítószereknek vagy autóknak adnak vadabb neveket.

Családi jelvények

Nem volt mindig így, mert a hőskorban alkotóikról nevezték el az automobilokat, így született a Benz, a Bugatti, a Daimler, a Ford, a Horch, az Opel, Peugeot, Renault és Skoda is.

A Daimler és Benz gyártmányait forgalmazó nizzai autókereskedő kérésére lányáról, Mercedes Jellinekről nevezték a sportos luxus-kocsikat. Egy másik patinás német márka alkotója nevét kapta, de ez sem bizonyult biztos megoldásnak, mert August Horch összekülönbözött részvényeseivel, kilépett saját alapítású cégéből, mely a nevét viselő autókat gyártotta és megalapította az Audit, ami ugyanazt jelenti latinul, mint németül a Horch, vagyis hallgatni. Németország patinás márkájának Wartburg vára volt a névadója. A türingiai település még áll, de új gyárában már Opelek készülnek. Alvó márka lett a Wartburg, ahogy a Simca, a Horch, NSU, DKW mellett még közel négyezer: ennyi néven próbálkoztak százharminc év alatt autógyártással.

A német népautó eredeti neve KDF autó volt, mert a Volkswagen műveknél gyártott bogár mobilitási eszközként kapott szerepet a II. világháborút előtti kraft durch freude, vagyis erő öröm által meghirdetett nemzet-szocialista programnak.

Millió típusjelzést levédenek a járműgyártók

A Bentley legújabb sportterepjárója a furcsa Bentayga nevet kapta, amit a szubtrópusi Kanári-szigetek Roque Bentayga nevű csúcsa inspirált. A SEAT hazai településekről nevezte el az Altea, Toledo és Leon modellt. A Sociedad Española de Automóviles de Turismo sem véletlenül született, hiszen az egykori tulajdonos, a Fiat neve is mozaikszó, csakúgy mint az Alfa, vagyis Fabbrica Italiana Automobili Torino és Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.

Amikor az olasz konszern levédette az egykor Zsiguliként, majd Ladaként is gyártott ősmodell jelzését, a 124-est, valamint a sportváltozat 124-es Spider jelzését, akkor már sejteni lehetett, hogy nem csak egy régi típusjelzés, de egy autóikon is feltámad. A szabadalmi foglalás után egyértelműen lett hogy feltámasztják a klasszikus számokat, melyek egykor az 1966 és 1974 között gyártott kocka fazonú autókat jelöltek. És valóban: az olaszok bemutatták a 124-es Spidert, mely a Mazda MX5-ös latinosabb fazonú testvére. A Fiat sokáig számokat használt modelljeinek jelölésére, és a közelmúltban élesztette fel a Tipo jelzst. Az Alfa pedig inkább a női neveket kedvelte: legendás a Giulia és Giulietta máig használatban van, miközben a legkisebb Alfa Romeo, a MiTo neve Milánó és Torino két első betűjéből kreálták.

A Peugeot nullája egyben a kurbli helye is                                                 A szerző felvétele 

Megint 124-es és Tipo

A legújabb numerikus oltalom a Fiathoz köthető: az olasz cég levédette a 124-es jelzést, mellyel az Év autója címet is elnyert és 1966-tól 1974-ig gyártott kockamodellt jelölték, ez nálunk először Zsiguliként lett ismert. Várhatóan a hamarosan bemutatásra kerülő Spider kapja majd a 124-es típusjelzést, a napokban pedig azt jelentette be a Fiat, hogy legújabb lépcsőshátú modellje a korábban sikeres Tipo típusnévvel készül.

Az autónév kreálás klasszikus receptje a Renault márkához fűződik: a Twingo név három tánc szavaiból összeállított mozaik: TWist-swING-tangO. Kicsit más filozófiát tükröz a legújabb modell, a Kadjar melynek neve a gyártó magyarázata szerint többjelentésű: a Kad a quad terepjáróra utal, Jar az agile és a jailir szavakból jött és a gyors manőverezőképességet jelzi.

Az hogy mennyire fontos egy név vagy egy jelzés, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több milliót védettek le előre a gyártók. Jellegzetes példa erre a Peugeot, mely kizárólagos birtokosa a három számos-középső nullás jelzéseknek: emiatt nem lehetett 901-es az első Porsche, ami 911-esként vált legendává.

A nullának egyébkén funkciója volt, mert a hűtőrácson díszelgő szám közepe egyben a motorindító kurbli nyílásaként szolgált.

A cikk a Népszabadság 2015 október 21-i számában jelent meg

 

Az oldal fő támogatója

 

2016.05.28
Kigyulladt egy személyautó a 7-es főúton, Baracskánál. A járműben ketten utaztak, egyikük sem....
2016.05.28
A Te gyerkőcöd is szereti a meséket? Szívesen játszana Vukkal, sárkányokkal vagy éppen más....
2016.05.28
A címvédő Kiss Norbert, a Tankpool24 Mercedes magyar versenyzője a szombati első futamon....
2016.05.28
Az országos közlekedésbiztonsági vetélkedő fődíja egy Skoda Rapid Spaceback személygépkocsi -....
2016.05.28
Ismét zavartalan a forgalom az M1-es autópályán a hegyeshalmi határátlépőnél, miután az osztrák....
2016.05.28
Mindkét futamon dobogóra állt Michelisz Norbert, a Honda gyári csapatának magyar pilótája a....
2016.05.28
Egymásba rohant két autó Budapesten, a Nagykovácsi út és a Szép Juhászné út kereszteződésében. A....
2016.05.28
Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál pilótája nyerte a Forma-1-es Moncaói Nagydíj szombati....
2016.05.28
A Volvo kiszámolta, hogy a 2021-es piaci bevezetéskor mekkora felárra számíthatnak azok, akik....
2016.05.28
A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a Forma-1-es Monacói Nagydíj....