női autóvezetők

Szaúdi nők a volánnál

2017.10.29.

Élénk nemzetközi visszhangot keltett az a nemrég hozott döntés, hogy Szaúd-Arábiában a nők is szerezhetnek jogosítványt és vezethetnek majd autót. Eddig a világon csak az ultrakonzervatív sivatagi királyság tiltotta a nők autóvezetését, s bármilyen furcsán is hangzik: a tilalom feloldásától – gazdasági és szociális értelemben egyaránt –modernizációs ugrást remélnek az érdekeltek.

A jövő nyáron életbelépő királyi dekrétum, miszerint Szaúd-Arábiában volánhoz ülhetnek a szaúdi nők, nagy lelkesedést váltott ki az autógyártók körében. Főként azért, mert az autóimport nagyarányú fellendülését remélik az intézkedéstől. A kőolajban dúskáló közel keleti országban tavaly közel 700 ezer személyautót értékesítettek, ennek 32, illetve 24 százalékát a Toyota és a Hyundai adta. Az ott közlekedő négykerekűek jó része a nagyabb kategóriájú limuzinokból és a méretes utcai terepjárókból (suv) kerülnek ki, de most a női autósok megjelenésével várhatóan megnő az igény a kiskocsik iránt. Szó van arról is, hogy néhány márka – a Toyota mellett a Nissan is – már tapogatódzó tárgyalásokat folytat a helyi gyártás beindításról. A női autósok nagyszámú megjelenése ugyanakkor akár napi 60 ezer hordóval is megnövelheti a benzinkeresletet, ami azért is kelt határokon túli érdeklődést, mivel Szaúd-Arábia ugyan a világ legnagyobb olajexportőre, de egyúttal nettó benzinimportőr. A megfigyelők arra is felhívják a figyelmet, hogy a női automobilizmus fellendítheti a járműbiztosítás üzletágát és az autóiskolák forgalmát, s maga után vonja majd a helyi taxi-vállalkozások tevékenységének átalakítását is.

Fotó: Automotive News

Ám az autóbiznisz szűkebb érdekein túl, jóval fontosabb, hogy a vezetési tilalom feloldása drámai változásokat hozhat az olajkirályság mindennapi életében – hangoztatják az elemzők. Ezek sorában az egyik legközelebb várható következmény, hogy szélnek ereszthetik azokat a férfi-sofőröket, akik a szaúdi családok nőtagjait fuvarozzák. Jó részük – szám szerint közel 1,4 millióan – főként a koldusszegény ázsiai országokból rekrutálódtak, és a koszt-kvártély ellátásán kívül havonta mintegy 500 dollár fizetést kapnak. A családi vendégmunkás-sofőrök éves összesített bérét mintegy 8,8 milliárd dollárra taksálják, s ha ezek a kiadások megszűnnek, akkor főként a kis- és közepes jövedelmű családok elkölthető jövedelme gyarapodna, makroszinten pedig egyúttal csökkentené az ország fizetési mérlegének kiadási terheit.

Ennél azonban nagyobb horderejű, hogy a királyi dekrétum milliók életvezetésében hozhat változást. A 20 éven felüli szaúdi nők számát 10 millióra teszik, s jogosítvánnyal zsebükben nagyobb lehetőségük nyílik, hogy munkába álljanak. Csupán a kiskereskedelemben 400-450 ezer állást kínálnak, de sok egyéb ok mellett a tömegközlekedés hiányosságai miatt a munkavállalás nem jöhetett szóba. A munkába járást az is nehezíti, hogy bár Rijádban és más szaúdi nagyvárosban gyors ütemben bővül a metróhálózat, de sok nő – a hagyományokból fakadóan – ódzkodik attól, hogy egyedül tömegközlekedési eszközökön utazzon.

Ám a női egyenjogúsítást segítő intézkedés útjában nem kevés akadály tornyosul. Az ultrakonzervatív sivatagi királyságban – bigott vallási szokásokból fakadóan – mélyen él egy sajátos férfiuralomra épülő gondnoki hagyomány. E rendszer szerint a szaúdi lányok és asszonyok jószerivel egy lépést sem tehetnek a család férfi-gyámjának engedélye nélkül. Jóváhagyásuk nélkül nem házasodhatnak, nem utazhatnak, nem folyamodhatnak útlevélhez, orvosi kezeléshez és persze munkát sem vállalhatnak. Igaz, a már korábban hozott rendelkezések próbáltak javítani ezen az európai szemmel elképzelhetetlen alávetettségen, de a szokásrend és a szélsőséges vallási (az iszlám vahabita irányzata) hagyomány nagy úr. A már érvényben lévő munkaügyi szabályok értelmében a nőknek már nem kell engedélyt kérnie férfigyámjától a munkavállaláshoz, de nem kevés munkaadó megköveteli ezt, s ezért nem is büntetik meg őket. A szaúdi mindennapokhoz tartozik, hogy a munka világának jó része ma is a férfiak világa. Ennek egyik apró, de a nők munkába állításának akadálya, hogy az ottani hivatalokban nincsenek női mellékhelyiségek, elvégre mostanáig szóba sem jöhetett, hogy egy kormányhivatalban nők felelős állásban dolgozzanak. Számtalan történet kering a helyes női öltözékről is. A ruhaviselet szabályai régióként változik, de általános elvárás hogy az utcákon és a nyilvános helyeken csak az egész testet eltakaró abayában, azaz köntösben és fejkendőben mutatkozhatnak a nők. Ha illetlennek találnák a ruházatot, akkor a vallásrendőrség ezért még lefoghatja a renitenst és példásan megbüntetheti.

Így aztán jó időbe telhet, amíg az autóvezetés jogát is érvényre lehet juttatni. Erre utal az is, hogy legújabb hírek szerint már több fenyegetés is elhangzott: ezután sem tűrik női volánforgatást. A változást azért sem lesz könnyű kikényszeríteni, mivel az autóvezetés az ottani nőmozgalmak egyik harci eszközének számított. A monarchia uralkodói 1990-ben kodifikálták az autóvezetés tilalmát, azt követően, hogy egy tucat jó házból való úrilány és asszony beült a családi kocsi kormánya mögé és autós demonstrációt tartottak a főváros utcáin, így tiltakozva a férfiak uralmára épülő társadalomban a rabszolgasors ellen.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.24
Idén már harmadik alkalommal rendezik meg a balesetmegelőzési és biztosítási témahetet, a Biztonság....
2019.09.24
Az autóközlekedés történetének világszerte talán legismertebb legendája került a múzeum....
2019.09.24
A lehető legjobban szerepelt az Euro NCAP tesztjein a márka első nagyvárosi SUV-modellje. Különösen....
2019.09.23
- Tíz év után először világszerte csökken a légi úton szállított áru mennyisége ebben az évben,....
2019.09.23
Júliusban növekedett éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma Európában, az év első....
2019.09.23
Az orosz autóbuszpiacra 1.200 új jármű lépett be 2019 augusztusában, ami elképesztően magas, 43,9....
2019.09.23
Muhammad Zaenal Abidin Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.09.23
A Toyota és a CleverShuttle nevű fuvarmegosztó startup több mint 2 millió kilométert tett meg....
2019.09.23
Tovább egyszerűsödött az e-kárbejelentő alkalmazás, a fejlesztésekkel mától külföldi-,....
2019.09.23
A nemzetközi sajtó dicsérte és bírálta is Sebastian Vettelt, a Ferrari négyszeres világbajnok német....