repülő autó

Százéves ötlet a repülő autó

2017.12.28.

Propeller, sugárhajtómű, légpárna, mindegy, mert már készül az emberszállításra alkalmas drón is.

Ősi vágy                                                                                                Daidalosz és Ikarosz

Daidalosz fia, Ikarosz a lázadás, a szófogadatlanság, valamint a kíváncsiság megtestesítője a görög mitológiában, és a szárnyas jelvénnyel ékesített magyar buszmárka névadója. Ikarosz apja labirintust épített a Minótaurosznak és a titok megőrzése miatt Minósz király nem engedte el őket Krétáról. Daidalosz viasszal összeragasztott tollakból készített szárnyakat, így próbált menekülni fiával, aki nem fogadta meg tanácsát és túl magasra repült, így a nap melege megolvasztotta a viaszt és Ikarosz a tengerbe zuhant.

Régi vágya az embernek az önálló repülés, mely már több, mint mitológiai fejezet, igaz, nem csak műszaki gondok miatt kellett sokat várni a megoldásra, mely a XXI. században lett széria-érett.

Nehézkes megoldás                                                                          Autoplane vázlat, 1917

Nem új ötlet repülőautó, mert az elsőt száz éve rajzolta meg Glenn Curtis, ám az 1917-es Autoplane soha sem szállt fel. És ahogy az lenni szokott, az úttörők munkájáról alig maradt meg feljegyzés. Az ötletet húsz évvel később egy másik amerikai, Waldo Waterman valósította meg. Igaz, nem kis procedúra előzte meg a felszállást: a kabinként is szolgáló autó húzta az utánfutót, mely a szárnyakat szállította alkalmas helyszínre, ahol némi szerelése után emelkedett levegőbe a gép. Nehezen, olykor egyáltalán nem irányítható és gyenge hajtóművű szerkezet volt, mely nagyon instabilnak bizonyult. A pionírokat követően még vagy száz repülőautós szabdalom készült, de komoly és megbízható gép csak néhány.

Henry gépe lezuhant                                                        Waterman repülő autója

A Fordnál 1926-ban készült repülő autó, ám az egyszemélyes Flivvert már első útján lezuhant, pilótája szörnyethalt, így a márka megmaradt hagyományos profiljánál, földi automobilnál.

A típusbizonyítvánnyal is rendelkező és megvásárolható első repülő autót is amerikaiak készítették: a Terrafugia három éve 65 millió forintnyi dollárért kínálta a Transitiont, melyre száz megrendelés érkezett.

A piacképes modell normál garázsban elfér, mert szárnyai összecsukhatók, ami előny, hátránya viszont, hogy legalább kétszáz méteres nekifutás után tud felszállni és landolásához is hosszú, sík egyenes hely kell, igaz, erre már ötvenméternyi füves terep is elég. A Terrafugia következő modellje, a villamos hajtású TF-X IM már képes helyből felszállni és leszállni. Hogy mennyire komolyan veszik ezt az üzletágat globálisan, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a kínaiak lecsaptak a fejlesztés alatt álló modellre, valamennyi szabadalomra és ezzel kapcsolatos technológiára.

Kínai kézben a Terrafugia                                                                             Helyből felszáll

Az üzletet lebonyolító úr egyben az Év ember címet is elnyerte az AutoBest zsűrinél. Li Shufu a Geely Holding alapítója és elnöke az intenzív és sikeres stratégiáért érdemelte ki a címet, a kínai Geely márkán kívül a cégcsoporthoz tartozik már a Volvo Cars, a Proton, a Lotus és a London Taxi, valamint az új svéd-kínai Lynk & Co márka, de megszerezte a repülő autókat fejlesztő és gyártó Terrafugia céget is.

Szlovák modell                                                                                          Aeromobil, 2017

A legújabb működő-, és piacképes repülőautót Stefan Klein készítette, a szlovák mérnök két évtizede kezdett a projektbe, közben napi munkája az Audihoz és a BMW-hez kötötte. Nem mellékesen az ő neve fémjelez egy díjnyertes villanytriciklit, de a nagy műve az Aeromobil 3.0.

A szlovák repülő autót a kisgépeknél bevált Rotax motor 200 km/órás sebességgel képes közúton és levegőben is hajtani, földi üzemmódban 8 litert, repülőként 15 litert benzin fogyaszt százon, autóként egy tankolással közel kilencszáz, repülőként hétszáz kilométeres útra képes. Álló helyzetből húsz másodperc alatt éri a 130 km/órás felszálló sebességet, akár füves terepen is.

A tolólégcsavaros Aeromobil hossza 6 méter és a 8,32 méteres fesztávolságú gép szárnyai közúton behajthatóak, és így már „2,4 méter” szélesebb, ami félméterrel több egy átlagos személyautónál.

A kétszemélyes Aeromobil fémvázát karbonelemekkel burkolták, így menetkész tömege 450 kilogramm.

Ötletnek jó, de mikor valósul meg?                                                      Behúzott szárnyakkal

Nem maradhat ki a felsorolásból az ItalDesign által formatervezet és Airbus által fejlesztett kombinált jármű, melynek kabinja közúton kerekeken gördülő aljzaton száguld, levegőben pedig a tetején dokkoló nyolc propelleres konzol hajtja. A 2,6x1,5x1,4 méteres és villanymotoros Pop.Up teljesen autonóm és egy töltéssel 130 kilométernyi útra képes, sebessége 100 km/óra. A koncepcióból még csak egyetlen kabint mutattak be márciusban, a genfi autószalonon.

A négyszemélyes CityAirbus propellereit négy darab 100 kW-os Siemens motorok hajtja, a tesztek 2018 elején indulnak, állítja Marius Bebesel főmérnök. A repülő üzemmódban 120 km/h sebességre is képes önvezető taxi kezdetben pilótával működik majd, hogy elnyerje a felhasználók bizalmát.

Magyarországi regisztráció                                                       Airbus-ItalDesign koncepció

Az LSA (Light Sport Aircraft) könnyű sportrepülő kategóriába sorolt repülő autó magyarországi forgalomba helyezésének feltétele, hogy megfeleljen mind a légi, mind a közúti közlekedési előírásoknak: repülőgépként felségjellel és lajstromjellel kell rendelkeznie, ennek feltétele a légijármű típusalkalmassági vizsga, amihez nem elég az USA-ban megszerzett típusbizonyítvány, mert a konstrukciónak az Európai Unió szabályozásának is meg kell felelnie. Hasonló feltételekkel kaphat közúti rendszámot, amennyiben autóként is használatba kerül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....