Pneumatika

A szegediek három csapatot indítanak a pneumobilok ma kezdődő versenyén

2018.05.11.

Mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek csapnak össze mától Egerben. Május 11-12-én 9 ország, 22 egyetemének, 45 csapata csapat méri össze tudását a XI. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen. A héten benéztünk a szegedi mérnöki karra, ahol az utolsó finomításokat végezték az egyik versenyautón.

Tizenegyedik alkalommal szervezi meg az Aventics Hungary Kft. a Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt május 11-12-én, Egerben. Az Aventics jogelődjének munkatársai 2008-ban olyan lehetőséget kerestek, ami által szorosabb kapcsolatot tud kialakítani a cég a hazai felsőoktatási intézmények és a pneumatika világa között. A termékek népszerűsítése mellett a gyár a gyakorlatorientált képzést kívánta erősíteni az egyetemek és diákjai számára. Akkor született meg egy olyan jármű gondolata is, melynek működését pneumatikus hajtás biztosítja. Így jött létre a Pneumobil.

Archív csapatkép

Az első Pneumobil Verseny 10 hazai egyetem 16 csapatának részvételével zajlott. A XI. versenyen idén az előzetes eredmények alapján várhatóan 45 csapat állhat rajthoz, ennyien készítették el megfelelően a dokumentációt. A nevezések 9 ország – Magyarország, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Svédország, Szlovákia - 22 felsőoktatási intézményéből érkeztek.

A Szegedi Tudományegyetem neves műszaki felsőoktatási intézményeket „megszégyenítő erővel”, három csapattal is képviselteti magát a versenyen – valamennyit a mérnöki kar állítja ki. Az Airrari – ejtsd errári – jelmondata talán a legszellemesebb: Nyugalom, a hosszú löket ritka! A négytagú csapat kapitánya Gyurkó Csilla, felkészítő tanáruk Péter Szabó István. A GeairWorks szerint nincs lehetetlen feladat, csak túl kicsi a kalapács. Őket Brindza Arnold vezeti és Tóth István Tibor oktató „mentorálja”. Csak úgy, mint Pepp-Air négyesét, amelynek csapatkapitánya Gyurita Ákos. Ők azt vallják, amíg a puffer bírja, addig halad a szekér! Utóbbiakat a hét elején meg is látogattuk a mérnöki kar Moszkvai körúti épületének leghátsó helyiségében. Ott volt a fél csapat.

A fél csapat: Muci Szabolcs és Gyurita Ákos

– Kapunk egy 10 literes, 200 bar nyomású nitrogénpalackot, azzal kell gazdálkodnunk – mondja Muci Szabolcs beosztott szerelő, aki máskülönben vajdasági, csakúgy, mint a csapatkapitány. Ezzel együtt sem ők a „legkülföldibb” team, van olyan, ahol a teljes legénység a Vajdaságból érkezett tanulni Szegedre. A gazdálkodás úgy néz ki, hogy a jármű három, összesen 60 literes tartályába engedik a nitrogént, itt a maximális nyomás már csak 10 bar.

A háromkerekű léghajtány fokozatmentes elektromos sebességváltóval és tárcsafékkel szerelt, nem új, de idén „megrugóztatták” a hátsó kereket, ami eddig merev volt. Ezzel jelentősen nőtt az utazási komfort, ami korábban a nullához közelített. A kormányt nehéz tekerni, szervórásegítés természetesen nincs. A járgány orrában két pedál található, egyik sem a gáz, mindkettő a féké – az elsőé és a hátsóé.

Már majdnem Forma-1, de a gomb még kevesebb a kormányon

– A sebességet a kormányról gombbal vezéreljük, nem gázt adunk, hanem a 4 különböző programból elindítunk egyet – mondja Gyurita Ákos. Ez azt jelenti, hogy a dugattyú az egyik holtponttól eljut a másikig, jól megforgatva a hátsó kereket. Ezzel el is fogy a szusz, majd jön az újabb gombnyomás és az újabb ütem – ha jól értem. A leglassabb, már-már bolondbiztos programmal a sorok írója is kipróbálta a járművet a mérnöki kar udvarán.

Gyorsult is, lassult is, dicséretesen kicsi a fordulóköre cserében nagyon nehéz a kormányzás. Egy elismerést is sikerült bezsebelnem, no nem a vezetéstechnikáért. Olyan gyorsan szálltam be, illetve kis a léghajtányból, hogy simán teljesítettem azt a 15 másodperces szintidőt, amit a sofőrcserére a szervezők előírnak.

Bolondbiztos program, megfelelő védőtávolság...

Egerben három számban mérik össze tudásukat az egyetemisták: a hosszú távú futamon az a jármű nyer, amelyik a legnagyobb távolságot képes megtenni a kijelölt pályán egy palacktöltettel. 2017-ben 7402 métert ment a győztes csapat, a kötelező minimális 15 km/h sebességet betartva. Az ügyességi futam három menetből áll, a továbbjutás kieséses alapon dől el. A gyorsulási számban az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti. A szegedi Pepp-Air ebben lehet jó, mert a versenytársakéhoz képest könnyű a léghajtányuk. Tavaly egy 6. helyezést szereztek, egy évvel korábban másodikak lettek.

A zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt, emellett a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést ismeri el, a fődíjat pedig a különböző versenyszámok összesített győztese kapja, ők nyerhetik el a „Legjobb Pneumobil” díjat, amiért idén egymillió forint is jár.

Finomállítás. Az utolsó pillanatokig volt belőle bőven.

- Tizenegy évvel ezelőtt azzal a szándékkal hoztuk létre a Pneumobil Versenyt, hogy játékos módon nyújtsunk gyakorlati lehetőséget a hallgatóknak, és kockázat nélkül kipróbálhassák magukat mérnökként – mondta Gödri István, a versenyt szervező Aventics Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A kezdeti célokat azonban kinőtte az évente rendezett megméretés, mára a munkaerőpiacon is meghatározó szerepe van a Pneumobilnak, a futam ugyanis értékes gyakorlatnak számít a munkáltatók szemében.

A versenyszabályzat évről évre szigorúbb, mert a járművek sebessége is folyamatosan nő. Az elmúlt években már ötven kilométer per óra fölötti tempót is mértek, ami miatt növelniük kellett a biztonsági előírásokat. Éppen ezért idén már nem is versenyezhetnek például a quad kialakítású pneumobilok, már kizárólag olyan járművek vehetnek részt a Pneumobilon, amelyek jobban védik a sofőröket.

Új a rugózó hátsó kerék

Az Aventics a pneumatikai komponensek és rendszerek egyik piacvezető gyártója. A pneumatikai szakemberek az ipari automatizálás, az élelmiszeripar, a csomagolástechnológia, az orvostudomány, valamint az energetika területére kínálnak termékeket és szolgáltatásokat. Ezen kívül a vállalat megoldásokat fejleszt a hajózási, a haszongépjármű- és vasútipar számára. A közel 150 éves pneumatikai tapasztalattal rendelkező Aventics világszerte több mint 2000 dolgozót foglalkoztat. A németországi, franciaországi, magyarországi, egyesült államokbeli és kínai gyártási telephelyek mellett az Aventics több mint 100 országban kínálja termékeit közvetlen értékesítéssel és kereskedőkön keresztül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.16
A középkategóriában megkerülhetetlen az Opel Insignia és nem csak azért mert jó nagy. De mi van....
2018.10.16
Magyarország európai szinten is vezető szerepre készül az összekapcsolt és autonóm közlekedésben,....
2018.10.16
Spanyolország legérdekesebb fesztiváljai, ami sok ember számára egyet jelent a felhőtlen....
2018.10.16
Ovidiu Serb Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.16
Világszerte 939 100 gépkocsiját szállította ki szeptember végéig ügyfeleinek a ŠKODA az idén, 7,8....
2018.10.16
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A....
2018.10.16
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ....
2018.10.16
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai....
2018.10.16
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon....
2018.10.16
A Lexus UK egy brit sportcipő-manufaktúrával közösen megalkotta a márka első lábbelijét. Az....