Pneumatika

A szegediek három csapatot indítanak a pneumobilok ma kezdődő versenyén

2018.05.11.

Mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek csapnak össze mától Egerben. Május 11-12-én 9 ország, 22 egyetemének, 45 csapata csapat méri össze tudását a XI. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen. A héten benéztünk a szegedi mérnöki karra, ahol az utolsó finomításokat végezték az egyik versenyautón.

Tizenegyedik alkalommal szervezi meg az Aventics Hungary Kft. a Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt május 11-12-én, Egerben. Az Aventics jogelődjének munkatársai 2008-ban olyan lehetőséget kerestek, ami által szorosabb kapcsolatot tud kialakítani a cég a hazai felsőoktatási intézmények és a pneumatika világa között. A termékek népszerűsítése mellett a gyár a gyakorlatorientált képzést kívánta erősíteni az egyetemek és diákjai számára. Akkor született meg egy olyan jármű gondolata is, melynek működését pneumatikus hajtás biztosítja. Így jött létre a Pneumobil.

Archív csapatkép

Az első Pneumobil Verseny 10 hazai egyetem 16 csapatának részvételével zajlott. A XI. versenyen idén az előzetes eredmények alapján várhatóan 45 csapat állhat rajthoz, ennyien készítették el megfelelően a dokumentációt. A nevezések 9 ország – Magyarország, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Svédország, Szlovákia - 22 felsőoktatási intézményéből érkeztek.

A Szegedi Tudományegyetem neves műszaki felsőoktatási intézményeket „megszégyenítő erővel”, három csapattal is képviselteti magát a versenyen – valamennyit a mérnöki kar állítja ki. Az Airrari – ejtsd errári – jelmondata talán a legszellemesebb: Nyugalom, a hosszú löket ritka! A négytagú csapat kapitánya Gyurkó Csilla, felkészítő tanáruk Péter Szabó István. A GeairWorks szerint nincs lehetetlen feladat, csak túl kicsi a kalapács. Őket Brindza Arnold vezeti és Tóth István Tibor oktató „mentorálja”. Csak úgy, mint Pepp-Air négyesét, amelynek csapatkapitánya Gyurita Ákos. Ők azt vallják, amíg a puffer bírja, addig halad a szekér! Utóbbiakat a hét elején meg is látogattuk a mérnöki kar Moszkvai körúti épületének leghátsó helyiségében. Ott volt a fél csapat.

A fél csapat: Muci Szabolcs és Gyurita Ákos

– Kapunk egy 10 literes, 200 bar nyomású nitrogénpalackot, azzal kell gazdálkodnunk – mondja Muci Szabolcs beosztott szerelő, aki máskülönben vajdasági, csakúgy, mint a csapatkapitány. Ezzel együtt sem ők a „legkülföldibb” team, van olyan, ahol a teljes legénység a Vajdaságból érkezett tanulni Szegedre. A gazdálkodás úgy néz ki, hogy a jármű három, összesen 60 literes tartályába engedik a nitrogént, itt a maximális nyomás már csak 10 bar.

A háromkerekű léghajtány fokozatmentes elektromos sebességváltóval és tárcsafékkel szerelt, nem új, de idén „megrugóztatták” a hátsó kereket, ami eddig merev volt. Ezzel jelentősen nőtt az utazási komfort, ami korábban a nullához közelített. A kormányt nehéz tekerni, szervórásegítés természetesen nincs. A járgány orrában két pedál található, egyik sem a gáz, mindkettő a féké – az elsőé és a hátsóé.

Már majdnem Forma-1, de a gomb még kevesebb a kormányon

– A sebességet a kormányról gombbal vezéreljük, nem gázt adunk, hanem a 4 különböző programból elindítunk egyet – mondja Gyurita Ákos. Ez azt jelenti, hogy a dugattyú az egyik holtponttól eljut a másikig, jól megforgatva a hátsó kereket. Ezzel el is fogy a szusz, majd jön az újabb gombnyomás és az újabb ütem – ha jól értem. A leglassabb, már-már bolondbiztos programmal a sorok írója is kipróbálta a járművet a mérnöki kar udvarán.

Gyorsult is, lassult is, dicséretesen kicsi a fordulóköre cserében nagyon nehéz a kormányzás. Egy elismerést is sikerült bezsebelnem, no nem a vezetéstechnikáért. Olyan gyorsan szálltam be, illetve kis a léghajtányból, hogy simán teljesítettem azt a 15 másodperces szintidőt, amit a sofőrcserére a szervezők előírnak.

Bolondbiztos program, megfelelő védőtávolság...

Egerben három számban mérik össze tudásukat az egyetemisták: a hosszú távú futamon az a jármű nyer, amelyik a legnagyobb távolságot képes megtenni a kijelölt pályán egy palacktöltettel. 2017-ben 7402 métert ment a győztes csapat, a kötelező minimális 15 km/h sebességet betartva. Az ügyességi futam három menetből áll, a továbbjutás kieséses alapon dől el. A gyorsulási számban az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti. A szegedi Pepp-Air ebben lehet jó, mert a versenytársakéhoz képest könnyű a léghajtányuk. Tavaly egy 6. helyezést szereztek, egy évvel korábban másodikak lettek.

A zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt, emellett a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést ismeri el, a fődíjat pedig a különböző versenyszámok összesített győztese kapja, ők nyerhetik el a „Legjobb Pneumobil” díjat, amiért idén egymillió forint is jár.

Finomállítás. Az utolsó pillanatokig volt belőle bőven.

- Tizenegy évvel ezelőtt azzal a szándékkal hoztuk létre a Pneumobil Versenyt, hogy játékos módon nyújtsunk gyakorlati lehetőséget a hallgatóknak, és kockázat nélkül kipróbálhassák magukat mérnökként – mondta Gödri István, a versenyt szervező Aventics Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A kezdeti célokat azonban kinőtte az évente rendezett megméretés, mára a munkaerőpiacon is meghatározó szerepe van a Pneumobilnak, a futam ugyanis értékes gyakorlatnak számít a munkáltatók szemében.

A versenyszabályzat évről évre szigorúbb, mert a járművek sebessége is folyamatosan nő. Az elmúlt években már ötven kilométer per óra fölötti tempót is mértek, ami miatt növelniük kellett a biztonsági előírásokat. Éppen ezért idén már nem is versenyezhetnek például a quad kialakítású pneumobilok, már kizárólag olyan járművek vehetnek részt a Pneumobilon, amelyek jobban védik a sofőröket.

Új a rugózó hátsó kerék

Az Aventics a pneumatikai komponensek és rendszerek egyik piacvezető gyártója. A pneumatikai szakemberek az ipari automatizálás, az élelmiszeripar, a csomagolástechnológia, az orvostudomány, valamint az energetika területére kínálnak termékeket és szolgáltatásokat. Ezen kívül a vállalat megoldásokat fejleszt a hajózási, a haszongépjármű- és vasútipar számára. A közel 150 éves pneumatikai tapasztalattal rendelkező Aventics világszerte több mint 2000 dolgozót foglalkoztat. A németországi, franciaországi, magyarországi, egyesült államokbeli és kínai gyártási telephelyek mellett az Aventics több mint 100 országban kínálja termékeit közvetlen értékesítéssel és kereskedőkön keresztül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....