Földi halandó húsvétig nem látta Szeged város tömegközlekedési hálózatán a tram-traint, a Stadler Citylink névre hallgató vasútvillamos március 24-én költözött a szentesi motorgarázsból a napfény városába, majd este 11-től elkezdte a hatósági próbákat, az éj leple – és a kijárási tilalom ideje – alatt a szegedi megállókat tesztelte.
A tram-traim a szegedi központi pályaudvar előtt - fényjáték I.
A csütörtökre virradó éjjel végrehajtott hatósági próbán a 406 001-es pályaszámú vasútvillamossal azt nézték meg, hogy a szegedi megállók milyen messze vannak az 1-es „Vasvilla” küszöbjeitől, illetve mekkora a magasságkülönbség. Az esemény azért volt történelmi, mert első alkalommal gurult vasútvillamos Szeged belvárosában.
Minden megállóban gondosan lemérték a távolságokat, végül Szeged központi pályaudvarán, Indóház téren egy fotózós megállót is beiktattak az utazóközönségnek, illetve a szűk körű – és az eseményről időben értesült – kötöttpályás szaksajtónak. A vasútvillamos ott és akkor vissza is fogott, azaz át is állt a másik vágányra. Tette mindezt a tram-train fedélzetén utazó több tucat hatósági, vasúttársasági, szegedi közlekedési és persze a Stadlert képviselő szakember jelenlétében. A méricskélést egyébként valamikor éjjel kettő körül fejezték be.
Az Aradi vértanúk terén is ellenőrizték a peron magasságát - fényjáték II.
A következő lépcső az, amikor megnézik, hogyan férnek el egymás mellett, szemben érkezéskor a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) villamosai és a tram-train szerelvéynek. Arról nincs információnk, hogy ez másnap éjjel megtörtént volna, akkor gurult ugyanis másodszor – és tudomásunk szerint húsvétig bezárólag utoljára – Szegeden a Vasvilla, amelynek a MÁV-Start az SZKT Pulz utcai villamostelepén, az egyik csarnokban bérel helyet.
Információink szerint még nincs kitűzött időpont a városi közlekedésre, mert néhány vizsgálat és feltétel hiányzik hozzá. Csak a két szegedi telephely között lesz mozgás nappal, a húsvétot követő két hétben, a városon belül. Vagyis a "kertek alatt" látni majd a szerelvényt, a Plaza felé sétálók és autózók szerencsés esetben találkozhatnak a tram-trainnel. A nagyvasúti pályán viszont folyamatosan mennek a próbák, Hódmezővásásrhely és Szeged között.
A következő fázisban majd a két vasútvillamost eresztik egymással szembe, egyenesben és ívekben, hogy megnézzék, van-e valahol kritikus szűkület. Ha ezeket a próbákat is sikeresen teljesítették, akkor kezdhetik el gyűjteni a kötelezően előírt 50 ezer kilométert, azaz hamarosan bőven láthatja majd a nagyérdemű gurulni nappal is a vasútvillamosokat a Csongrád-Csanádi megyeszékhelyen.
A második szerelvény egyik darabja Szentesen.
A szegedi szembemenesztéshez szükséges második tram-train szerelvény egyébként már jóval korábban, március 16-án megérkezett Szentesre. A 37 méter hosszú, hetventonnás túlméretes szállítmány március 9-én három kamionnal indult Valenciából, majd Franciaországon, Németországon és Ausztrián keresztül érkezett meg Magyarországra.
Időben visszafelé haladva, a Vásárhely 001-es tram-traint még január 20-án mutatták be a MÁV-Start szentesi telephelyén, majd a prototípus működésének ellenőrzésére irányuló futópróba március 4-én, Szentes–Mindszent útvonalon sikeresen megtörtént. Március 10-én a hatósági nagyvasúti futópróbát is elvégezték Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szeged útvonalon.
Ha valaki jókor volt jó helyen, földi halandóként véletlenül is találkozhatott akkor a szegedi Nagyállomáson a tram-trainnel. Ahogy azt a helyi napilap online változatán megjelent olvasói fotók is bizonyítják. A szerelvény még aznap, március 10-én délután fél 2-kor érkezett meg Hódmezővásárhelyre, majd tette meg első útját a város új vasútvillamos-vonalán.
Így fest a tram-train ablakából a vásárhelyi városháza - a képre kattintva videó indul.
A 37 méter hosszú, hetvenegy tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat.
A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes CityLink járművek a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított.
A "Vasvilla" belülről. Fotó: Ujvári Sándor - MTI.
A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik a központi pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Ott Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. (Az előzményekről
itt írtunk részletesebben.)
A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült Hódmezővásárhelyen, összesen öt váltóval és hat megállóval, a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki Hódmezővásárhelyen.
Szeged és Vásárhely között csak Algyőn áll meg a tram-train. Fotó: Kovács András
A külön nem hivatkozott képek forása: Lázár János közösségi oldala.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!