jogosítvány

Személygépjárművezető-képzés eltérései a román és magyar gyakorlatban

2015.12.23.

Mi a különbség a magyar és a román személygépjármű-vezető képzés rendszere között? Mi ennek a jelentősége? Mit tanulhatunk egymástól? A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karának három kutatója, Salló Emőke, Beke Barbara és Török Ádám górcső alá vették az eltéréseket. Eredményeiket a következő kétrészes cikkünkben mutatjuk be.

A cikket írták: Salló Emőke, Beke Barbara, Török Ádám 

A kutatócsapat célja a magyar és román személygépjármű-vezető képzés eltéréseinek és hasonlóságainak vizsgálata volt. A jogszabályi módosítások végett a helyzet szinte napról napra változik így az elemzés a 2013 őszi-téli időszakot vette alapul. Napjainkban a motorizációs fok növekedésének (1. ábra), valamint a fejlődő infrastruktúrának köszönhetően, mely maga után vonja a közlekedési teljesítmények növekedését (2. ábra), egyre többen kívánnak személygépjármű-vezetői engedélyt szerezni.

 

1. ábra: Motorizáció 1970, 1980, 1990-2008 (forrás: KTI)

Az ábráról leolvasható adatok alapján látható, hogy Magyarország és Románia motorizációs rátája növekvő tendenciát mutat. Az ezer lakosra jutó személygépkocsik számának növekedéséből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a vezetői engedélyek száma összességében növekszik annak ellenére, hogy az újonnan megszerzett vezetői engedélyek száma csökken.

2. ábra Személyközlekedési teljesítmények változása közlekedési módonként Magyarországon (1980-2015) (forrás: KTI)

Sokaknak lakóhelyüktől távol kell munkát vállalniuk, így a vezetői engedély megszerzése számukra létkérdés is lehet. Mivel igen nagy számban közlekednek az utakon, fontos a megfelelő képzettség. Az, hogy egy gépjárművezető hogyan, milyen körülmények között szerezte meg a gépjárművezetői engedélyét, az Európai Unió egységesítési törekvései ellenére is, a tapasztalatok alapján, országonként számos eltérést hordoz.

Két ország, de a cél ugyanaz: jól képzett sofőrt az utakra

A vizsgálat metodikája

Romániában, Magyarországon és az Európai Unió tagállamain belül több féle oktatási rendszer létezik, nem csak a hagyományos, papír formátumú, tipikus tanár-diák kapcsolaton alapuló. A hagyományos rendszer nem biztos, hogy mindenki számára megfelelő, így hatékony alternatívára van, lehet szükség. Tipikus oktatási rendszer alatt értjük, az intézményben zajló, klasszikus órarendi körülmények között végzett tanítást.

A technológia valamint a kommunikáció fejlődésével új tanulási csatornák nyíltak meg, elérhetővé váltak a „fal nélküli könyvtárak”. A magyar és román személygépjármű vezetőképzés elméleti oktatásban a hagyományos oktatást részesítik előnyben, azonban az elmúlt időben előtérbe került az atipikus oktatás-tanulás is, azaz az otthontanulás, a média-tanulás, a rugalmas tanulás, illetve a projekt-oktatás, a digitális oktatás, mely a KRESZ elsajátításához nyújt segítséget.

Gyakorlati oktatás során azonban hangsúlyosak az atipikus módszerek, mint a tapasztalati tanulás, a szabad (azaz független) tanulás, a gyakorlati tanulás, a nyitott tanulás, a saját élményű tanulás, a külső tanulás, hiszen a gyakorlati készségeket, forgalmi szituációkban való viselkedést nehéz lenne tantermi körülmények között elsajátítani.

A peer-learning, az e-learning vagy éppen a „coaching” még nem túl elterjedt módszerek a térségben, azonban törekvések mutatkoznak ezen tanulási módok bevezetésére is. Az alábbi folyamatábrák (3. ábra) a képzés menetét mutatják a két országban:

3. ábra: Vezetői engedély megszerzésének folyamata (forrás: A kutatócsoport saját szerkesztése)

A második részben a vizsgálat eredményeiről lesz szó, és persze levonjuk az előremutató következtetéseket is.

(nyitókép forrása: jerome.lu)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.01.22
- Az informatikusok, a villamos- és gépészmérnökök gyakorlati képzésnek támogatására együttműködési....
2018.01.22
A Hungexpo G-pavilonjában, 2018. március 23-25. között kerül megrendezésre immár hatodik alkalommal....
2018.01.22
A Tour de France versenyen aratott győzelem és a legjobb kerékpárcsapat címmel járó, sikeres évad....
2018.01.22
Májusban rendezik a XI. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyt Egerben, ahol az eddigi....
2018.01.22
Qiao Wei Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2018.01.22
Új generációs önvezető kísérleti járművet mutatott be a Toyota a CES informatikai szakkiállításon.....
2018.01.22
- Csökkenti bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2018.01.22
- A korábbi évek adatát több mint 20 százalékkal meghaladva tavaly megközelítette a négymilliót a....
2018.01.22
Személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt január 22-én 13 óra 30 perc körül a 32-....
2018.01.22
Az Inter Cars magyarországi jelenléte egy új szemléletet hozott a magyar alkatrészpiacra, melynek....