Sant'Agata Bolognese

Születésnapos a Lamborghini: csak a neve olasz, minden más német

2023.04.14.

60 éves a Lamborghini sportautó gyártó. Az Audi konszernhez tartozó cég hosszú utat tett meg, amíg felért a legrangosabb luxusgyártók közé.

Fotók: Lamborghini

Ma az Automobili Lamborghini világszínvonalú vállalat több mint 2000 alkalmazottal és 2022-ben 9233 járműkiszállítással – írja honlapján az olasz, de német tulajdonban levő gyártó. Amikor azonban Ferruccio Lamborghini 1963-ban megalapította a céget, a nulláról indult. A helyszínt, amely akkoriban a legendás járművek szinonimája volt, 60 éves története során többször modernizálták, bővítették és új gyártási, műszaki és környezetvédelmi követelményekhez igazították – de eredeti szíve soha nem veszett el.

Akkoriban Ferruccio Lamborghini helyet keresett új cégének. A választás Sant'Agata Bolognesére esett, néhány kilométerre szülővárosától, Centótól. Itt szerezte meg az új gyár területét. A gyár első része, amely akkoriban az egyik legmodernebb volt, 1963 tele és ősze között, azaz mindössze nyolc hónap alatt készült el. Amikor Ferruccio Lamborghini ugyanabban az évben október 20-án meghívta a sajtót a 350 GTV prototípusának, a legelső Lamborghini járműnek a bemutatójára, ha hinni lehet a fotóknak, a főépület már elkészült.



A 12 000 m2-es eredeti komplexumban 1966-ban nemcsak a termelés, hanem az irodák, a tesztközpont és a szervizműhely is helyet kapott. Az idei évtől a sebességváltókat és a differenciálműveket is házon belül gyártják. Abban az időben két összeszerelő sor működött: az egyik a motorokhoz és a mechanikai alkatrészekhez, a másik a jármű végső összeszereléséhez a szomszédos gépekkel az alkatrészgyártáshoz és a jármű beállításához. A 260 méter hosszú központi komplexum fő homlokzatán kialakított irodákban kapott helyet az igazgatóság irodái, valamint a műszaki és kereskedelmi vezetés. A jobb szárnyban a tesztközpont, a bal oldalon pedig a szervizműhely és az alkalmazottak kisegítő helyiségei voltak. A Lamborghini a kezdetektől fogva a legmodernebb gépek és rendszerek használatára helyezte a hangsúlyt annak érdekében, hogy alkalmazottai mesterségbeli tudását a piacon elérhető legfejlettebb technológiákkal ötvözze – ez a filozófia a mai napig jellemzi a cég jövőképét.

1968. október 18-án a Lamborghini bejelentette három új gyárépület küszöbön álló befejezését, amelyek 3500 m2-rel növelik a beépített területet. Ezek nemcsak a gyártási kapacitás bővítését szolgálták, hanem egy modern, jól felszerelt tesztosztálynak is helyet adott. Az akkori sajtóközleményt kísérő fotó már csak azért is legendás, mert az épülő részlegen kívül egy 400 GT-t, egy Islerót, egy Espadát és két Miurát is fotóztak.

1971-ben 425 Lamborghini hagyta el a gyárat, 1965-ben még csak 67. 1979-ben mindössze 55 jármű készült, ami az 1970-es évek gazdasági válságának érezhető következménye. A következő évtizedben újraindult a gyártás, és 1987-ben összesen 470 sportkocsit és 300 tengeri motort gyártottak.

1983-ban a Lamborghini először vágott bele a szénszál fejlesztésébe és alkalmazásába. Az "Esperienza Materiali Compositi" (E.Co - Composite Know-How) elnevezésű új részlegben, amely a Seattle-ben a Boeing 767 első szénszálas és kevlár-alkatrészeiből szerzett tudásnak köszönhetően született meg az első szénvázas prototípus, a Countach Evoluzione. Ez volt az első Lamborghini-projekt, amely kompozit anyagokat használt, és az első ilyen projekt közúti járművekhez.

1990-ben megvásárolták az elektronikai rendszerek és új kompozit anyagok fejlesztéséhez, vizsgálatához és teszteléséhez szükséges eszközöket. Ekkor esett vissza a gyárban működő kibocsátáscsökkentő rendszerek tesztelő-fejlesztő laboratóriumának kialakítása is.

Amikor a Lamborghini 1998-ban csatlakozott az Audi csoporthoz, a fejlődés üteme exponenciálisan nőtt, csakúgy, mint a termelés és a munkaerő száma. 2000-ben a Lamborghini 296 járművet gyártott és 440 embert foglalkoztatott. 2001-ben befejeződött a gyártóhely szerkezetátalakítása, hosszú évek óta először. Ennek során megépült az új irodaház, a kétszintes múzeum és egy új kutató-fejlesztő központ. A gyártósorok és az étkezde beruházásain túl a 2001 augusztusára elkészült összes terület kiadása 155 millió eurót tett ki.



2002. október 25-én jelentették be a Centro Stile Lamborghini tervezett megnyitását 2003 késő tavaszán, a cég fennállásának 40. évfordulója alkalmából. Az új épületben külön területet szenteltek a tervezési részlegnek, ahol a klasszikus Lamborghini járművek ügyfélszolgálati központja és a tengeri motorok részlege is helyet kapott. 2003-ban a cég virágzott egy 100 000 m²-es – ebből 28 900 m²-es – gyártóteleppel, 1305 legyártott járművel és 624 alkalmazottal, akik közül körülbelül 145-en a kutatás-fejlesztési osztályon dolgoztak. 2006-ban 2087 járművet gyártottak, ami látványos, 30,4%-os növekedés az előző évhez képest.

2008 novemberében megkezdődtek a bővítési munkálatok a befejező részlegben, amely a jármű végső összeszerelését követő végső ellenőrzésért felelős. Ugyanezen év októberében megnyílt az új integrált logisztikai központ, amely azóta a Sant'Agata Bolognese-i üzem egy erre a célra épített épületében kapott helyet. Az új logisztikai központ 11.000 m2 területen 14.052 raklaphelyet kínál.

2011-ben az új Aventador LP 700-4 debütált egy innovatív szénszálas monocoque-val, amelyet teljes egészében a Lamborghini tervezett és gyártott. Ezzel egyidőben a Lamborghini megnyitotta a CFK – Lamborghini Carbon Production-t, ezzel megalapozva vezető pozícióját a kompozit anyagok gyártásában és fejlesztésében, amelyet a cég a mai napig megtart a szupersportautó-szektorban.

Emellett 2011-ben megnyílt a Parco Lamborghini, amely ma lehetővé teszi a vállalat számára, hogy előremozdítsa két legfontosabb fenntarthatósági és kutatási projektjét a saját környezetére gyakorolt ​​hatásokkal kapcsolatban: a biomonitoring méhek felhasználásával és a tölgyerdők kutatási projektje, egy tanulmány a biológiai sokféleségről és CO2-csapdák Sant'Agata Bolognese önkormányzatával és a bolognai, bolzanói és müncheni egyetemekkel együttműködve.

Egy évvel később, 2012-ben egy új épületet emeltek, amelyben a prototípus-fejlesztés, a protoshop és az előszériás központ kapott helyet. Ez az épület volt az első többszintes ipari épület Olaszországban, amely elérte az A energiaosztályú közel nulla energiaigényű szintet (nZEB).

2015-ben az Automobili Lamborghini átadta az új kapcsolt energiatermelési és távfűtési rendszereket, a két legfontosabb projektet, amelynek köszönhetően az egész Lamborghini üzem CO2-semleges tanúsítvánnyal rendelkezik. Ezzel a Lamborghini elérte a néhány évvel korábban elindított és ma is létező fenntarthatósági stratégiájának kiemelt célját.

2018-ban megérkezett a Lamborghini harmadik modellje az Urus Super SUV formájában – egy olyan járművet, amelyet Stephan Winkelmann, az Automobili Lamborghini elnök-vezérigazgatója szeretett volna Sant'Agata Bolognese-ban gyártani. A Lamborghini, az olasz kormány és az Emiglia-Romagna régió között létrejött történelmi megállapodásnak köszönhetően, amely a Terra Motori újjáélesztésének előmozdítására törekszik, a gyár épített területe 160 000 m2-re bővült.



A Sant'Agata Bolognese-i gyártási terület magában foglal egy új összeszerelősort, kizárólag az Urus számára, egy új befejező részleget az összes Lamborghini modellhez, valamint egy új irodaházat, amely LEED Platinum tanúsítvánnyal rendelkezik, amely a világ legmagasabb szintű energetikai és környezetvédelmi tanúsítása az építőipar számára. Emellett egy új, tizenhárom különböző felülettel rendelkező tesztpálya épült kifejezetten a SUV számára, valamint egy új logisztikai raktár, egy második CHP erőmű és az új "Energy Hub", az összes energiaforrás központi termelési központja. Megszületett a Manifattura Lamborghini gyártási modell, egy innovatív és fenntartható megközelítés, amely ötvözi a kézművességet a rendelkezésre álló legfejlettebb technológiákkal.

Az Urus festőműhelye 2019-ben nyílt meg. 2020 óta az ellátási lánc még fenntarthatóbb, a vasúti közlekedés 85%-os CO2-megtakarítást eredményez. Ezek a fenntarthatósági akciók nem csak a környező területek védelmét célozzák, a társaság az évek során továbbra is kiterjeszti kötelezettségvállalásait közösségeikben élőkkel együtt, hogy megfeleljen társadalmi felelősségének.

2021 májusában Stephan Winkelmann bejelentette a Direzione Cor Tauri programot, egy ambiciózus tervet, amellyel a Lamborghini legkésőbb 2024-ig a teljes termékpalettát kívánja villamosítani. Ennek az évtizednek a végén mutatják be az első teljesen elektromos járművet. Ezek olyan fontos lépések, amelyek részét képezik a dekarbonizációs menetrendnek, a Lamborghini fenntarthatósági stratégiájának holisztikus megközelítésének, amelynek célja az éghajlati hatások csökkentése a teljes értékláncban.

Még ma is a tetőn büszkén díszes Lamborghini logóval ellátott hosszú épületfront, amely már 1963-ban az eredeti cégkomplexum része volt, az üzem legszembetűnőbb része, és egy olyan cég további fejlődéséről tanúskodik, mindig hű maradt DNS-éhez, és mégis mindig a jövőbe néz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
..
2024.05.08
A BMW M GmbH a legendás BMW M3 és BMW M4 portfóliójának újabb különkiadásával kínálja fel....
2024.05.08
- Fokozott ellenőrzést és forgalomkorlátozást rendeltek el a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.08
Kukásautó és kisbusz ütközött frontálisan Pátyodon, a kisbuszba többen beszorultak. ..
2024.05.08
Hamarosan még nagyobb terhelés alá kerülhetnek a dél-pesti régió csomópontjai, amik már így is....
2024.05.08
- Stagnált az új autók piaca Romániában az év első négy hónapjában - közölte a romániai autógyártók....
2024.05.08
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.07
Összeütközött két autó az M3-as sztráda és az M0-ás autóút csomópontjában, Csongrádon a Budai Nagy....
2024.05.07
A legendás konstrukció régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a....
2024.05.07
A BMW Group mexikói gyára magasabb fokozatba kapcsolja a Neue Klasse modellgeneráció érkezésére....