Gumiabroncs teszt

„Tapadókorongok”

2019.03.25.

A MARSO Kft. a Nokian gumiabroncsok hazai importőre március idusán mutatta be a márka két új nagyteljesítményű abroncsát a Powerproofot és a Wetproofot. A új feketehengerek megjelenése a gyártó szortimentjében egy újabb mérföldkövet is jelent a vállalat történetében, hiszen ezzel a két új fejlesztéssel a Nokian a nyári gumiabroncsok piacán is belépett a prémium kategóriába. És, hogy milyen autózni két ilyen abronccsal? Ezt próbáltuk ki a kiskunlacházi reptér betonján.

A Nokian talán ma az egyik legambiciózusabb gyártó a világ gumiabroncs piacán. A vállalat 1898-ban kezdte meg működését, mely hőskorában Hakkapeliita néven kezdi meg abroncsainak forgalmazását. A márka később ugyan új keresztlevelet kap, amin már a Nokian név áll, de a néhány terméke azonban továbbviszi az alapítók örökségének számító Hakkapeliitta nevet. Földrajzi elhelyezkedéséből fakadóan, talán nincsen mit csodálkozni azon, hogy a finn gyártó a téli abroncsainak köszönheti elismertségét.

Kezdtek...

A márka első téli mintázata 1934-ben debütál, és az idők folyamán a legmagasabb szintre fejlesztik termékcsoportjukat. Ezért nem véletlen az sem, hogy legtöbb a téli gumikhoz kapcsolódó szabadalom is a Nokian nevéhez fűződik, és hozza meg a hírnevet is a cégnek. Történetének elmúlt százhúsz éve alatt a márka fejlődése töretlen, aminek az utóbbi néhány év még magasabb ívet adott. A finnországi Nokia városában lévő központ, majd az oroszországi Vsevolozhsk városában épített gyárak mellett, Észak-Amerikában Daytonban is megépíti első gyártóüzemét, mely 2020-tól látja el majd el az amerikai és a kanadai piacot. A gyártói lendület nemcsak a kapacitásbővítésben érhető tetten, hanem a fejlesztési oldalon is, aminek deklarált fémjele a Nokian spanyolországi tesztpályájája. A 300 hektáron elterülő számos féle és fajta aszfaltcsík lehetővé teszi, hogy a legforszírozottabb helyzetekben és akár 300 km/órás sebesség mellett tesztelhesse a gyártó az abroncsait.

Nokian tesztpályája a spanyolországi Santa Cruz de la Zarzában

Ezzel a hosszúra nyúlt bevezetővel tulajdonképpen el is érkeztünk a kiskunlacházi repülőtérre, ami ugyan nem veheti fel a versenyt a Nokian Santa Cruz de la Zarzában lévő tesztpályájával, de kétséget kizáróan a reptéri is program tökéletesen megmozgatta a jelenlévők mellékveséit.

A kiskunlacházi reptéren felsorakozott tesztflotta

A MARSO Kft. közel harminc éve van jelen a honi gumiabroncs kereskedelemben és mára a cég piacvezető helyet foglal el a szegmensben. A vállalat szinte a megalakulásának kezdetétől fogva látja el a Nokian abroncsok forgalmazását, így a márka kiemelt szerepet kap a cég portfóliójában.

A Nokian két új nyári abroncsának bemutatóját bizonyos fokig kiemelt miliő vette körül, hiszen a Powerproof és a Wetproof immáron a Nokian UHP (ultra high performance) abroncsai a német TÜV által végzett bevizsgálás és összehasonlító tesztjei szerint is a prémium kategóriába sorolandók. Ennek megfelelően kaptak hangot az abroncsok tulajdonságainak bemutatása tesztnapon, amiket nagysebességű, valós – adott esetben autópálya vagy annál magasabb – sebességi tartományokban is megtapasztalhattunk.

Nokian Powerproof - kétszeres irányváltás autópálya tempóban

A három modulból álló tesztprogram lehetővé tette, hogy a plénum kipróbálhassa a nagysebességnél történő száraz illetve nedves útburkolaton történő tervezett és hirtelen sávváltást továbbá azt, hogy ilyen tempónál milyenek a gumik fékezési tulajdonságait.

Nokian Powerproof - kétszeres irányváltás autópálya tempóban

 

Powerproof

 

 

Mika Häkkinen

A Mika Häkkinen bábáskodás mellett létrejövő fejlesztés négy évig tartott és úgynevezett kétzónás biztonság koncepció mentén épül fel. A Dual Zone külső kiképzése a  ferde hornyos élek révén ellenállnak a nagy oldalirányú erőknek és még magas sebességnél is pontos kezelést biztosítanak. A belső mintakialakítás pedig a víz gyors távozását segíti elő. Ennek érdekében látványos megoldást is alkalmaztak, az egyik, hogy a középen futó hosszanti mintaárkok felületének kiképzése. Ez hétköznapi értelemben úgy néz ki, mintha fel lenne „polírozva”.

Nokian Powerproof - középen a mintázati mélységjelző

Wetproof

A nevéből fakadóan a teljesítmény mellett a mintakialakítás a még jobb és tökéletesebb vízelvezetést fokozza. Ebben a mintázatban több vízelvezető hajszálcsatornát találunk a rajzolatban.

Coanda technológia

Emellett alkalmazták az úgynevezett Coanda technológiát, ami felgyorsítja a víz eltávolítását az áramlás irányításával és mozgatásával, és ez hatékonyan megakadályozza a veszélyes aquaplaning kialakulását. 

Wetproof abroncs mintázata

Mindkét abroncs alapanyag használatában is találunk speciális összetételeket.

A Powerproof esetében Dynamic Grip gumikeveréket alkalmaztak. Az itt létrehozott funkcionális molekula láncok és polimerek sűrű, rugalmas hálószerű szerkezetet képeznek, amely jobb tapadást és tartósságot biztosítanak.  A többrétegű futófelület szerkezete csökkenti a gördülési ellenállást, aminek köszönhetően üzemanyag megtakarítást is eredményez. 

A Wetproof az Aqua Hybrid vegyülete dominál, ami az esős időjárás körülmények között fejti ki jótékony hatását. Ez az új generációs gumiösszetétel, amely fejlett polimer típusokkal és javított szilícium-dioxid szerkezettel rendelkezik, kiváló nedves tapadást és alacsonyabb üzemanyag-költséget biztosít.

Okosmegoldások és jelölési lehetőségek a gumi oldalfalán

Mind a két abroncsnál úgynevezett okos megoldásokat is alkalmaztak. A futófelület létrehozott mintázati mélységjelző segítségével mindenféle eszköz nélkül szemmel érzékelhető a felületi kopás mértéke. Továbbá az abroncs oldalfalán helyet kapott egy további jelölési pont, amin bejelölhető, hogy az abroncs az autó melyik oldalára volt felszerelve. Ez az időszakos cserék alkalmával lehet praktikus megoldás.

Spontán kikerülési manőver nagy sebességnél, nedves burkolaton

A tesztnapon mi résztvevők mindebből csak az élvezeti részt tapasztaltuk meg. A Powerproof teszten 100 és 135 Km/órás tartományok között autóztunk, 10 km/órával emelve a sebességhatárokat. A kétszeres egyoldali, majd az egyszeri nagy sávváltási manőverek esetében is teljes biztonságban érezhettük magunkat. Ugyan ezzel az érzéssel autózhattunk a nedves útburkolati körülmények között spontán kikerülési manőverezések alkalmával, valamit a nagysebességről nullára történő fékezés esetében is.

130 km/óráról 0 km/órára történő fékezés, kikerülési manőverrel

Jó lehet ezek e forszírozott helyzetek – reményeink szerint - csak ritkán fordulnak elő a hétköznapi közlekedésben. A megélt impressziók mindenesetre meggyőzőek voltak, amik által ismét teret nyert, hogy nem csak frázis a négytenyérnyi biztonság.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
Kamion és személykocsi ütközött Hajdú-Bihar vármegyében – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
A mexikói autóipar történetének egyik legsikeresebb hónapját tudhatja magáénak: idén áprilisban 14....
2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....