TCO kalkulátor

TCO – Autó fenntartási előkalkuláció a vásárlásnál! -nem a megvásárláskor kerül a legtöbbe, hanem a fenntartásakor-

2014.05.23.

Egy telekommunikációs példán már megmutattam, szerintem milyen út vezet a megfontolt, előrelátó vásárlási döntésekhez, annak érdekében, hogy később ne csalódottan, hanem jól érezzük magunkat a bőrükben. Azaz azt mutattam be, hogy mik a TCO kalkuláció (Total Cost of Ownership) alapvető lépései.

Míg mobilcsomag, vagy bankszámlacsomag választásánál mindössze havi pár ezer –nem elhanyagolható- forint folyhat ki rossz döntésünk esetén a kezünkből, addig a legnagyobb értéktárgyaink, a lakás, vagy az autó esetén milliókról szól a megfontoltságunk, vagy megfontolatlanságunk. Lakást ritkán, egy életben általában csak 1-2 alkalommal vásárolunk, viszont autót átlagosan 6-8 évente cserélünk. Belátható, hogy az egyik legfontosabb döntésünk, mely a leginkább kihat a kiadásainkra, az a gépjárművásárlás, melynek vételára általánosságban eléri a lakásunk árának negyedét, harmadát.

Az autóban a nagy értékén és a viszonylag gyakori cseréjén kívül az még a rendhagyó, hogy nem a megvásárláskor kerül a legtöbbe, hanem a fenntartásakor, üzemeltetésekor. Mivel a jármű műszaki karbantartása, a műszaki eszközökre jellemző drasztikus értékcsökkenése (pl. az első 5 év alatt általában a kétharmadát elveszti a beszerzési árának), az üzemanyag fogyasztása, a lízingdíjak, kötelező és ajánlott biztosítások, az adók, útdíjak, parkolások és egyebek, nagyon komoly anyagi megterhelést jelentenek a legtöbbünknek. Sajnos sok család pénzügyi ellehetetlenüléséhez vezetett már a nem kellően körültekintő autóvásárlás.

Mindenekelőtt azt kell felmérnünk, mennyit és mire is fogjuk használni a majdani szerzeményünket. Már itt sokan elvéreznek, mert olyan autóról álmodnak, ami a társadalmi megbecsülés felsőbb szintjére emeli őket. Pedig a saját értékeinknél csak látszólag emelhet feljebb egy műszaki eszköz, még ha közel is áll a korunk által tökéletesnek vélt formai és műszaki tartalomhoz. Tehát ebben ne legyünk álmodozók, hanem a realitások mentén haladjunk. Nem kell feltétlenül középkategóriás dízel kombi, ha csak havi 500 km-t megyünk és a legnagyobb szállítandó holmink a 3 bevásárlószatyrunk egy bevásárlóközpontból. Viszont arról soha ne feledkezzünk meg, hogy az autó nem csak egy használati eszköz, hanem része a mindennapi életünknek, ezért az anyagi határainkon belül olyan járművet válasszunk, melybe beülni és használni lehetőleg örömet okoz.

A gépjárművek üzemeltetési költségeit könnyen meg lehet becsülni. A beszerzési árat tudjuk az eladótól, kereskedőtől. Amennyiben azt tervezzük, hogy mondjuk, 6 évig tartjuk meg, akkor valamelyik használtautós weboldalon megnézhetjük a várható majdani árát. A kettő különbsége már ki is adja az értékvesztést a 6 évre. A benzinköltség kijön a kútárak, a fogyasztás és a tervezett autóhasználat (km) alapulvételével. A kötelező- (KGFB) és a CASCO biztosításra pár perc alatt készíthetünk neten díjszámítást. Karbantartási szervizköltségekre kérhetünk ajánlatot az eladótól, ha az egy márka-, vagy márkafüggetlen szerviz, de más szervizektől, szervizhálózatoktól is. Adók, úthasználat és parkolás is nagyjából megbecsülhető, némi kis utánajárással.

A költségeket érdemes nem csak összegükben, de időbeni eloszlásukban is figyelni. Lesznek olyan költségek, amelyek egy-egy időpontban megugranak, például ilyen a kötelező éves szerviz.

Több évre várható költségeink összeszedésénél talán az okozhat nehézséget, ha több autó közül szeretnénk választani, mert ilyenkor már elég sok munkával és idővel járhat a különböző járművek várható költségeinek összehasonlítása. Ráadásul mindezt rövid idő alatt kell elvégeznünk, mivel már izgatott a család, véget ér lassan az akció, utolsó, vagy egyetlen darab áll a kereskedésben, …

Ha a személyes használati szokásainkra építve elvégezzük ezeket a fenntartási kalkulációkat, akkor gyakran meglepődünk. Előfordulhat, hogy ami vételnél drága, az pár év viszonylatában az olcsóbb. Ami olcsónak indul, arra az évek alatt elfolyik még egy autó ára.

Egy új autó vásárlása komoly döntés, mindig érdemes költségvetést készíteni és számba venni minden üzemeltetési költséget. A TCO (életút) szemlélet abban segít, hogy felelősen csak addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér!

Cser Gábor

TCO Kalkulátor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, pedig a feltételek kemények.  ..
2024.04.30
- Május elsején ismét elindulnak a Zselici csühögő erdei kisvasút Almamellék és Sasrét között....
2024.04.30
A BYD hírek szerint hibrid változatban is kínálni fogja az új pickupját, amellyel be akar törni a....
2024.04.30
Tizenkét ország 16 vaspapucsosa indul a május 1-jén a debreceni Perényi Pál Salakmotor Stadionban....
2024.04.30
A Porsche informatikai és folyamatfelügyeleti leányvállalata, az MHP egy központosított....
2024.04.30
Lébény régiójában, a sztráda főváros felé vezető oldalán történt a baleset. ..
2024.04.30
A kisebb közlekedési szabályszegések elkövetői mellett engedély nélkül átalakított, forgalomból....
2024.04.30
A címvédő Nagy Norbert győzelemmel kezdte a szezont Rechbergben a hegyi Európa-bajnokság ausztriai....