Le Mans

TDI újratöltve – az autósport az autófejlesztés iniciátora

2015.05.18.

Az Audi a TDI motorokat 25 év elteltével is folyamatosan fejleszti. A hajtóerőt a hosszú távú versenyek, kiemelten a Le Mans kihívása adja. Céljuk – mi lehetne más – a győzelem. Mint mondják, az a versenyautó igazán drága, amelyik nem tud nyerni. A jövő TDI motorja versenytapasztalatokból születik, és ma már a versenyek a kombinált hajtásrendszerekhez is szolgáltatnak technikai hátteret. A hosszútávú versenyek autói hibridtechnikával készülnek, az „e-tron” megoldások hamar átkerülnek a szériagyártásba.

Az Audi TDI fejlődéséről, a 2014. évi Le Mans-i R18 versenyautóról Pof. Dr.-Ing. Ulich Hackenberg, az Audi műszaki fejlesztéséért felelős vezetője tartott előadást a 36. Nemzetközi Bécsi Motorszímpóziumon, május 7-én. Előadásából emelünk ki részleteket.

A VW csoport TDI motorjának első generációját 1989-ben mutatták be az Audi 100-as modellben. A 2.5 TDI 5 hengerű motor, közvetlen befecskendezéssel, turbófeltöltéssel, elektronikus irányítással (EDC) világújdonságnak számított. Megálmodója, a tervező-team részese Prof. Dr. Ferdinad K. Piëch volt.

Napjainkig több, mint 7,5 millió TDI motor készült. Sorra jöttek a további generációk: V6 4V (1997), 3,3 V8 TDI VTG töltővel (1999), a 3,0 Clean Diesel (2009), hogy csak a kiemelkedőbb állomásokat említsük. Napjaink „clean diesel” motorjaának szennyezőanyag kibocsátása a 25 évvel ezelőttihez képest 98% (!)-kal csökkent, a teljesítmény és a forgatónyomaték megduplázódott, a TDI motorral szerelt gépjárművek fogyasztása 2000 óta harmadával csökkent.

Az új Clean Diesel TDI tavaly jelent meg az Audi A7 Sportback autóban, fogyasztása 13%-kal kisebb, mint az elődmodellé.

A TDI család legtajarékosabb motorja, illetve autója az Audi A3-ba kerül, a 3 hengerű TDI motorral a fogyasztás (NEDC-ciklusban) 3,2 liter/100 km, széndioxid kibocsátása 85 g/km.

A versenysportból indult a TFSI technika is: 2001-ben győzött az Audi ilyen befecskendezésű Otto-motorral, 2004-ben került az Audinál szériagyártású autóba, 2006-tól pedig a VW csoport többi márkájának autóiba. A befecskendezési nyomás, melyet a versenyautóban alkalmaztak, napjainkban már a szériamotorokban is megjelenik.

A lítium-ion akku a Le Mans-i Audi e-tronban 2009-ben debütált, ma a széria hibridek energiatárolója.

A Matix LED fényvető 2013-ban az Audi R18 e-tron quattroban világította meg a versenypályát, ma már széria. 2014-ben próbálták ki Le Mansban a lézerfényt, már szerelik az Audi R8 LMX szériába.

A TDI technika 9 éve részese a Le Mans-i Audiknak: kezdődött 2006-ban az R10 modellel, 2014-ben pedig az R18 szerepelt. Ebben az évben már három éves a hibrid versenyautó technikájuk.

Egy év alatt is nagy fejlesztést végeztek, eredményét az alábbi ábrán mutatják be.

A V-motor hengersor szögét 2011-ben, a korábbi 12 és 10 hengerűekétől eltérően 120 fokban határozták meg. Ezzel a gépkocsi tömegközéppontja (súlypontja) lejjebb kerülhetett. Igaz, a csapágyerők ennél a hengerszögnél megnőttek, de ezt a konstrukció „kivédte”. Az R18-as modell motorjának lökettérfogata 2014-ben 4,0 literre nőtt. Ennek ellenére a teljes motorterhelésnél mért fogyasztás 30%-kal kisebb lett! Le Mans-ban a teljes terhelésű motorüzem egy körben 75%. A körátlag fogyasztás a 2006-os versenyautó (R10 TDI) fogyasztásához képest 38%-kal csökkent.

A mai Le Mans-i autó TDI motorja 500 LE és a hátsó tengelyt hajtja. Az elsőt pedig egy 230 LE teljesítményű motor-generátor egység (MGE). Feladata a fékezési energia felvétele és a booster-funkció. A versenyautónak kinetikus energia tárolója is van. A 8 kg tömegű lendítőkerék fordulatszáma elérheti a 40 000 min-1 fordulatot.

Gyakran felteszik a kérdést, mennyi egy ilyen csúcsra járatott komplex hajtóműegység élettartama. Kihegyezik a győzelemre, ennek rendelnek alá mindent, így
Le Mansban nem több, mint 36 óra!

A fejlesztésre fordítható idő sem sok, egy és két év között van, míg egy szériahajtóműveket 3-4 évig fejlesztenek.

Egy versenymotor összeszerelése abszolút kézi munka, két hétig is eltart. Győrben, a világ legnagyobb motorgyárában naponta1000 motor készül.

A TDI szériamotorok jövőjét újabb fejlesztések határozzák meg. A V6 TDI e-tron elektromos hajtású turbókompresszort kap és többnyire hibridházasságban lesz a hajtáslánc része.

Az Audi 2015-ös Le-Mans-i technikáját részleteiben még nem ismerjük. Az LMP1-ben az Audi R18 e-tron quattro vetélytársai lesznek: Toyota TS040 Hybrid, CLM P1/1-AER, Rebellion R-ONE AER, Porsche 919 Hybrid, Nissan GT-R LM Nismo.

Bizonyára sokan vagyunk, akik a Le Mans-i közvetítés mind a 24 óráját követni fogjuk. Már számoljuk a napokat.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

címzetes egyetemi docens

az Autótechnika főszerkesztője

 

A TDI és az Audi Le Mans versenyautó-technika részleteit az Autótechnika folyóiratban olvashatják az érdeklődők.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.07
Lezárták a Róna utcát a Szugló utca és az Újvilág utca között, az Egressy út felé vezető oldalon. ..
2019.12.07
Ez több mint egy könyv, ez minden korábbi magyar autókról és motorokról szóló krónikáknál gazdagabb....
2019.12.07
2019 első hat hónapjában különösen jól fogytak a villanyautók, főleg a Tesla Model 3 iránt ugrott....
2019.12.07
Tasser Friedrich Olaszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.07
A SUV új generációja nyerte el a 2019-2020. év Japán Autója (Japan Car of the Year) díjat a Mazda3....
2019.12.07
Még soha annyi autót nem értékesített a német gyártó egy hónapban, mint most, elsősorban a kínai,....
2019.12.07
A Magnus Aircraft Zrt. üzeme a jövő év elejétől teljes kapacitással üzemel, és már megrendelték az....
2019.12.07
A dél-koreai autógyár 51,35 milliárd dollárt szán erre a célra a következő hat évben. ..
2019.12.07
Mit tud kezdeni az európai autóipar azzal az ellenérzéssel, amely a klasszikus –belsőégésű –....
2019.12.07
A világ legnépesebb országa állami támogatást nyújthatna a jövőben az ott gyártott Tesla autókért,....