Le Mans

TDI újratöltve – az autósport az autófejlesztés iniciátora

2015.05.18.

Az Audi a TDI motorokat 25 év elteltével is folyamatosan fejleszti. A hajtóerőt a hosszú távú versenyek, kiemelten a Le Mans kihívása adja. Céljuk – mi lehetne más – a győzelem. Mint mondják, az a versenyautó igazán drága, amelyik nem tud nyerni. A jövő TDI motorja versenytapasztalatokból születik, és ma már a versenyek a kombinált hajtásrendszerekhez is szolgáltatnak technikai hátteret. A hosszútávú versenyek autói hibridtechnikával készülnek, az „e-tron” megoldások hamar átkerülnek a szériagyártásba.

Az Audi TDI fejlődéséről, a 2014. évi Le Mans-i R18 versenyautóról Pof. Dr.-Ing. Ulich Hackenberg, az Audi műszaki fejlesztéséért felelős vezetője tartott előadást a 36. Nemzetközi Bécsi Motorszímpóziumon, május 7-én. Előadásából emelünk ki részleteket.

A VW csoport TDI motorjának első generációját 1989-ben mutatták be az Audi 100-as modellben. A 2.5 TDI 5 hengerű motor, közvetlen befecskendezéssel, turbófeltöltéssel, elektronikus irányítással (EDC) világújdonságnak számított. Megálmodója, a tervező-team részese Prof. Dr. Ferdinad K. Piëch volt.

Napjainkig több, mint 7,5 millió TDI motor készült. Sorra jöttek a további generációk: V6 4V (1997), 3,3 V8 TDI VTG töltővel (1999), a 3,0 Clean Diesel (2009), hogy csak a kiemelkedőbb állomásokat említsük. Napjaink „clean diesel” motorjaának szennyezőanyag kibocsátása a 25 évvel ezelőttihez képest 98% (!)-kal csökkent, a teljesítmény és a forgatónyomaték megduplázódott, a TDI motorral szerelt gépjárművek fogyasztása 2000 óta harmadával csökkent.

Az új Clean Diesel TDI tavaly jelent meg az Audi A7 Sportback autóban, fogyasztása 13%-kal kisebb, mint az elődmodellé.

A TDI család legtajarékosabb motorja, illetve autója az Audi A3-ba kerül, a 3 hengerű TDI motorral a fogyasztás (NEDC-ciklusban) 3,2 liter/100 km, széndioxid kibocsátása 85 g/km.

A versenysportból indult a TFSI technika is: 2001-ben győzött az Audi ilyen befecskendezésű Otto-motorral, 2004-ben került az Audinál szériagyártású autóba, 2006-tól pedig a VW csoport többi márkájának autóiba. A befecskendezési nyomás, melyet a versenyautóban alkalmaztak, napjainkban már a szériamotorokban is megjelenik.

A lítium-ion akku a Le Mans-i Audi e-tronban 2009-ben debütált, ma a széria hibridek energiatárolója.

A Matix LED fényvető 2013-ban az Audi R18 e-tron quattroban világította meg a versenypályát, ma már széria. 2014-ben próbálták ki Le Mansban a lézerfényt, már szerelik az Audi R8 LMX szériába.

A TDI technika 9 éve részese a Le Mans-i Audiknak: kezdődött 2006-ban az R10 modellel, 2014-ben pedig az R18 szerepelt. Ebben az évben már három éves a hibrid versenyautó technikájuk.

Egy év alatt is nagy fejlesztést végeztek, eredményét az alábbi ábrán mutatják be.

A V-motor hengersor szögét 2011-ben, a korábbi 12 és 10 hengerűekétől eltérően 120 fokban határozták meg. Ezzel a gépkocsi tömegközéppontja (súlypontja) lejjebb kerülhetett. Igaz, a csapágyerők ennél a hengerszögnél megnőttek, de ezt a konstrukció „kivédte”. Az R18-as modell motorjának lökettérfogata 2014-ben 4,0 literre nőtt. Ennek ellenére a teljes motorterhelésnél mért fogyasztás 30%-kal kisebb lett! Le Mans-ban a teljes terhelésű motorüzem egy körben 75%. A körátlag fogyasztás a 2006-os versenyautó (R10 TDI) fogyasztásához képest 38%-kal csökkent.

A mai Le Mans-i autó TDI motorja 500 LE és a hátsó tengelyt hajtja. Az elsőt pedig egy 230 LE teljesítményű motor-generátor egység (MGE). Feladata a fékezési energia felvétele és a booster-funkció. A versenyautónak kinetikus energia tárolója is van. A 8 kg tömegű lendítőkerék fordulatszáma elérheti a 40 000 min-1 fordulatot.

Gyakran felteszik a kérdést, mennyi egy ilyen csúcsra járatott komplex hajtóműegység élettartama. Kihegyezik a győzelemre, ennek rendelnek alá mindent, így
Le Mansban nem több, mint 36 óra!

A fejlesztésre fordítható idő sem sok, egy és két év között van, míg egy szériahajtóműveket 3-4 évig fejlesztenek.

Egy versenymotor összeszerelése abszolút kézi munka, két hétig is eltart. Győrben, a világ legnagyobb motorgyárában naponta1000 motor készül.

A TDI szériamotorok jövőjét újabb fejlesztések határozzák meg. A V6 TDI e-tron elektromos hajtású turbókompresszort kap és többnyire hibridházasságban lesz a hajtáslánc része.

Az Audi 2015-ös Le-Mans-i technikáját részleteiben még nem ismerjük. Az LMP1-ben az Audi R18 e-tron quattro vetélytársai lesznek: Toyota TS040 Hybrid, CLM P1/1-AER, Rebellion R-ONE AER, Porsche 919 Hybrid, Nissan GT-R LM Nismo.

Bizonyára sokan vagyunk, akik a Le Mans-i közvetítés mind a 24 óráját követni fogjuk. Már számoljuk a napokat.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

címzetes egyetemi docens

az Autótechnika főszerkesztője

 

A TDI és az Audi Le Mans versenyautó-technika részleteit az Autótechnika folyóiratban olvashatják az érdeklődők.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.18
Loktyev Oleg Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.08.18
Halálos baleset miatt lezárták a 82-es főutat Gyulafirátót és Eplény között vasárnap délután -....
2019.08.18
Pierre Gasly idei teljesítménye mondhatni minden várakozást alul múl. Míg csapattársa, Max....
2019.08.18
Terelésekre kell számítani Sopronban hétfőn Angela Merkel német kancellár látogatása miatt -....
2019.08.18
Műszaki hiba miatt fel kellett adnia a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettősnek a rali Európa-....
2019.08.18
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Az utolsó nyaralás apáddal. ..
2019.08.18
A nyári nyaralás gyakran hosszú autózással jár, amit a gyerekek viselnek a legnehezebben. A....
2019.08.18
Németország, Csehország, Szlovákia és Magyarország vesz részt az európai közlekedési hálózat....
2019.08.18
A pekingi székhelyű Segway-Ninebot elektromos rollergyártó pénteken leplezett le egy olyan rollert....
2019.08.18
A Magyarországot nyugati-keleti irányban átszelő, leendő M9-es autópályáról egyeztetett Szita....