női szemmel

Tényleg jobban vezetnek a nők, mint a férfiak?

2020.05.23.

Ha minden egyes közlekedési szituációban elhangzott mondat után, miszerint „mit bénázik, biztosan nő”, 100 forintot kaptam volna, már rég gazdag ember lennék. Az ilyen és hasonló mondatok rendre elhangzanak a közlekedésben résztvevő szájából, amikor valaki nem tud elsőre beparkolni egy helyre, túl lassan megy vagy nem tud egy előzést hamar befejezni. De vajon honnan erednek ezek a sztereotípiák? Városi legenda csupán, hogy tényleg rosszabbul vezetnek a nők férfi társaiknál, vagy van alapja az élcelődésnek? 

Szerző: Szombati Orsolya

A negatív megjegyzések ellenére számos tanulmány azt támasztja alá, hogy a nők valóban jobban vezetnek a férfiaknál. Az Egyesült Királyság első számú biztosítótársasága, a Confused által végzett felmérés végre pontot tesz a ki vezet jobban vita végére. Ráadásul ez a különbség pénzben is jól mérhető.

Forrás: Unsplash

A tanulmány megállapította, hogy 2018-ban a szigetországban több nő, mint férfi jelentkezett a jogosítvány megszerzésére. Ám első alkalommal a nők 31%- elvérzett a teszten, szemben a férfiak 24%-val. A sikeres vizsgatételt követően azonban fordult a helyzet. Megvizsgálták ugyanis, hogy az Egyesült Királyság és Wales közútjain bekövetkezett 539,000 balesetben hogyan szerepeltek a különböző nemek és eszerint a férfiak négyszer nagyobb eséllyel szegnek szabályt, mint a nők. Ezen belül is kirívóan magas arány az ittas vezetés és gyorshajtás aránya, ahol az előbbi kategóriában a férfiak 24% kontra nők 7%, míg utóbbiban is az erősebb nap tagjai vezetni 5 % - 1% arányban.

Szabályszegés tekintetében itthon sem jobb a helyzet. A KSH felmérése rámutat arra, hogy a járművezetők által okozott balesetekben a férfiak messze felülmúlják a nőket. A gyalogos gázolások 70%-t a férfiak okozzák, de saját hibás baleseteknél, mint például parkoló vagy épp haladásban lévő autóval való nekiütközések tekintetében is az urak 2/3 arányban lepipálják a hölgyeket.

Forrás: Unspash

Az eddig ismertetett statisztikák alapján elég világos és egyértelmű, hogy a nők megfontoltabban közlekednek az utakon, mint a férfiak. De miért lehet ez? A szakértők szerint a férfiak agresszívebbek a kormány mögött. Nagyobb valószínűséggel vállalják a kockázatokat, ezért valószínűleg nagyobb eséllyel követnek el hibákat is. Sokan úgy vélik, hogy a válasz a magasabb tesztoszteron szintben keresendő. A tesztoszteron által táplált nagyobb kockázatvállalási kedv kontójára írható az is, hogy a férfiak statisztikailag nagyobb valószínűséggel vezetnek ittas befolyás alatt, figyelmen kívül hagyják a biztonsági övet és nagyobb sebességet diktálnak.

A nemek eltérő vezetési stílusa természetesen a biztosítótársaság számára sem elhanyagolható tényező. A díjak kalkulálásakor, alapul véve a statisztikákat, a női sofőrök számára sokszor olcsóbb biztosítási díjat számoltak fel. Abból indultak ki, hogy ők biztonságosabban vezetnek, kevesebb eséllyel okoznak balesetet, tehát az ő szemszögükből kevésbé kockázatos partnernek minősülnek. Ennek a gyakorlatnak vetett véget az Európai Unió 2012-es szabályozása, amely megtiltotta a biztosítótársaságoknak, hogy gépjármű biztosítás kötésekor figyelembe vegyék a nemek közötti különbséget. Bár a bejelentés szabályozta az esélyegyenlőséget, a statisztikák továbbra is egyértelműen azt mutatják, hogy a férfiak és nők által fizetett biztosítási díjak között jelentős különbségek vannak. Egészen pontosan éves szinten 120 angol font, ami nem a nemek arányával, hanem a balesetekből fakadó magasabb biztosítási összeggel magyarázható.

Forrás: Confused felmérés

2018-ban csaknem 1,4 millió autóbalesettel kapcsolatos kárigényt regisztráltak Angliában a Confused biztosítótársaságnál. Az elemzések szerint kétszer annyi férfi, mint nő nyújtott be kárigényt és kérvényezte, hogy a saját hibát minősítsék át idegen hibás balesetté, ezáltal az okozott kárt térítse meg a biztosító. A férfiak azonban nemcsak, hogy több igényt nyújtottak be, hanem követeléseik is drágábbak voltak. Míg a nők részére az átlagos kifizetés 5150 font volt, addig a férfiaknál ez 5577 fontot tett ki.

A felmérés alapján azt látjuk, hogy a férfiak többet hibáznak vezetés közben és több kárigényt is adnak be, mint a nők. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ez biztosan azért van, mert a kétszer annyit is vezetnek. Nos, ami az éves futásteljesítményt illeti, a Confused eloszlatta ezt a tévhitet is. A nők ugyanis évente 6807, míg a férfiak 6874 mérföldet vezetnek a szigetországban.

Ahogy az élet területén, úgy a közlekedésben is a biztonság mindennél fontosabb. Úgyhogy uraim, ha legközelebb egy kissé tétovázó hölgy vezetővel találkoznak, jusson eszükbe, hogy az illető nem bénázik, csupán a jó statisztikai mutatók érdekében megfontoltabban vezet.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..