vizsgabiztos

Tíz kiló kenyér árába került az első autóvezetői vizsga

2016.02.27.

1910 októberében először rendeztek Szegeden gépjárművezetői vizsgát, ám a sikerrel átjutó közben elütött egy utcaseprőt. A mai KRESZ őse kimondta, hogy a gépjárműveket rendszámmal kell ellátni – a 13-as nehezen kelt el –, a járművezetőknek pedig vizsgát kell tenniük.

Autókat már az 1890-es évek óta vezettek Magyarországon, és Budapesten 1901 óta külön közlekedési szabályok is vonatkoztak rájuk. 1910 májusától azonban a sofőröknek autójukkal együtt vizsgázniuk kellett, különben nem kaptak forgalmi engedélyt. – A belügyminiszter Szegedet jelölte ki az egyik vidéki vizsgaközpontnak, Rohonyi Gyulát, a szegedi fémipari iskola tanárát pedig vizsgabiztosnak – írja a delmagyar.hu.

A Szegeden született Csonka János (1852-1939) maga építette autóján 1910-ben Budapesten.

Az eseményre 1910. október 18-án a szegedi fémipariskola udvarára (a mai Mars tér 7. szám alatti egyetemi épület) gyűltek össze a környék sofőrjei, Hódmezővásárhelyről, Zomborról, Újvidékről, Szentesről, Makóról. Az engedélyezés ára alacsony volt: a kérelem benyújtásával együtt motorokra 20, automobilokra 30 koronát kellett beadni (ha valaki nem Szegeden kérvényezett, akkor 100 koronába került). Ezen kívül a forgalmi engedély vizsgadíja motorkerékpárra 20 korona, más gépjárművekre 30 korona volt. Jelzőtáblákat 5, illetve 10 koronáért lehetett kapni, vizsgadíjként pedig 2 koronát kellett fizetni. Mindent összeszámolva az autós 100 korona körüli összeget fizetett, amiből 1910 őszén 8-10 kiló kenyeret lehetett venni.

Az „úri" autók vezetőinek vizsgáztatása három szempont szerint történt: Elméleti ismeretek a motorról, szerkezeti ismeretek az autóról, gyakorlati vezetői tudás. Utóbbinak különösen színes volt a vizsgáztatása. Rohonyi Gyula vizsgabiztos mellé Fodor Jenő rendőrkapitánynak is be kellett ülnie minden sofőr vizsgaútjára. Ez pedig kétféle lehetett: az országúton vagy a forgalmas szegedi utcán. Forgalom alatt akkoriban a keresztbe-kasul átkelő gyalogosokat, kerékpárosokat, a villamost, valamint a személyszállító konflisokat és áruszállító fogatokat kell érteni, amelyekhez piacos napok idején bőségesen érkeztek parasztszekerek a belvárosba.

A Kárász utca 1904-ben Szegeden. A Móra Ferenc Múzeum fotógyűjteményéből.

Az első szegedi autóvezetési vizsgának csaknem áldozata is lett. Weidinger Frigyes, zombori nagykereskedő útjába került ugyanis egy utcaseprő, aki annyira megijedt a méretes masinától, hogy nem tudta eldönteni, jobbra vagy balra fusson előle. Emiatt az autó előtt erre-arra ugrándozott, míg már nem lehetett kikerülni. Az utcaseprő bokáját törte, az autóvezető pedig kiválóan átment a vizsgán.

A levizsgázott autóvezető rendszámot kapott autójára. Ekkor osztották az első szegedi rendszámokat, amelyek mind S betűvel kezdődtek. A vizsgáztatók a véletlenszerű sorrendre bízták, hogy ki milyen sorszámot kap. Így aztán, amikor a tizenharmadik vizsgázó megérkezett, bosszúsan látta, hogy az S – 13-as rendszámmal akarják megjelölni. Előbb tréfásan, majd erélyesebben tiltakozott, megpróbálta elcserélni az előtte és utána végzőkkel, de senki sem vállalta a baljós rendszámot. A delikvens végül javasolta, hogy hagyják ki ezt a számot a sorból (hiszen az előkelőbb szállók szobaszámairól is hiányzik a 13-as. A vizsgabiztos azonban nem merte áthágni a belügyminiszteri rendeletet.

Az első KRESZ-vizsga Szegeden. Délmagyarország 1910. október 18.

Az első vizsgáztatáson mindössze 4 sofőrt húztak el vezetési problémák miatt, s további néhányat azért, mert nem ismerték eléggé az automobilt. Ők 6 héttel később megismételhették a vizsgát. A korabeli Délmagyarország meg is örökítette a sikeres úrvezetők nevét és foglalkozását. Volt közöttük orvos, színházi karmester, kereskedő, földbirtokos, rendőr, gyógyszerész, tisztviselő, joghallgató, kútfúró, bádogos és vendéglős.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.04.26
Gyakori forgatókönyv magángyűjtemények meglátogatásakor, így egyáltalán nem lepődöm meg, amikor....
2018.04.26
Az Audi A6 allroad quattro  egy győztes típus. Ezt Európa legnagyobb, összkerékhajtású modellekkel....
2018.04.26
Tizenhat évi jelenlét és dollár milliárdok befektetése ellenére a menni vagy maradni dilemma....
2018.04.26
A luxusfelszereltségű SUV tervezésén közel 2000 ember dolgozott, egy autó elkészülése pedig....
2018.04.26
Spiro Radulovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.04.26
További 300 új Suzuki Vitara típusú gépjárművet állított hadrendbe a Magyar Honvédség. A Zrínyi....
2018.04.26
Az adrenalin növelő szabadidős programok közül bizonyítottan a nagy teljesítményű sportautó....
2018.04.26
Néhány évvel ezelőtt még ufóként csodáltuk ha elhaladt mellettünk valamilyen tisztán elektromos h..
2018.04.26
Kettős jubileum az Audi Hungariánál: a vállalat idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját és a....
2018.04.26
A Prius, a C-HR és az Auris alapját adó padlólemezt hamarosan a Toyota legnagyobb modelljeinél, a....