Győr
A különböző nyilvános adatbázisokban fellelhető adatok szerint az ingolstadti konszern magyar leányvállalatánál 500 ezer forint az átlagos bruttó jövedelem. Az átlag persze mindenütt csalóka, a győri Audiban is. Magában foglalja a több nyelven beszélő, képzett mérnökök fizetését, s a soron dolgozó munkásét is. Ehhez jött még az eddigi 620 ezer forintos cafetéria.
Sztrájk a győri Audiban. Vajon még meddig tart? Fotó: MTI - Krizsán Csaba
Az Audi Hungária Független Szakszervezet követelései tartalmazzák, hogy a bérmegállapodást egy évre rögzítsék, úgy, hogy az alapbéremelést kombinált béremelés alkalmazásával 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeljék meg. Ezen felül az alapbérbe a mozgóbér négy százalékát építsék be, kapjon minden munkavállaló egy hónapban egy teljes szabad hétvégét, a gyermekek és az életkor után járó szabadságokkal pedig a munkavállaló rendelkezhessen. A választható béren kívüli juttatás keretösszegét a jelenlegi 620 ezer forintról 787 ezer forintra növeljék, fejlesszék tovább a lojalitás bónuszt és vezessék be a jubileumi bónuszt.
Az, hogy a dolgozó jól járna, nem kétséges, de vajon mennyibe kerülne az Audinak a ceh? Sokba.
Ha csak a minimum alapbéremelést vesszük, ami 75 ezer forint dolgozónként, ehhez azonban még a munkaadó kötelező járulékfizetése is társul. Ez további 15.750 forinttal növelné dolgozónként az Audi kiadásait. Ha ezt a tavalyi átlag dolgozó létszámmal, 12.500-al megszorozzuk, 1 milliárd 134 millió forint a végösszeg. A ceh azonban ennél lényegesen magasabb. Azoknál a dolgozóknál, akik félmilliót vagy annál többet keresnek havonta, a 18 százalékos emelés jóval meghaladja a minimálisan megfogalmazott 75 ezer forintot. Pontos számot csak becsülni tudunk, hogy ez újabb pár száz milliós kiadást jelentene a munkaadónak.
Az Audi Hungaria madártávlatból. Nyílnak-e új perspektívák?
A cafetéria 167 ezer forintos emelése 12.500-as dolgozói létszámmal számolva újabb jelentős tételt jelent, közel 2,1 milliárd forintot.
Nem elhanyagolható kiadásokat jelentene a munkaadónak a mozgóbér egy részének beépítése az alapbérbe, innentől ugyanis az új összeg lenne az alapja a műszakpótléknak.
A lojalitás bónusz jelentős emelése ugyancsak dobna a béreken. Ez öt ledolgozott év után havi 10 ezer forint növekedést jelentene. Aki 25 éve a győri Audiban dolgozik, az eddigi 20 ezer forint helyett 75 ezer forintot kapna havonta.
Ha mindent tételt összeadnánk, a béremelés mértéke megközelítené a harminc százalékot, ami a munkaadónak több mint harminc milliárd forint plusz kiadást jelentene – fogalmazott portálunknak az Audit jól ismerő közgazdász. Ez megegyezik Győr város összes önkormányzati szerveinek éves működési kiadásával.
A kizárólag Győrben készülő Audi TT sportautó. Most szünetel a gyártás.
Egy ilyen mértékű béremelés egy közepes magyar céget padlóra vinne, de a nagyoknál is megrázkódtatást okozna. Az Audi persze nem magyar cég, multinacionális nagyvállalat, s kérdés, meddig megy el?
Az pedig különösen, hogy milyen hatást gyakorol majd a jóval kisebb fizetéseket adó győri és magyarországi cégekre? Ragadós lesz-e a győri Audiban tapasztalt jelenség?
Győrben eddig is panaszkodtak a vállalkozások az Audira, hogy a magas munkabéreikkel képtelenség lépést tartani, a legjobbakat mindenhonnan elcsábítja. Nagy kérdés, mi lesz ezután?
Miként az is, hogy a több mint száz millió eurós kiesésre – ha a szakszervezet sztrájkja eredményre vezet, - hogyan reagál az ingolstadti központ. Létszámstoppal, netán lassú leépítéssel…