Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai - Elő a biciklikkel | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai - Elő a biciklikkel

2019.02.10.

Téli álmából itt az ideje felkelteni kerékpárjainkat, a napocska már kikacsingat néha a felhők mögül, és a hőmérséklet is már enyhébb. Elő a bringákkal, ideje elindulni idei első biciklitúrára, de mindezek előtt fel kell készíteni a több hónapos kihagyás után. Tarts velünk!

Végre, vége a nagy hidegnek (kép: hazipatika.com)

Kezdjük a legfontosabbal, guminyomást akkor is megnézzük, ha csak pár napja nem ültünk nyeregbe. Ilyenkor ha eresztett felfújjuk, nincs semmi gond. Ha viszont a kerékpárhoz hónapokig nem nyúltunk, garázsban állt, hosszasan leeresztett gumival, előfordulhat, hogy károsodott a belső, pláne ha már korábban sem volt 100%-os. Erre figyeljünk, ne történjen meg, hogy felpumpáljuk, majd 10 kilométer után jövünk rá, hogy ereszt. Érdemes ellenőrizni, hogy felfújva akár több napon keresztül is tartja-e a nyomást, Ha 1-2 nap alatt leereszt, cseréljük!

Ezek után csak a helyes nyomást kell beállítani, ami nagyon fontos, hiszen a puha gumi nehezen irányítható, könnyen kap felütéses defektet, s amellett, hogy balesetveszélyes, még lassabb is. Persze a túl kemény guminak is vannak hátrányai, például könnyebben megcsúszik és kényelmetlenebb. A megfelelő guminyomás a gumi szélességétől, a bringás testsúlyától és stílusától függ.

Egy mosást is mindenképpen megérdemel a bringa első tavaszi útja előtt, még akkor is, ha tisztán tettük el. Adjuk meg a módját, vödörrel, tisztítószerrel, kefével. Gondosan sikáljunk le mindent először mosószeres, majd tiszta vízzel, kivéve a lánchajtás alkatrészeit. A tisztítás során ügyeljünk arra, hogy véletlenül se kerüljön olaj például a féktárcsára, vagy a felni fékezőfelületére.

Csillogjon villogjon! (kép: mathekerekpar.hu)

 

Fontos a különböző alkatrészek kenési állapota, tavasszal sok nyekergő bringát hallani, még a drágább kategóriában is. A legrosszabb, ha télen elővette a kerékpárt valaki egy kis latyakozásra, majd úgy felejtette a nedves garázsban. Üzembe helyezés előtt mindenképpen forgassuk párszor hátra a hajtókart és ha nem forog könnyedén, „olajozottan”, hanem csikorgó, vagy karistoló hangokat hallat, olajozásra lesz szükség. Mielőtt megkezdjük az olajozást, fontos, hogy legalább egy eldobható ronggyal töröljük tisztára a láncot és a forgó alkatrészeket: racsni, lánckerekek, váltógörgők. A nehezen elérhető részekhez hozzáférhetünk egy elhasznált fogkefével. Egyéb alkatrészek kenési és elhasználódott állapotára most nem térnénk ki, ezek átvizsgálása és orvoslása nem két perces művelet, melyet elég időszakosan elvégezni szakszervizben. Ha kész vagyunk a tisztítással, olajozzuk meg a láncot, erre a célra alkalmas kenőanyaggal. A szükséges mennyiség megállapítására egyszerű módszer: amikor finomabbra változik a hátrafelé forgó lánc hangja, elég az olajból.

Ne hagyjuk ki! (kép:holkerekparozzak.hu)

Indulás előtt fontos ellenőrizni a fékeket is. Felnifékes kerékpároknál ilyenkor egyúttal a felni állapotát is ellenőrizzük, kopott-e a felület, van-e benne ütés, ugyanis a nyolcast sokkal egyszerűbb csírájában elfojtani, mint ha már komoly deformáció van a kerékben. A fékbetétek nem egyik napról a másikra kopnak el, kivétel lehet, ha sokat tekertünk előző nap, esőben, ilyenkor pillanatok alatt elkophatnak a pofák. Lekopott betétekkel ne kezdjük el a szezont, ha fémre kopik, nagyon hamar lenullázza a felnit is, amikor a fém a fémmel csiszolja egymást.

Érdemes végignézni a csavarokat is, a nagy hidegben – különböző anyagok, különböző hőtani mutatók – megtörténhetnek furcsaságok, még ha nem is tűnik annyira logikusnak. A hidegben a bringán hagyott kütyük elemei, akkumulátorai is lemerülhettek. A tél és a fagyok – különösen ha valaki hideg garázsban tartja a bringát – a mountain bike-ok teleszkópjait is elállíthatja. Utóbbi hibák orvoslása azonban már egyes „szakszervize” képességeit is meghaladja, ne ezermesterkedjünk vele mi se.

Ha minden rendben mehet is a bicklizés (kép: utazom.hu)

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....