Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Vedd fel a bukót az elektromos rolleren! | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Vedd fel a bukót az elektromos rolleren!

2021.01.24.

Bár a KRESZ nem ismeri az elektromos rollert, hallgass a józan eszedre, amikor felpattansz rá: vegyél fel védősisakot. Hasznos tanácsok a biztonságos villanyrolleres közlekedéshez.

Találós kérdés: járdán, bicikliúton, úttesten mennek vele, nem kell emberi erővel hajtani, akár 25-30 kilométer/órás sebességre is képes, de hivatalosan mégsem jármű? Igen, ez bizony az elektromos roller

Tele vannak a városok elektromos rollerekkel

Az utóbbi években a világ nagyvárosaiban robbanásszerűen terjedtek el ezek a modern közlekedési eszközök, és nem véletlenül: gyorsak, kényelmesek, nem kell dugóban araszolni velük, kis helyen tárolhatók, és káros anyagot sem bocsátanak ki. Egy újabb praktikus lehetőség a városlakóknak arra, hogy rövidebb távokon hatékonyan eljussanak A-ból B-be. De van néhány bökkenő! 

Minek nevezzelek?

Az egyik probléma, hogy a KRESZ jelenleg nem ismeri az elektromos roller fogalmát, és hiába ígérik évek óta, hogy szabályozni fogják a használatukat, egyelőre ez nem történt meg. Vannak, akik szerint a roller nem jármű, ezért a vezetője gyalogosnak számít; a belügyminiszter szerint segédmotoros kerékpár, vagyis bukósisak, jogosítvány, kötelező biztosítás kell hozzá, és nem lehet a bringaúton menni vele. Egy tavalyi bírósági ítélet pedig kimondta: amíg nem születik meg az elektromos rollereket tartalmazó szabályozás, addig sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályokat nem lehet alkalmazni az e-rollerezőkre. Nesze semmi, fogd meg jól!

Ezt ne csináld utánuk

A pontos közúti előírások azért lennének fontosak, mert addig nem lehet tudni, hogy hol lehet közlekedni ezekkel a fürge eszközökkel. Ez látszik is a rollereseken, kis túlzással mindenki ott megy, ahol jónak látja. De lépjünk túl a technológiai fejlődés után kullogó jogszabályokon, és hallgassunk a józan eszünkre! Mert akármilyen szuper villanyrollerrel közlekedni, korántsem játékszerről van szó, és nagyon balesetveszélyes.

Bukót fel a fejre!

Felpattansz az elektromos rolleredre, felteszed a fejhallgatót, bekapcsolod a zenét, és már száguldasz is? Nem túl jó ötlet! Íme néhány alapvető biztonsági tudnivaló, amelyet a Generali Biztosító közlekedésbiztonsági sorozatában, a Generali előrelátókban osztottak meg a rolleresekkel:

  • Húzz bukósisakot! Gondolj bele, milyen lehet elesni egy 25-30 kilométerrel száguldó rollerrel! Ráadásul gyakran a vezető feje sérül!
  • Figyelj az úthibákra! A hazai utak, bringautak nem a tükörsima felületükről híresek, tele vannak kátyúkkal, repedésekkel, amelyekben könnyen elakad a roller kis kereke, és máris estél egy hatalmasat.
  • Menet közben ne hallgass zenét! Ha úgy vezeted az elektromos rollert, hogy közben bömböl a füledben a zene, akkor az egyik fontos érzékszervedre nem tudsz hagyatkozni a forgalomban. Hatalmas robajjal jön mögötted egy teherautó? Szirénázó mentő száguld át a kereszteződésen? Ha szól a zene a füledben, ezekből semmit sem veszel észre.
  • Rogyaszd be a térded! Sokan teljesen a roller elején, nyújtott lábbal állnak, minél közelebb az első kerékhez. Ez azért veszélyes, mert a súlypont előre kerül, és akadály, úthiba esetén könnyen előrebillenhet a roller. Inkább a roller hátsó részére állj, és kicsit rogyaszd be a térded.
  • Ne szelfizz vezetés közben! A tempósan haladó rollerekkel akkor is könnyen balesetezhetsz, ha a közlekedésre koncentrálsz, és két kézzel fogod a kormányt. Sokkal könnyebben megtörténik a baj, ha azzal vagy elfoglalva, hogy lőj egy menő fotót az Instára, és közben egy kézzel fogod a kormányt. 

Felejtsd el a járdát!

A villanyrollerekkel nagyon gyorsan lehet haladni, de teljesen hangtalanok, ezért könnyen kialakulhatnak balesetveszélyes helyzetek. Főleg a járdán, ahol a gyalogosok nem hallják, hogy jön egy rolleres, aki ráadásul nem is lassú. Ezért járdán ne használjuk az e-rollert! Biciklivel is csak kivételes esetekben szabad a járdán tekerni, akkor is csak nagyon lassan. 

Maszk rendben, de hol marad a bukósisak?

Külföldön, ahol már valamennyire szabályozták a villanyrollerek használatát, többnyire a járdán való haladást tiltották meg. Vagyis a rollerezőknek marad a bicikliút és az úttest. Azért ne a négy- vagy hatsávos „városi autópályákon” állj be a kocsisorba, inkább válassz olyan útvonalat, mellékutcákat, ahol nyugodtabb a forgalom. A közlekedés lényege pedig elektromos rollerrel is ugyanaz, mint bármilyen más járművel: közlekedj óvatosan, biztonságosan, vigyázz magadra és másokra. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....
2024.05.08
Egy kicsi, takarékos, praktikus és megbízható kisautót kerestünk, amikor eldöntöttük, hogy idén is....