AdBlue

Tölthetek? Tölts, vagy megállsz!

2015.06.08.

Általában nem hangzik rosszul, ha ilyet kérdeznek tőlünk. Ha AdBlue-val kínálnak, talán hűtött finn vodkára is gondolhat az, aki nem olyan tájékozott, az italok és az autótechnika világában, mint e sorok olvasója. Valóban másról van szó! A dízelautóink egy része, a maiaik nagyobbik hányada, boldogan igent mond, ha AdBlue-val kínálják. Szeretniük kell, mert különben nem működhetnek, mozdulatlanságra kényszerített vasdarab lesz a legfantasztikusabb motorcsoda is.

Az autógyártók nagyon nem szeretik, ha olyan anyagot, az üzemeltetéshez szükséges üzemanyagot kell a gépjárműnek vinnie, amelyik a rendszer üzeméhez szükséges és időnként feltöltést igényel, mert elfogy. Van gondjuk egyes országokban a motorhajtóanyaggal is, egzotikus minősíthetetlen minőségekkel. (És ezért sem lett semmi, többek között a vízbefecskendezésből, mert nem volt garantálható, hogy mindig víztiszta vizet fognak tankolni.)

A környezetvédelmi előírások teljesítése azonban átírta az eddigi elveket, dízelmotoroknál rákényszerültek, hogy a kipufogógáz tisztításához szükséges segédanyagot, „üzemanyagot” is vigyenek magukkal a fedélzeten,

Kétféle is van belőle!

Az egyiket a PSA (Peugeot/Citroen) alkalmazza, illetve azon autók motorjaihoz kell, ahová PSA dízeleket szállítanak. A folyadék a koromszűrők regenerálásához szükséges, mely külön tartályban, vagy tasakban van a fedélzeten. „Történelmi múltból”  napjainkig tekintve a folyadékok azonosítói: Eolys 176, Infineum F7995, Rhodia Powerflex, Rhodia DPX42. A folyadékot, igen kis mennyiségét egy adagolószivattyú minden tankolásnál a gázolajhoz keveri. 

Az autó tulajdonosának ezzel nincs hétköznapi gondja, a szükséges utántöltés a szerviz feladata, egyébként is jóval százezer kilométer futás után lesz aktuális.

Az AdBlue

A másik már nagyobb figyelmet igényel az autó használójától is. Az AdBlue folyadékról van szó, mely a dízelek kipufogógázában található nitrogénoxidok redukálásához szükséges. Az AdBlue az emissziótechnikai rendszer úgynevezett SCR katalizátorához szükséges.

Az AdBlue név fantázianév, melyet Európában használnak. Az USA-ban például DEF rövidítéssel (Diesel Exhaust Fluid) jelölik.

Az AdBlue segédanyagot az autó az AdBlue tartályában viszi, és ebbe is kell tankolni a betöltő nyílásán keresztül. Az AdBlue minden jellemzőjében szabványosított (ISO 22241) tartalmú és minőségű, csak egyféle AdBlue létezik.

(Azért beszélhetünk mégis kétféléről, mert van a piacon rosszminőségú, megbízhatatlan forrásból származó is. Költségesen nagy károkat tud okozni a technikában.)

Az AdBlue vízben oldott karbamid vegyület. Az AdBlue folyadékot az adagolórendszere a kipufogócsőbe juttatja be. A kipufogócsőben, az SCR katalizátor előtt, az AdBlue elbomlik és ammónia (NH3) keletkezik belőle. A kipufogógáz nitrogénoxid tartalma és az ammónia a katalizátoron reakcióba lép, és a szennyező nitrogénoxidból nitrogén gáz keletkezik.

Mivel az AdBlue vizes oldat, így meg is fagyhat. Ha az oldat 32,5 térfogat%-os, ez a szabványos, akkor -11 °C hőmérsékleten megfagy. Az autóban az AdBlue adagolórendszer ez ellen a rendszer elektromos fűtésével védekezik.

Ha az AdBlue-s dízelautó „gyújtását” lekapcsoljuk, egy ideig további morgást, búgást hallhatunk az AdBlue tartály, illetve adagolója felől: a szivattyú a tartályba visszaszívja a csővezetékben lévő folyadékot. Ez így van rendjén!

A kipufogógáz tisztítás mindent felülír!

Ha az AdBlue folyadék bejuttatása nem történik meg, akkor a motor (figyelmeztetés-sorozat után) nem indítható.

Azért nincs AdBlue bejuttatás, és így motorindítás sem, mert elfogyott az AdBlue, vagy azért, mert a befecskendezőrendszer elromlott.

Erre azonban a műszerfali kijelzés időben és többször is figyelmeztet. Nincs más dolga a gépkocsivezetőnek, mint szervizbe vinnie autóját, hogy a feltöltés megtörténjen.

Milyen gyakorisággal kell az utántöltésre szémítani?

Normál üzemben ez 15 ezer kilométer futás után várható. Ha valaki szeret „intenzíven” vezetni, utánfutót vontat, nagy járműterheléssel megy, az AdBlue akár 6-8000 km után is elfogyhat. Ez műszakilag rendjén van.

Ha nincs módunk, mert valahol távol vagyunk a világban, a saját utántöltés is lehetséges. Ennek eljárását itt nem részletezzük. Azt javasoljuk, hogy a márkaszervizben kérjenek az eljárás módjáról részletes információtés és vigyenek magukkal utántöltő flakonokat (ebből kettő is kell).

A kúton való utántöltés is lehetséges, de ehhez alapos szakmai ismeret kell, erről is tájékozódjanak!

Az utántöltés után, autótípusa válogatja, az irányítóegységben az erre vonatkozó információt is felül kell írni.

Mit ne tegyünk?

Ne töltsünk AdBlue-t olyan kannából, melyben előzetesen valamiféle szzénhidrogén volt, például gázolaj. (Miért ne lehetne ilyen eset: flottaüzemeltetőknél a buszok és teherautók AdBlue utántöltése nagy tartályokból történik, ha valaki „okosba” innen tölt utána saját személyautójába, ha már teszi ne „okosba”, hanem okosan tegye!)

Ne töltsünk vizet az AdBlue tartályba, főleg ne csapvizet! Ennek súlyos katalizátor sérülés lehet a következménye.

Ne nyúljunk az AdBlue adagolórendszer egyetlen eleméhez sem! Ha a befecskendezőrendszer sérül, ismét csak a katalizátor mehet tönkre.

Ha ammónia szagot érzünk a kipufogócsó környékén, a rendszer meghibásodott.

Az AdBlue-val együtt kell élnünk, tekintsük ugyanolyan alkatrésznek, mint a motorolajat. Szakértelemmel, figyelemmel kell lennünk rá!

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika folyóirat főszerkesztője

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..