autóbuszbeszerzés

A török Atak hódítja meg a Várat?

2014.09.17.

Sem elektromos, sem dízel hajtással nem kerülhet magyar gyártású midibusz a Várba? A jelenlegi állás szerint ez a helyzet. A 16+24 dízel buszt a török Karsan Otomotive, a 7+14 elektromost a Siemens–Rampini–Rába szállítja, a magyar gyártmányú S91-es sokadszor is hoppon maradhat.

Török gyártású midi áll nyerésre a fővárosi dízel midibusztenderen

Bevették a törökök a várat – ezzel a hangzatos címmel kommentálta az Omnibus.blog azt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján olvasható nyilvános jegyzőkönyvet, amelyik a „Midi autóbuszok beszerzése szállítási szerződés keretén belül” eljárás elbírálását rögzíti. A dokumentum szerint a nyertes ajánlattevő neve Karsan Otomotiv, a nettó ár 870 millió forint. Iparági forrásból lapunk úgy értesült, hogy a döntés még nem végleges. Ám ha a megrendelő által közzétett dokumentum a végső állapotot rögzíti, akkor ismét hazai pályán esett el egy magyar gyártmány a nemzetközi versenyben.

Idén áprilisban zárult először eredmény nélkül a várbuszok egy részére vonatkozó, 16+24 darabos dízel miditender, ami ezután folytatódott. Ezúttal már csak két pályázót hívtak meg, a hazai gyártású Rába-Molitus S91-est és a török Karsan Otomotive-ot az Atak típussal. A törökök ajánlata majdnem félmilliárd forinttal alacsonyabb, mint a hazai indulóé. A Rába-Molitus ugyanis 1,379 milliárd forintot kér a 16 járműért, míg a Karsan 870 milliót. A bírálat során maximálisan kiadható ezer pontból a Karsan Atak 960-at zsebelt be, míg a magyar induló mindössze 703,39-et.

Eközben zajlik a másik várbuszbeszerzés, az elektromos midibusztender is. Ezen indult az Evopro nevű hazai cég saját fejlesztésű, kompozit anyagból készült járművével, amely épp a közelmúltban kapott hatósági engedélyt. Emellett szerepelt a Rába S91-es elektromos hajtással és a Rampini olasz gyártó midibusza Siemens elektronikával párosítva. Ez utóbbi pályázóhoz is kapcsolódott időközben a Rába, amely nem hivatalos híreink szerint csupán üléseket szerelhet be a járműbe, és nem futóművel, alvázzal vesz részt, mint az S91-es esetében. A BKK tájékoztatása szerint az eljárást még nem zárták le, de a Siemens–Rampini–Rába konzorcium pályázata várhatóan érvényes és nyertes lesz. Az Evopro lapunknak eljuttatott levelében azt írta, hogy a BKK a multinacionális beszállítókra személyre szabott referenciákkal írja ki a közbeszerzéseit, a magyar szállítókat már a részvételi szakaszban kizárják. A BKK válaszában visszautasította az állításokat, szerintük egyenlő eséllyel versenyeztek a pályázók.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. szeptember 4-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....