Toyota Motor Company

A Toyota elsőként használja a block chain technológiát az autóiparban

2017.09.15.

Napjaink egyik legnagyobb számítástechnikai vívmánya, a blokklánc (block chain) technológia az autóiparban is teret kezd nyerni. A Toyota az úttörők között karolta fel a központosítás nélküli adatbázis elvét.

A blokklánc fogalmát leginkább a Bitcoin néven ismert, virtuális fizetőeszköz kapcsán hallhatta az átlagember – már ha hallotta egyáltalán. Egy adott adatbázis elemeinek központosítás nélkül is rendkívül biztonságos, gyakorlatilag meghamisíthatatlan és feltörhetetlen, ráadásul – éppen a központi tárolás hiánya miatt – nem is manipulálható rögzítésére és tárolására szolgáló block chain technológiát eredetileg valóban az alternatív pénzrendszer (kriptovaluta) hívta életre, ám felhasználási lehetőségei ma már messze túlmutatnak azon.

A módszert felhasználva gyorssá, átláthatóvá és biztonságossá tehetők például az autómegosztó, rövid távú autóbérlő hálózatok, amelyeket sokan a klasszikus autóvásárlás és használat intelligens jövőbeli evolúciójának tekintenek. Ezek már a közeli jövőben megvalósulhatnak: a Toyota harmadik éve üzemeltet sikerrel egy ilyen igény szerinti (on-demand) járműhasználatot lehetővé tevő kísérleti programot Franciaországban, amely rendkívül értékes tapasztalatokkal és meglátásokkal segíti a további lépéseket.

A Grenoble-i projektben a Toyota i-Road mikrojárművet vezethetik a felhasználók, míg a 2016-ban Írországban és Olaszországban útjára indított Yuko a Toyota saját üzemeltetésű car sharing programja, amely a napjaink valóságához közelebb álló Yaris hibrid gépkocsikra épül.

A car sharing (gépkocsi-megosztás) lényege, hogy a felhasználók csupán a ténylegesen autóban töltött perceket, órákat fizetik meg, és amint kiszállnak a járműből, azt bárki szabadon átveheti, és azonos feltételekkel tovább használhatja. Ez azonban a megfelelő kultúra kialakításán túl rengeteg könyvelési, naplózási és számítási feladatot is magával hoz, hiszen mindenki a használat arányában vállal részt a költségekből.

Pontosan ezekre a feladatokra dolgozott ki egy blokklánc alapú rendszert az Ernst & Young Global egyik leányvállalata: a friss technológia bevezetése új korszakot nyithat a járművek használatával, a költségek megosztásával és egyéb felmerülő tranzakciókkal kapcsolatos adatok kezelésében. 

A Toyota maga is kiterjedt kutatásokat folytat ezen a téren: a Toyota Research Institute kutatóintézet észak-amerikai, német és izraeli kutatókkal közösen dolgozik olyan block chain alkalmazásokon, amelyeket a legkülönfélébb, egyelőre meg nem nevezett célokra (például a felhasználással arányos biztosítási díjkonstrukciók kidolgozására) használnának fel.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....