hidrogénhajtás

A Toyota hidrogénüzemével támogat egy Guinness-rekordkísérletet

2023.06.12.

A japán autógyártó egy nem mindennapi rekordkísérlet mellé állt oda: egy holland egyetemi diákcsapat a saját együléses, hidrogénüzemű prototípusával több mint 2056 kilométert tervez megtenni egy tankolással.

A Toyota 2021-ben új Guinness-világrekordot állított fel hidrogénüzemanyag-cellás elektromos autó által egy tankolással megtett leghosszabb távra. Akkor egy második generációs Mirai 1360 km-t tett meg Dél-Kaliforniában, ami több mint kétszerese a hivatalos WLTP hatótávolságának. A rekord során 5,65 kilogramm hidrogént fogyasztott, a tankolása öt percig tartott. Egy évvel később a francia ARM Engineering megjavította a Toyota rekordját, és 2 055,68 km-t tudott menni Franciaországban egy átalakított, nem szériagyártású üzemanyagcellás elektromos autóval.

Most azonban a hollandiai Delft Műszaki Egyetem 24 hallgatójából álló Delft Eco-Runner Team megpróbálja még tovább feszegetni a határt: különleges hidrogénjármű-prototípusukkal, az 1,36 lóerős ECO XIII-al több mint 2056 km-t kívánnak megtenni, amihez ráadásul mindössze 1 kg hidrogént terveznek felhasználni. Ennyi hidrogén Németországban 14 euróba, azaz 5170 forintba kerül, ami azt jelenti, hogy 100 km-t 251 forintból fog megtenni a diákok által tervezett és épített együléses autó, amelynek légellenállása kisebb, mint egy kerékpárosé.

Az ECO XIII keskeny, szénszálból készült felniken gurul, a speciális gumik gördülési ellenállása 300-szor kisebb, mint egy normál utcai autón található abroncsnak. A karosszéria hátuljába rejtett szénszálas tartály 300 bar nyomáson tárolja a hidrogént, az apró villanymotor hatékonysága több mint 90 százalék.

Májusban már tesztelték a szénszál-karosszériás prototípust a franciaországi Shell Eco-Marathonon, ahonnan a győri SZEnergy Team dupla győzelemmel és egy új világrekorddal tért haza. Magabiztosak a holland diákok a rekorddöntést illetően, tavaly ugyanis az autó előző változatával már - elméleti - 5407 kilométeres hatékonyságot értek el 1 kilogramm hidrogénre vetítve, ezzel elsők lettek a Shell Eco-Marathon hidrogénkategóriájában.

Az idei rekordkísérlet 2023. június 23-25. között lesz Németországban, a csapat tagjai három napon keresztül vezetnek majd egy zárt pályán, hogy megtegyék ezt a tekintélyes, légvonalban Budapest-Madrid közöttinek megfelelő távolságot. Azért lesz más a rekordkísérlet, mint a 2022-es Shell Eco-Marathon, mert ezúttal tényleg meg kell majd tenni az 1 kg hidrogénnel a lehető legnagyobb távot, ami az anyagfáradások kiküszöbölése miatt masszívabb és kicsit nehezebb autót igényel.

A holland diákprojekt fő támogatója a Toyota Nederland. A japán autómárka hollandiai kirendeltsége kölcsönadott a csapatnak több Mirait, amelyek technikai háttérautóként szolgálnak majd, és nagy segítséget jelentenek a dél-németországi utazás logisztikájában. - Örömmel támogatunk egy ilyen projektet, mert nulla károsanyag-kibocsátású társadalomra van szükségünk, amilyen hamar csak lehet - mondta Erwin Jongh, a Toyota Nederland Zero Emission projektvezetője.

A Toyota a részben vagy teljesen elektrifikált járművek széles választékát kínálja, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a CO2-kibocsátást az autóiparban. A klasszikus öntöltő és plug-in hibridek mellett akkumulátoros elektromos (bZ4X és Lexus RZ 450e) és hidrogénüzemanyag-cellás elektromos autóval (Mirai) is rendelkezik. Utóbbi kiválóan alkalmas hosszú utakra, a hatótávolsága a WLTP-szabvány szerint 650 km, a hidrogénnel való tankolása pedig csak néhány percet vesz igénybe.

A hidrogénüzemanyag-cellás technológia tökéletesen megfelel a tömegközlekedési ágazat igényeinek, mivel az akkumulátoros elektromos meghajtáshoz képest jelentősen kisebb súlyú, és rövid ideig tart az energia újratöltése. A Toyota Mirai üzemanyagcelláit már használják a CaetanoBus H2.City Gold buszokban, és hamarosan a Hyliko teherautókban is megjelennek majd. Angliában a Toyota egy hidrogénüzemű Hilux prototípusán is dolgozik.

- A hidrogénüzemanyag-cellákat használó elektromos hajtások csökkentik az elektromos hálózatból származó áramigényt, és nem igényelnek nagyméretű, nehéz akkumulátorokat. A hidrogén további előnye a stabil hatótávolság évszaktól függetlenül, valamint a rövid, három-öt perces tankolási idő. Fontos, hogy ez egy olyan technológia, amely folyamatosan fejlődik - tette hozzá Erwin Jongh.

Fotók: Toyota

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....