fejlesztések

A Toyota már a Földön túli mobilitást tervezi

2023.10.07.

Fennállásának második holdjáróját mutatta be a Toyota. Míg az elsőnek minden esélye adott a megvalósulásra, a Lunar Cruiser kistestvére nem több formai játszadozásnál – aztán persze soha nem tudhatjuk, egyes részletei mikor köszönnek vissza egy sorozatgyártású modellen.

Attól, hogy egy jármű funkcionális, még lehet szórakoztató, és a tudományos alaposság igénye nem csorbítja a dögös megjelenés követelményét – ez a kettős irányelv vezethette a Toyota kaliforniai formatervezési stúdiójában, az idén ötvenéves Caltyban dolgozó dizájnerek kezét, amikor megrajzolták a Toyota Baby Lunar Cruiser tanulmányautót: az idegen égitestek bebarangolására született apró terepjárót.

A kezdőlökést egy másik, jóval komolyabb projekt adta meg a bébi holdjáróhoz: a Toyota négy és fél éve, 2019 tavaszán jelentette be közös projektjét a japán űrkutatási hivatallal, amelynek keretében egy túlnyomásos, klimatizált kabinnal felszerelt, hidrogénüzemanyag-celláról működtetett holdjárót fejlesztenek.

Az időközben Luner Cruiser névre keresztelt, hatalmas (6,0 x 5,2 x 3,8 méteres) jármű mobil lakó- és munkaállomásként egyaránt szolgál; a harminc napra és 10 000 kilométerre elegendő energiával felvértezett szerkezet Japán első Hold-expedícióján – azaz a tervek szerint 2029-ben – eshet át a tűzkeresztségen.

A Lunar Cruiser fejlesztésének már a korai fázisaiban bemutatkozott egy jópofa terepszöcske, amelyet a speciális résztechnológiák – így a kerekenként elhelyezett villanymotorok és kormányszerkezetek, a fémkarkaszos abroncsok vagy a villamosított felfüggesztés – fejlesztésére és tesztelésére használt a Toyota.

Részben bizonyosan ez adta az ihletet a Toyota Baby Lunar Cruiserhez (BLC), még ha a megoldások csak hasonlóak is, de nem azonosak: a friss tanulmányautón például közvetlenül a kerekekben helyezték el a villanymotort.

Az agymotornak a Föld gravitációmezejében megvannak a maga hátrányai, a Holdon azonban nem mérvadó a rugózatlan tömeg, hiszen minden csak hatodannyit nyom, mint szülőbolygónkon. A levegőmentes (airless) abroncs már idelent is valóság, még ha csak a zárt telephelyen, így például felszíni bányákban közlekedő ipari járműveken is, a légkör nélküli Holdon pedig különösen sok érv szól mellette.

Míg a Lunar Cruiser sokkal inkább létfenntartó modul, mint autó, miniatűr társát kifejezetten vezetésre tervezték. Ezért páratlanul jó kilátási viszonyokat biztosít vezetőjének és egy szem utasának, a jármű irányítására szolgáló joystick-pár mögött-között ülve minden irányban akadálytalanul szemlélődhetünk. A műszeregység egyetlen, széles formátumú kijelző, az irányváltó kapcsolók a tetőkonzolon kaptak helyet.

Az utas oldalán ablakemelő kapcsolókat találunk. Ez alighanem valami belső poén lehet, hiszen a Holdon nincs miért szellőztetni, és a menetszelet sem élvezhetjük a hajunkban – sőt, tulajdonképpen eleve nem értjük, miért kapott szélvédőt és oldalablakokat a Baby Lunar Cruiser, de ez legyen a legkevesebb.

A tetőcsomagtartó négy sarkában érzékelőcsoportokat helyeztek el: az ezekben található radaros, lézeres és optikai érzékelők nem csak a pilótát látják el információval, de vélhetően önvezető funkciókat is kiszolgálnak, valamint folyamatos információfolyamot biztosítanak az anyajármű, azaz a Lunar Cruiser irányába.

Mindez egészen fantasztikusan hangzik, nem hagy azonban nyugodni bennünket a gondolat, hogy a Calty talán nem is a Holdra, hanem nagyon is a Földre tervezte a BLC-t. Erre enged egyrészt következtetni a jármű hasonlósága a klasszikus Toyota Land Cruiser 40-es szériával, másrészt az olyan, nagyon is életszerű, praktikus megoldások, mint a vízszintesen osztott csomagtérajtó.

A legfontosabb érv viszont, hogy a Toyota már régóta pedzegeti egy kisméretű, elektromos crossover érkezését. A BLC cseppet sem lógott volna ki azoknak az elektromos tanulmányautóknak a sorából, amelyeket 2021 decemberében, a cégcsoport új villamosítási stratégiájának a meghirdetésekor mutatott be a Toyota. Ha tehát az ott megelőlegezett típusok megvalósulhatnak – márpedig meg fognak, egyik a másik után –, a Baby Lunar Cruisernek is megvan erre az esélye – esetleg egy földhözragadtabb névvel.

Fotó: Toyota

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
Az új Opel Frontera világpremierje után kiderült, hogy a SUV tisztán elektromos hajtású változata a....
2024.05.16
Összeütközött két kisteherautó Balatonkenesén, a Fő utcában – jelentette az Országos....
2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....
2024.05.16
A mély válság közepette elválnak az amerikai Rivian cég és Frank Klein német operatív főnök útjai.....
2024.05.16
Szögekkel és csavarokkal teli deszkát tett a gyanúsított egy vasúti átjáróba. A tiszafüredi....
2024.05.16
Hatalmas tűzben huszonkét hajó semmisült meg az Isztriai-félszigeten, Medulin kikötőjében még....
2024.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.16
Kínában már van megfizethető elektromos miniautó. Hozzánk vajon mikor érhetnek el? ..
2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....