FIAT

Újra újjászületik a Fiat

2019.08.28.

Egy kissé morbid magyar közmondás szerint akinek a halál hírét keltik az sokáig él. Nos a Fiat autógyárnak az elmúlt másfél évtizedben többször is keltették a gazdasági halálhírét. A világ egyik legnagyobb és legdicsőbb múlttal rendelkező autógyártójának ráadásul valóban voltak nehéz évei, ha nem évtizedei. Pedig a Fiat sokszor, sokáig nem hogy követni, de diktálni tudta az európai, sőt néha még több kontinens autóipari divatját is egyszerre. A Topolino, az 500-as, a Mirafiori, a Spider és társai ikonjai és piaci sikerei voltak az autógyártásnak. Ha kicsit körbenézünk Dél-Amerikában, ami a Fiat tradicionálisan egyik legkedveltebb piaca, lassan fél évszázad után sem tudnak és akarnak megválni a Fiat 127 és Fiat Uno alapú járművektől. Visszatekintve erre a világhírű olasz sikertörténetre legfőbb titka talán az volt, hogy strapabíró és divatos tudott lenni egyszerre, amit hosszú évtizedekig hálásan fogadott az autót vásárolni szándékozó egyre nagyobb közönség. Aztán a Fiat valahol elvesztette a fonalat. Egyrészt túl sok színűvé vált a kínálat, a motorvonatoktól, a traktorokon át szinte már áttekinthetetlen volt, hogy mi hozza és mi viszi a pénzt. Meg kicsit el is szállt az idő típusaik felett. Az Uno alap típusától 16 szelepes sport változatáig korának sztárja volt, a Tipo megjelenésekor az innováció csúcsteljesítményének számított, de a Bravo, a Brava és későbbi társaik már nem érintették meg kellőképpen a vásárlók érzelmeit. Bonyolította a helyzetet a világgazdaság átalakulása is: a Fiat azon gyártók közé tartozott, akik sokáig nem találták meg a megfelelő globális együttműködéshez szükséges partnert. Bár számos szegmensben, így például a sokáig legnépszerűbb kompakt kategóriában lényegében nem is kínáltak vonzó modellt, igazi ikonjaik mégis sikertörténetek maradtak. Kevesen tudják, hogy a Panda mind máig Európa legnépszerűbb kisautója, megelőzve a Wolksvagen és a Peugeot csoport szintén népszerű városi minijeit. A Fiat 500 különleges, divatos limitált szériáival és brutálisan sportos Abarth verziójával pedig továbbra is az autóipar egyik megingathatatlan sikertörténete.

Képre kattintva galéria nyílik!

A jövő igazi Fiat sikere azonban sokáig nem látszott. Egészen az idei év márciusáig, amikor a genfi autószalonon bemutatkozott a Fiat Centoventi. Amely egyfelől a legendás autógyártó 120 éves történetét ünnepli, másfelől azonban betekintésre enged nyújtani, hogyan képzeli a Fiat a jövőt. A szakértők azonnal a következő Pandát vélték felfedezni benne, azonban egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a Centoventi csupán egyetlen még oly sikeres modellnek is az előképe. Elektromos hajtás, variálhatóság, egyénre szabhatóság, modularitás a legfőbb jellemzői ennek a különc tanulmány autónak, amely valószínűleg a jövő Pandája mellett a Fiat jövőjét is megmutatja. Elnézve a Centoventi sziluettjét, belterét, színvilágát, nyugodtan kijelenthetjük, hogy bizonyosan van is jövője a Fiatnak. Ilyen stílusban készülő jövőbeli modellekkel gyorsan visszatérhet oda, ahol fénykorában mindig is volt, az emberek szívébe és lelkébe. 

Képre kattintva galéria nyílik!

A Fiat másik vonzó arca a praktikum volt, kisebb-nagyobb árúszállítóik az elmúlt több mint fél évszázadban szinte végig Európa legnépszerűbb igavonói voltak. Legjobban csengő haszongépjármű brandjük a Ducato, amelyről szintén kevesen tudják, hogy például a világ elsőszámú lakóautó "alapanyaga", de emellett Európa egyik piacvezető árúszállítója is. A Centoventi bemutatását követő fél évvel, néhány héttel ezelőtt pedig bemutatkozott a 2020-tól itthon is megvásárolható elektromos Fiat Ducato, amely nyílvánvalóan praktikumával, hatótávjával, alacsony szervíz igényével hódít majd, de új színeivel és finom faceliftjével a Centro Stile Fiat itt is megmutatta, hogy vannak még "design tartalékok" az olasz gyártó boszorkánykonyhájában. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Végül, de legkevésbbé utolsó sorban 2020-tól, vagy talán már az idei év végétől érkezik az elektromos Fiat 500 európai gyári verziója. Ezt a modellt szinte kikövetelte a piac, hiszen egész Európában, így Magyarországon is óriási népszerűségnek örvend az Egyesült Államokból évek óta szürke importként érkező "fél gyári" elektromos 500-as, ami világosan jelzi, hogy bizonyosan lesz létjogosultsága a garanciával újonan megvásárolható elektromos 500-asnak a villanyautók dinamikusan bővülő szegmensében. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.18
A Toyota új, látványos megjelenésű kompakt SUV modell bemutatását ígéri Európában, amelyet a....
2020.01.18
2019-ben 736 570 gépkocsit értékesített 2019-ben a román gyártó, ez a Renault-csoporthoz tartozó....
2020.01.18
Miközben mindenki Alonsóra és a Toyotára figyelt, a háttérben nem kevésbé különleges arcok....
2020.01.17
Török Tivadar Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.01.17
2019 egyik (részben) újdonsága és nagy slágere a mild-hybrid hajtás. Magyarul szokták enyhe vagy....
2020.01.17
A MINI John Cooper Works Buggy versenyautóval induló Carlos Sainz harmadszor emelhette magasba a....
2020.01.17
Az AUTÓS NAGYKOALÍCIÓ (H-1132 Budapest, Váci út 18.) nemzetközi karikatúra pályázatot hirdet....
2020.01.17
Még idén meg lehet nekik az 50%. Norvégia évről évre több villanyautót vásárol, újautó....
2020.01.17
A brit What Car? autós folyóirat kihirdette 2020-as év autója szavazásának győzteseit. A....
2020.01.17
Egy zebrán elütött és az autó szélvédőjébe szorult emberrel együtt hagyta el a helyszínt egy gázoló....