magyar autó

Újrakezdés hitelből

2015.11.14.

A második világháború után égető szüksége volt Magyarországnak gépjárművekre. A hazai ipar több okból sem tudta kielégíteni az igényeket. A segítség végül külföldről érkezett.

Ha a második világháború utáni magyar haszonjármű-iparra gondolunk, hajlamosak vagyunk rávágni, hogy voltak az Ikarus buszok, a Csepel teherautók, majd a Rába kamionok. Ez az állítás azonban téves. Az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Nemzeti Vállalat 1949. január 28-án, míg a Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat 1949. november 3-án alakult, a Rába pedig hosszas szünet után a hatvanas évek végén kezdett el ismét közúti járműveket gyártani. 
 
Ebben az irásban a Csepel-Ikarus korszakot megelőző évekről lesz szó. Akkor, amikor a háború sokkjából lassan kikászálódó ország lassan talpra állt, újra megindult az élet. Teherszállító eszközökre óriási szükség volt. A háború előtt működő gyárak, a Rába és a MÁVAG csak lassan tudták újraindítani termelésüket, ráadásul az igényeket is képtelenek voltak kielégíteni.
Így kapóra jött az amerikai kormány ajánlata 1946. tavaszán: 30 éves időtartamra 15 millió dolláros kedvezményes hitelt nyújtanak Magyarország részére. Az ügyletet hazai részről a Pénzügyminisztérium által megalapított Magyar Külforgalmi Rt intézte. Egy visszaemlékezés révén sikerült kicsit többet megtudni a cégről: [Az amerikai áruhitel] óriási lökést adott az ország újjáépítéséhez és az import-export elindításához. Az akkori koalíciós kormány megalapította az első állami külkereskedelmi vállalatot. A Magyar Külforgalmi Rt. székhelye a Harmincad utcában volt. Ma az angol követség épülete. Operatív vezérigazgatója ennek a vállalatnak Gál András lett. Lendülete magával ragadott mindenkit. Kitűnő kapcsolatot teremtett külföldi partnerekkel. Nagyon sokat dolgozott és mégis volt ideje mindenre. Igen hasznos munkát végzett az ország számára. Említek egy példát. Az ország akkori gépkocsi állományáról nem lehetett beszélni. Roncshalmazokból összetákolt tucat járgány volt például a fővárosi Taxi vállalat parkja. Gál Andrásnak sikerült a Renault gyárral megállapodni 100 darab új kocsi leszállításában, ami babbal lett kifizetve. A 100 autó 1947-ben meg is érkezett. Számos hasonló példát lehetne megemlíteni"
 

 
Az amerikai áruhitelből különböző élelmiszereket, nyersanyagokat és közlekedési eszközöket vásároltak. Így került az országba például többszáz levetett amerikai gőzmozdony, amelyeket az 1944-es partraszállásnál használtak. A kiszolgált vasúti járműveket, amelyeket a köznyvelv "Truman mozdonyoknak" becézett Magyarországon évtizedeken át működtették. 
 
Ocskay Zoltán nemrég megjelent Autózás az ötvenes években című könyvéből kiderült, hogy a teljes hitelösszeg ötödéért vásároltunk gépjárműveket. A 2119 járműből 500 negyedtonnás és 200 háromnegyed tonnás Jeep, 770 teherkocsi, 50 tartálykocsi és 96 személyautó volt - utóbbiakat az akkor regnáló hatalom reprezentáns járműnek használta. A rendőrség, a katonaság, de más közületek is részesültek az "áldásból". Ráadásul ilyen-olyan úton magánkézbe is jutottak autók. A járműállományban szerepeltek a Dodge "wipponok" azaz a Dodge WC (Weapon Carrier) sorozatú katonai teherautói, Federal, GMC és Chevrolet márkájú haszonjárművek stb. 
 
 
(Forrás: Fortepan)
 
A Magyar Külforgalmi Rt 1948-ban Nemzeti Vállalattá alakult, majd megszűnt. A MOGÜRT viszont az új rendszerben is talpon maradt, s viárgzott.
 
Nem ez volt az egyetlen ilyen jellegű járműbeszerzés. 1947. márciusában Nagy-Britannia hasonló feltételekkel adott 55,000 font hitelt. Ebből részben filmtekercsek kerültek beszerzésre, de az összeg feléért magánkereskedőkön keresztül rengeteg brit személyautó, Standard, Vauxhall, Humber, Hillman, Daimler érkezett az országba.
 
(Forrás: Fortepan)
 
A történelem furcsa fintora, hogy a politikai és gazdasági rendszer átalakulása után, az 1950-es évek elején ezek a brit autók jó szolgálatot tettek az Államvédelmi Hatóságnak: a sok helyen említett "nagy fekete autók", amelyekkel lakásukból elhurcolták az embereket a közhiedelemmel ellentétben nem szovjet, hanem brit gyártmányúak voltak.
 
Arról nincs hír, hogy mi lett a kifizetetlen összegek sorsa, de valószínűleg a vasfüggöny leeresztésével véget ért a törlesztés.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....