ikarus

Unokáink el sem hiszik

2016.01.26.

Ma már csak egy fejezet a járműkrónikában, de a fénykorban a magyar busz jó cserealap volt a szovjet piacon, mert a KGST keretében személyautókat érkeztek a Merkúrhoz.

 

Egy Ikarusért húsz Zsiguli járt

Ötéves várakozás és felár a magánkereskedelemben, így jellemezhető röviden a merkúri korszak inkább autóelosztási, mint kereskedelmi rendszere, melyben szinte messiásként várták a kelet-európaiak a szovjet modellt. 

Ma már csak emlék az 1960-as évek járműínsége, amikor az egyetlen hazai szaklap, az autó motor legolvasottabb része a Merkúr által közölt sorszámtáblázat volt, melyből kiderült, hogy a megrendelt kocsi érkezése mikorra is várható. A hatvanas években ez 4-5 éves várakozást jelentett, az átlagemberek esetében, soronkívüliséget élveztek viszont a kivételezett párt-, és állami káderek, a kiemelkedő színészek, sportolók és olykor orvosok is. Az 1961-es hivatalos listán a magánszemélyek a következő márkákból választhattak: Trabant, Wartburg, Moszkvics és Škoda.

A legkevesebbe a - 42 ezer forintos - Trabant Limousine került, a Škoda Feliciáért 85 ezer forintot kellett fizetni. Összehasonlításul akkoriban egy pedagógus havi fizetése 1300 Forint volt.

A szűkös autóválasztékban már a Zsiguli megjelenésének híre is reménysugárnak ígérkezett. Az Év autója címet is elnyert Fiat 124-esből fejlesztett szovjet 2101-es modell első példánya 1970. április 19-én gördült le a szalagról a Volga Autógyárban, ami - nem véletlenül - majdnem egybeesett Lenin születésének századik évfordulójával és természetesen a Szovjetunió Kommunista Pártjának aktuális kongresszusával.

Más név, azonos autó, legalábbis látszólag

Az AvtoVAZ termékeit kezdetben a nyugati piacokon Lada, a szocialista országokban Zsiguli jelvénnyel forgalmaztak. Nagyjából azonos volt a 2101-es modell, de a britek nem csak jobb volánost, de radiál abroncsosat és jobb összeszerelési minőségű modellt kaptak.

Magyarországra 1971-ben érkezett az első Zsiguli, Debrecenben adták át, alig négy évre már a százezredik Zsigulit vehette át az AvtoVAZ-nak alkatrészeket besszállító Bakony művek egyik dolgozója, az eseményről a tévé híradóban is megemlékeztek.

A magyar járműipar exportját és a magyar gazdaság járműimportját bonyolító MOGÜRT központi szerepet kapott a barter jellegű/hátterű piaci tevékenységben. Sokáig használták a „cserearány” fogalmat, mely bizonyos kétoldalú, és különösen KGST szintű kapcsolatokban a külkereskedelem eredményességének mutatója volt. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa -KGST nagyon leegyszerűsítve a keleti tömb Közös Piaci Társulása volt, bár inkább a termelést koordinálta. Többek között meghatározta, hogy egy magyar Ikarusért hány személyautót, Trabantot, Zsigulit vagy Wartburgot lehetett kapni. Ahogy a korszak elismert szakembere, Dr Körmendy Ágoston a Leváltott modellek című könyvben megírta, a 250-es alapváltozatú busz általában 20-22 Ladát ért, a csuklósért 5-6 darabbal többet kapott az importőr MOGÜRT és az autókat elosztó Merkúr.

Hét év várakozás az 1200-esre

Az Ikarusok iránti szovjet igénynek köszönhetően az új modellek viszonylag gyorsan megérkeztek a magyar vevőkhöz, igaz, messze nem a szükséges mennyiségben. Az 1980-as Merkúr listán a nyolcvanezer forintos listaárú 1200 Lada szállítási határideje hét év volt. A 123 ezer előjegyzésből 75 ezren vártak a legkisebb kocka változatra, melyet a szabad piacon százezer forintért szinte azonnal meg lehetett venni.

1977-ben megjelent a magyar piacon a Niva, mely a gyár legnépszerűbb modellje lett, majd 1984-ben a jóval korszerűbb és immár első-kerékhajtású Samara, melynek motorját a VW Braunschweig-i leányvállalata fejlesztette. 1996-ban mutatták be a 2110-est, melyből már kevés kelt el itthon. 2004-ben érkezett a Kalina, 2007-ben a Priora, 2011-ben pedig megjelent a Granta, melyet Európa legolcsóbb autójának szántak.

Togliattiban 1973-ban 660 ezer autó készült, a milliomodik Zsiguli 1973 decemberében, a 25 milliomodik 2008. június 11-én, a 26 milliomodik 2010. augusztus 9-én gördült le a másfél kilométer hosszú AvtoVAZ szalagról, ahol a Ladák mellett napjainkban Renault jelvényes Daciák és Nissan-rokon Datsun modellek is készülnek. (B. J.)

Megjelent a Népszabadság 2015 december 23-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2016.08.27
Halálra gázolt egy gyalogosan közlekedő, kerékpárját toló asszonyt egy kisodródó személygépkocsi....
2016.08.27
Tóbiás és Balambér mind héten tartogat számotokra valami újdonságot. Ezúttal Édesanyával elmesélik....
2016.08.27
Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a....
2016.08.27
A címvédő Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar versenyzője harmadik lett a kamion Európa-....
2016.08.27
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalán....
2016.08.27
- Nico Rosberg, a Mercedes német pilótája nyerte a Forma-1-es Belga Nagydíj szombati időmérő....
2016.08.27
- A címvédő Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar versenyzője második lett a kamion Európa-....
2016.08.27
- Októberben adják át Nürnbergben az első németországi úgynevezett okoshidat, amely a....
2016.08.27
- Kimi Räikkönen, a Ferrari finn pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es Belga Nagydíj harmadik....
2016.08.27
- A címvédő Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar versenyzője negyedik lett a kamion Európa-....