utánpótlás

Utánpótlás - Miért nem veszünk autót?

2017.10.23.

Az átlagos autóvásárló egyre idősebb, állítja egy friss német kutatás. A fiatalok alig vásárolnak autót, Németországban évről-évre emelkednek az eladások, ahogy azok vásárlói is egyre idősebbek. Mi az oka ennek a matuzsálem-effektusnak? A német fiatalokat nem érdeklik az autók?

2017 első négy hónapjának alapján az átlagos használtautó-vásárló 44,8 éves, míg az új kocsik vásárlóinak átlagéletkora 52,8 év volt. A változás szemléltetéseképpen: 1995-ben az átlagéletkor használtautó-vásárlók esetében 37,5 év volt, ami igen komoly emelkedés, de az új autók tulajdonosai között is 14,5%-ot emelkedett az átlagéletkor.

Cars-care

Magyarország esetében legyinthetnénk: ugyan miből vennének autót a fiatalok? De Németország esete nyilvánvalóan más, 1995 óta a gazdaságuk folyamatos növekedésben van, a bérek is jóval magasabbak, így valószínűsíthetjük, hogy a háttérben nem elsősorban pénzügyi megfontolások állnak. Új autók esetében alapvetően érthető, hogy a fiatalabb generáció nem tartozik a hagyományos vásárlói körbe, de a használtautók iránti érdeklődés csökkenése meglepő.

„A fiatalokból kiveszett a saját autó iránti vágy”, foglalta össze Ferdinand Dudenhöffer professzor, aki a kutatást vezette és régóta foglalkozik az autóipar trendjeivel. A professzor az autóipar részéről hiányzó ösztönzőkben látja a hiányt, szerinte egyszerűen a gyártók ajánlatai nem vonzzák a fiatalokat. Valódi innovációt ritkán látunk, régen ez az iparág volt a fejlődés egyik motorja, ugyanakkor, ha manapság az ember innovációt, valóban modern technikát akar látni, inkább az IT szektorban nézelődik. Szintén fontos problémának látja, hogy a disztribúciós csatornák az autóipar esetében az utóbbi 40 évben változatlanok. „Úgy tűnik az érzelmi löket, ami az autóbirtoklási vágyat beindítaná, fokozatosan eltűnik.” Úgy tűnik, a fiatalság számára egyre kevésbé jelent első számú státuszszimbólumot az autó.

Jalopnik

A képletbe tökéletesen illeszkedik, hogy az autók átlagéletkora is folyamatosan emelkedik. Persze ebből a szempontból a németeknek esélyük sincs utolérni minket, magyarokat, de mára a Németország útjain futó gépjárművek átlagéletkora is majdnem eléri a 10 évet. Az alacsony kamatkörnyezet és az egyre kedvezőbb ajánlatok ellenére Németországban is kihaló faj az újautó-vásárló.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy ebben jelentős szerepe van a folyamatos urbanizációnak. A városok egyre zsúfoltabbak és egyre értelmetlenebb vállalkozás saját autót fenntartani. Ezt bizonyítja, hogy az autók iránti kereslet a fővárosban, Berlinben a legkisebb, ahol a BMW és a Mercedes car-sharing szolgáltatása egyre népszerűbb, így ők is számos potenciális vásárlót térítenek le az útról. A prémiumgyártók szempontjából ez teljesen logikus, a car-sharing célcsoportja nincs átfedésben a prémiumkategóriás gépjárművek vásárlóival, így bár az autóipar számára a közösségi autózás inkább rémálom, számukra ez egy jó üzleti lehetőség.

Bilacars

Mindez azt jelenti, hogy mi, a fiatal generáció már nem is akarunk saját autót? Egy másik felmérés szerint a 18 és 29 év közötti fiatalok 63%-a fontosnak tartja, hogy előbb vagy utóbb saját autója legyen. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy bár szeretnének saját személygépkocsit, mégis egyre kevesebben döntenek úgy, hogy belevágnak a vásárlásba. 2011-ben a 18 év 25 év közötti német lakosság 56%-ának volt a tulajdonában egy személygépjármű, míg ma már csak 40% mondhatja el ezt magáról. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....