biztosítás

Üvegkár, szélvédőkár: mikor fizet a biztosító?

2019.06.20.

Nehéz lenne olyan autóst találni, akinek életében egyszer egy felpattanó kő ne károsította volna autójának szélvédőjét. A legkisebb repedés után is érdemes azonnal javításra vinni a járgányt. De vajon mikor fizet a biztosító? – ezzel a kérdéssel fordultunk az Allianz szakemberéhez Borbély Krisztiánhoz.

Mikor segít a biztosítás?

Ez mindig a biztosítási konstrukciótól, annak fedezeteitől, avagy a biztosítási csomag típusától függ. Ha olyat választottunk, amely kiterjed üvegkárra is, akkor jellemzően a külső fizikai behatásból eredő repedések, törés esetén téríti meg az üveg javításának költségét, vagy ha nem javítható, akkor a csere költségét. Fontos lehet, hogy az ablaküveget pontosan hol és milyen típusú károsodás éri, milyen gyorsan kerül lefedésre a sérülés a további repedések, koszolódások elkerülése végett és az adott körülmények között milyen technológiával javítható. Tapasztalataink szerint érdemes minél hamarabb intézkedni a kárbejelentésről, így a gyors javítással sok esetben elkerülhető az ablaküveg cseréje.

Mit nem fedez a biztosítás?

Számos konstrukció létezik a piacon, így mindig érdemes elolvasni az általános szerződési feltételek vonatkozó részét. Sok tényező befolyásolhatja a biztosítási szolgáltatásokat. A kártérítés többek között függhet attól, hogy más fedezet, pl. lopáskár alapján térül-e inkább a kár, volt-e esetleg korábbi javítatlan sérülés, javítható lett-e volna a sérülés csere nélkül, illetve mikor, milyen gyorsan történt a kárbejelentés. A mi esetünkben több biztosítási csomag is kiterjed üvegkárokra, és a kártérítés függ a választott csomagtól. Ezen kívül egy üvegkárra is kiterjedő biztosítás esetén vizsgáljuk például, hogy mi okozta a sérülést. Ha a jégeső miatt törik be a szélvédő üvege, akkor elemi kárként kezeljük és akár már alacsonyabb csomagban is megtérülhet a kár, míg ha egy felverődő kavics okozza a kárt, akkor üvegkárként kezeljük. Fontos körülmény lehet az is, hogy az ablaküvegen kívül a gépjármű egyéb alkatrésze, tartozéka is károsodott-e.

Nézzünk egy teljesen hétköznapi esetet, például kőfelverődés, azt hiszem ez elég gyakori. Ilyenkor mit tehetünk?

Ezekben az esetekben is fontos emlékezni arra, hogy mindent meg kell tennünk a kárenyhítés érdekében. Ez egyébként a mi érdekünk és biztosítottként, károsultként, a jármű tulajdonosaként kötelezettségünk is, a szerződésünkben érdemes megkeresni az erre vonatkozó részt. Ha például kőfelverődés miatt sérül meg a szélvédő, akkor azt javaslom, hogy ne késlekedjünk és semmiképp se közlekedjünk a sérült, törött, vagy megrepedt szélvédővel: ha lehetséges, akkor amint tudjuk, a lehető legrövidebb időn belül javítassuk meg, így sok esetben elkerülhető a csere. A szennyeződések lerakodása a sérült részre akadályozhatja az üveg javítását, így sokat segíthet, ha tartunk a kesztyűtartóban egy-két szélvédőtakaró matricát, amivel a helyszínen vagy a közelben konzerválhatjuk a sérülést, amíg szervizbe tudjuk vinni az autónkat.

A gyakorlatban, hogy működik a kárrendezés folyamata? Mire figyeljünk a kárbejelentésnél?

Az első és legfontosabb lépés, hogy a biztosítási eseményt követően haladéktalanul bejelentést tegyünk a biztosítónál a kárról. Érdemes figyelni arra, hogy egyes fedezetek esetében különbözőek lehetnek a határidők is. Mi casco fedezetek tekintetében rendszerint 2 munkanapon belül várjuk el a bejelentést, de nálunk is előfordulnak egyedi esetek, például, ha állattal ütköztünk, akkor 24 órán belül meg kell tennünk a kárbejelentést.

Hol és hogyan jelenthetjük be a kárt?

A kárbejelentést megtehetjük online, telefonon, vagy személyesen is, az ügyfélkapcsolati pontokon, de sok esetben akár szerződött javító partnereknél is. A bejelentéskor rendszerint közölnünk kell a gépjárművezető és a gépjármű adatait, valamint a káreseménnyel kapcsolatos lényeges információkat. A kárbejelentést követően a biztosító elrendelheti a gépjármű szemléjét is, illetve a kárrendezéshez további információkat vagy dokumentumok bemutatását kérheti.

A Casco fedezeteket érintő üvegkárok esetén fontos, hogy amíg a kárfelvétel nem történik meg, a sérült gépjárművet rendszerint kötelesek vagyunk változatlan állapotban tartani, és kizárólag a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathatunk rajta.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....