biztosítás

Üvegkár, szélvédőkár: mikor fizet a biztosító?

2019.06.20.

Nehéz lenne olyan autóst találni, akinek életében egyszer egy felpattanó kő ne károsította volna autójának szélvédőjét. A legkisebb repedés után is érdemes azonnal javításra vinni a járgányt. De vajon mikor fizet a biztosító? – ezzel a kérdéssel fordultunk az Allianz szakemberéhez Borbély Krisztiánhoz.

Mikor segít a biztosítás?

Ez mindig a biztosítási konstrukciótól, annak fedezeteitől, avagy a biztosítási csomag típusától függ. Ha olyat választottunk, amely kiterjed üvegkárra is, akkor jellemzően a külső fizikai behatásból eredő repedések, törés esetén téríti meg az üveg javításának költségét, vagy ha nem javítható, akkor a csere költségét. Fontos lehet, hogy az ablaküveget pontosan hol és milyen típusú károsodás éri, milyen gyorsan kerül lefedésre a sérülés a további repedések, koszolódások elkerülése végett és az adott körülmények között milyen technológiával javítható. Tapasztalataink szerint érdemes minél hamarabb intézkedni a kárbejelentésről, így a gyors javítással sok esetben elkerülhető az ablaküveg cseréje.

Mit nem fedez a biztosítás?

Számos konstrukció létezik a piacon, így mindig érdemes elolvasni az általános szerződési feltételek vonatkozó részét. Sok tényező befolyásolhatja a biztosítási szolgáltatásokat. A kártérítés többek között függhet attól, hogy más fedezet, pl. lopáskár alapján térül-e inkább a kár, volt-e esetleg korábbi javítatlan sérülés, javítható lett-e volna a sérülés csere nélkül, illetve mikor, milyen gyorsan történt a kárbejelentés. A mi esetünkben több biztosítási csomag is kiterjed üvegkárokra, és a kártérítés függ a választott csomagtól. Ezen kívül egy üvegkárra is kiterjedő biztosítás esetén vizsgáljuk például, hogy mi okozta a sérülést. Ha a jégeső miatt törik be a szélvédő üvege, akkor elemi kárként kezeljük és akár már alacsonyabb csomagban is megtérülhet a kár, míg ha egy felverődő kavics okozza a kárt, akkor üvegkárként kezeljük. Fontos körülmény lehet az is, hogy az ablaküvegen kívül a gépjármű egyéb alkatrésze, tartozéka is károsodott-e.

Nézzünk egy teljesen hétköznapi esetet, például kőfelverődés, azt hiszem ez elég gyakori. Ilyenkor mit tehetünk?

Ezekben az esetekben is fontos emlékezni arra, hogy mindent meg kell tennünk a kárenyhítés érdekében. Ez egyébként a mi érdekünk és biztosítottként, károsultként, a jármű tulajdonosaként kötelezettségünk is, a szerződésünkben érdemes megkeresni az erre vonatkozó részt. Ha például kőfelverődés miatt sérül meg a szélvédő, akkor azt javaslom, hogy ne késlekedjünk és semmiképp se közlekedjünk a sérült, törött, vagy megrepedt szélvédővel: ha lehetséges, akkor amint tudjuk, a lehető legrövidebb időn belül javítassuk meg, így sok esetben elkerülhető a csere. A szennyeződések lerakodása a sérült részre akadályozhatja az üveg javítását, így sokat segíthet, ha tartunk a kesztyűtartóban egy-két szélvédőtakaró matricát, amivel a helyszínen vagy a közelben konzerválhatjuk a sérülést, amíg szervizbe tudjuk vinni az autónkat.

A gyakorlatban, hogy működik a kárrendezés folyamata? Mire figyeljünk a kárbejelentésnél?

Az első és legfontosabb lépés, hogy a biztosítási eseményt követően haladéktalanul bejelentést tegyünk a biztosítónál a kárról. Érdemes figyelni arra, hogy egyes fedezetek esetében különbözőek lehetnek a határidők is. Mi casco fedezetek tekintetében rendszerint 2 munkanapon belül várjuk el a bejelentést, de nálunk is előfordulnak egyedi esetek, például, ha állattal ütköztünk, akkor 24 órán belül meg kell tennünk a kárbejelentést.

Hol és hogyan jelenthetjük be a kárt?

A kárbejelentést megtehetjük online, telefonon, vagy személyesen is, az ügyfélkapcsolati pontokon, de sok esetben akár szerződött javító partnereknél is. A bejelentéskor rendszerint közölnünk kell a gépjárművezető és a gépjármű adatait, valamint a káreseménnyel kapcsolatos lényeges információkat. A kárbejelentést követően a biztosító elrendelheti a gépjármű szemléjét is, illetve a kárrendezéshez további információkat vagy dokumentumok bemutatását kérheti.

A Casco fedezeteket érintő üvegkárok esetén fontos, hogy amíg a kárfelvétel nem történik meg, a sérült gépjárművet rendszerint kötelesek vagyunk változatlan állapotban tartani, és kizárólag a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathatunk rajta.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.14
Miközben erős adminisztratív hátszél dagasztja a villanyautózás vitorláját, csendben belép a....
2019.10.14
Európa első számú autóipari szaklapjának szerkesztői a személyautók kategóriájában az új generációs....
2019.10.14
- A digitalizáció és a fenntarthatóság a kulcsa annak, hogy a KLM hosszútávon megmaradjon a piacon....
2019.10.14
- A piaci várakozásoknál kevesebb autót szállított, de így is értékesítési rekordot ért el a....
2019.10.14
A vitorlás szezon végét jelentő tradicionális regatta fényét a BMW Vision M NEXT tanulmányautó és....
2019.10.14
Egy piros sapka a történelmi rekordot meghozó győzelmi serlegben – a hatodik bajnoki győzelem....
2019.10.14
Magyarország területén október 11-én 0 órától 13-án 24 óráig a rendőrök 175 személyi sérüléses....
2019.10.13
A 100. rész: tekintélyes, szép és erős, 8 éves 5-ös GT BMW. Ha minden jó, bőven ötmillió felett tud....
2019.10.13
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Abszolút fapados.  ..
2019.10.13
A Hyundai hidrogénhajtású kamionjai 2020-ban forgalomba állnak Svájcban. A szükséges infrastruktúra....