mopedautó

A valaha volt legkisebb magyar autó is kint van az AMTS-en

2023.03.19.

A Gráner Mopetta egy nyitott, magyar gyártású együléses mopedautó, ajtó nélküli műanyag karosszériával, három kerékkel és egy 4 lóerős elektromos motorral.

A közúti közlekedési törvényes szerint L2e mopednek számít a Gráner Mopetta, így mentesül a gépjárműadó alól, használatához elég egy kötelező biztosítás, még jogosítvány sem kell hozzá.

Tulajdonképpen a Brütsch Mopetta nevű nyitott, német gyártmányú együléses kisautó modernizált változatáról van szó. Az eredeti autó nélküli műanyag karosszériával három kerékkel és egyhengeres kétütemű motorral készült az 50-es években, tervező a német vállalkozó és egykori autóversenyző, Egon Brütsch volt, aki több autógyártónak is el akarta adni a gyártási jogokat.  Brütsch a világ legkisebb autóját akarta megteremteni, amely egyben stílusos megjelenésű is. Az eredeti, benzines mopedautóból csak 14 példány készült 1956 októbere és 1958 tavasza között.

A Brütsch Mopetta 1956-ban debütált az IFMA kiállításon. Az ezt követő hónapokban több fejlesztési lépésen ment keresztül, és a nagyüzemi gyártás megkezdését 1957 végére tervezték, de ez már nem valósult meg. Georg von Opel frankfurti vállalkozó rövid ideig részt vett a projektben befektetőként. Azt tervezte, hogy 100 ezer darab Mopettát épít a gyengélkedő motorkerékpár-gyártó, a Horex közreműködésével. 1045 márkás egységáron négy éven belül el akarta adni őket Mopetta, vagy Opelit márkanév alatt. Azonban 1958 tavaszán a befektető kivonult a projektből, még mielőtt a tényleges sorozatgyártás megkezdődött volna. Az utókor számára megmaradt 5 eredeti példány manapság árveréseken 50-60 ezer eurós árakon cserél gazdát.

Ezt a legendát élesztette fel Gráner József korszerű elektromos meghajtással, de a korabeli formában. Az eredeti tervek alapján készül az üvegszál erősítésű karosszéria, az alváz pedig wnr 4301 anyagminőségű rozsdamentes acélból vagy alumíniumból. Mindössze 80 kiló a tömeg, ennek ellenére elöl-hátul hidraulikus tárcsafék gondoskodik a biztonságos megállásról. A zárt bukókeretnek és a biztonsági övnek köszönhetően bukósisak használata nem kötelező, csak javasolt, hasonlóan a BMW C1 tetős motorkerékpárhoz. Autópálya és autóút kivételével mindenhol vezethető itthon, kis mérete (hossz 170 cm, szélesség: 85 cm) ellenére felnőttek is elférnek benne. Maximális sebessége 45 km/h, így inkább városban ideális, a hatótáv egy töltéssel kb. 70 km.

A limitált példányszámban készülő autócska ára 6500 euró, azaz kb. 2,6 millió forint. Eddig hat országba értékesítettek belőle.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....