közlekedésbiztonság

Véget ért a nagy okoszebra-szavazás: közel 25 ezer szavazatot gyűjtött a győztes város

2023.08.15.

Mohács nyert, de Eger sem marad okoszebra nélkül.

A közeljövőben újabb magyar várost tesz biztonságosabbá a Generali a Biztonságért Alapítvány. A Generali alapítványa által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® okoszebra projekt célja az volt, hogy 2023-ban ismét egy olyan magyar város gazdagodjon okoszebrával, ahol eddig még nem volt ilyen berendezés, ám a rendőrség baleseti statisztikái szerint szükség lenne rá. Ezért egy szavazás keretei között a Generali a Biztonságért Alapítvány arra kérte nyár közepén az embereket, hogy egy 7-es listából szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogátkelőt, melyek mindegyike olyan városban található, ahol eddig még nem létesítettek okoszebrát a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával. A téma fontosságát az is mutatja, hogy a 7 város gyalogátkelőire közel 50 ezer szavazat érkezett mindössze 2 hét alatt.

Fotó: Generali

Az autóvezetők 90 százaléka szerint a zebrák láthatóbbá tételére nagy szükség van

A Generali idén tavasszal egy reprezentatív kutatásban kérdezte a 18-65 év közötti hazai lakosságot a gyalogátkelőhelyek használatát illetően, és meglepő eredmények is születtek a kutatásból. A megkérdezettek közel háromnegyede szerint az autósok általában megállnak a zebrák előtt, ám a válaszadók 13 százalékának vélhetően sok a rossz tapasztalata: szerintük ugyanis nagyon ritkán állnak meg az autósok a gyalogátkelők közelében. Érdekesség, hogy a fiatalabb, 18-29 közöttiek látják úgy, hogy nem elég előzékenyek az autóvezetők: szerintük csak az autósok 66 százaléka ügyel a zebrák közelében való megállásra.

A kutatás arra is kereste a választ, vajon mi a döntő tényező a gyalogátkelő előtti megálláskor: a nem autóvezetők sokkal inkább gondolják, hogy azért nem engedik át a gyalogosokat a zebránál, mert nem érdeklik az autósokat a szabályok. Az autóvezetők viszont magasabb arányban érzik, hogy nehéz észrevenni a gyalogosokat.

De vajon mi lehetne megoldás arra, hogy jobban figyeljenek a gyalogátkelőn közlekedőkre az autósok? A javaslatok közül legnagyobb arányban (90%) a zebrák láthatóvá tételét (pl. okoszebra) éreznék hasznosnak a megkérdezettek, de a szigorúbb szabályozás (82%) és magasabb pénzbírság (79%) is jó opció lehet a válaszadók szerint.

Mohács lett a 2023-as szavazás győztese, de Eger sem marad okoszebra nélkül

Idén ismét a magyarokon múlt, melyik hazai város gazdagodjon okoszebrával: egy két hetes online szavazás során volt lehetősége a hazai lakosságnak megszavazni, melyik városban készüljön el a következő okoszebra a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával.

A legtöbb voksot kapott helyszín a két hét alatt Mohácson, a Kossuth Lajos utca 95-97-nél lévő gyalogátkelő lett 24702 szavazattal, így a tervek szerint hamarosan itt is okoszebra segíti a biztonságos közlekedést. A szavazás nagy részében Mohács fej-fej mellett haladt Eger városával, ahol a Cifrakapu utca 138 alatti zebra 21665 szavazatot kapott. A szoros eredményre való tekintettel a Generali a Biztonságért Alapítvány a szavazás lezártával úgy döntött, hogy idén a második legtöbb szavazatot kapott zebrát is okoszebrává alakítja.

Utánuk jött, sok ezer szavazattal lemaradva Szolnok és Baja 1-1 gyalogátkelője. A számok jól mutatják, a biztonságos közlekedés bizony rengeteg embert érint: összesen 46943 szavazat érkezett a 7 zebra-helyszínre.

Átadták a 2022-es zebra-szavazás győztes helyszínén is az okoszebrát

Először 2021-ben hirdette meg a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestek, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így a verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan két éve már okoszebraként működik. A tavalyi szavazást Szentendre nyerte, idén nyártól kezdve pedig már működik a szentendrei okoszebra is, segítve a sokkal biztonságosabb közlekedést. Így az országban immár közel 60 okoszebra létesítése történt meg az elmúlt években.

Mi az az okoszebra?

A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta több mint 100 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..