járműtörténelem

Végsebesség anno - száz fölött a világ... 2. rész

2017.03.04.

Krónikán első részének elején talán a ma benzingőzzel átitatott embere nem is gondolta volna, hogy a legnagyobb csúcssebesség elérésének gigászi küzdelmét majdan elektromos autók vívják majd. Persze a kocka fordul majd, igaz a belsőégésű motorok csak szinte utolsóként szállnak be az elsőségért folytatott csatába.

A sebesség utáni vágy - hogy mekkora volt olvassák el az első részben - nem csak az egyes autóépítők és gyártók tartották fontosnak a hétköznapi emberek is. Az autóversenyeket százezrek látogatták, a rekorddöntések pedig igazi szezáció számba mentek, így egy kicsit mindenki részesévé vált a technika forrdalomnak. Bár az autózás már a belsőégésű motorok irányába haladt voltak, akik eltökélten hittek a gőzhajtásban, amik néha meg is szorongatták benzines riválisaikat. Ilyen volt például Gardner-Serpollet „húsvéti tojása" is.

Gardner-Serpollet „húsvéti tojása”: 120,8 km/óra

Később megjelent Henri Fournier, aki Mors kocsijával számos rekordot állított fel. Először 1901-ben száguldott 111,8 km/órával, később saját maga csúcsait döntögette, melynek talán legfontosabb mozzanata az, hogy ő volt, aki az első, aki belsőégésű motorral szerelt autóval állított fel sebességi rekordot 122,4 km/órával. 

Joggal vetődhet föl a kérdés, hogy mi lett az ígéretes márkával. Jelentjük, nem tűnt el csak átalakult. Ugyanis Henri Fournier 1902-ben eladta Mors kocsiját egy angol versenyzőnek, Charles Rollsnak adták el, 1904-ben pedig Rolls találkozott Henry Royceszal, 1904-ben pedig egy párizsi show keretein belül bemutatkozott a 10 lóerős Rolls-Royce. A RR tehát bizonyos fokig a Mors emlőin nevelkedett, ami még utána néhány évig önállóan működött.

Mors: 105,1 km/óra

A híres Párizs-Madrid verseny 1903-ban világszerte az érdeklődés középpontjába került. Körülbelül 100.000 néző érkezett a versenyre, az utat Bordeauxig végig emberek sora kísérte. A megmérettetés a közutak versenyre való használatának betiltását eredményezte. Fernand Gabriel Z típusú Mors-a volt a leggyorsabb 105, 1 km/órás átlagsebességgel, akit alig lemamardva Louis Renault Renaultja követett 100,2 km/órával. A Mors kétség kívül a leggyorsabb autónak számított akkoriban, az öt rekordból négyet állított fel.

Összehasonlításként, ugyanezen a szakaszon 1901-ben a versenyt 49 mph-val, 1899-ben 33, míg 1895-ben 15,2 mph-val nyerték meg.

Gobron-Brillie: 134, 3 km/óra

1903. júliusában az amerikai, veteránnak számító profi sofőr, Arthur Duray felállította az elképesztőnek számító 134,3 km/órás sebességrekordot a Gobron Brillie-vel.

Ford: 147 km/óra

Henry Ford később visszaszerezte a rekordot Amerikának, amikor Barney Oldfieldnak sikerült a 147, 05 km/órás sebességrekord 1904. januárjában. Barney lett az első, aki elérte ezt a sebességet, amit a brutális 18,9 literes, négy vödör méretű dugattyúnak köszönhetett. Mindkét fél jól járt ezzel a kapcsolattal, hiszen Oldfield dicsőséges karriert futott be a motorsportban, Henry pedig világszerte elismertté vált.

Mercedes Simplex 90 PS: 148, 5 km/óra

15 nappal Oldfield rekordját követően, Willy K Vanderbilt máris magának követelte a megtisztelő címet, ezúttal egy 90 lóerős Mercedesszel. Vanderbilt sebessége 148, 51 km/órára tolta fel a rekordot, és habár a Mors is vele volt, végül a Mercedes került ki győzedelmesen. 

Az elkövetkezendő időszakot a Mercedes és Gobron-Brillie párharca jellemezte. 1904.júliusában Louis Rigollynak tulajdonítható a Gobron-Brillie utolsó fejezete ebben a történetben, amikor Ostendben elérte a 166,665 km/órás sebességet egy alkohollal működő, 13,5 literes Gobron-Brillie volánja mögött. 

Darracq: 168,2 km/óra

A pábajozók mellett megjelent egy új gyártó is. A francia Darracq 1896-ban kezdte meg az autógyártást, 1904-re már a sebességrekord megdöntésén gondolkodott. Egy új, 100 lóerős, 11.259 köbcentis négyhengeres autót kifejezetten a rekordkísérletre terveztek, Paul Baras pedig 168, 2 km/órával magának követelte a címet.

Ross Special gőzüzemű gépkocsi: 152,5 km/óra

Az Ormond/Daytona Beach versenyt először 1902-ben rendezték meg. 1905-től kezdve 15 szárazföldi sebességrekordot állítottak fel egészen 1935-ig. A lenyűgöző története ellenére talán az 1905-ben megrendezett első verseny a legemlékezetesebb három világrekorddal, amiket 30 percen belül állítottak fel. Az első rekord Louis Ross áramvonalas, kétmotoros gőzhajtású, saját tervezésű autójának tulajdonítható, öt perccel később következett Arthur MacDonald rekordja, majd Bowden kétmotoros Mercedese tette fel az i-re a pontot. 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....