járműtörténelem

A világ első katonai terepjárója Japánból, a Kurogane Type 75

2022.12.29.

A japán autóipar a nagyok (USA, Európa) árnyékában bontogatta a szárnyait, amikor megalkották japán első sorozatgyártású autóját a KUROGANE TYPE 75-öt. Nem tudhatták, hogy a márka magyar olvasata nem igazán szalonképes.

 

 

Furcsának hangzik, de a háború mindig az iparfejlesztés és az innováció intenzív időszaka volt. Bár a hadieszközökre, fegyverkezésre, tankokra, repülőgépekre koncentráltak, fontos szerepe volt a teherautóknak és a gépkocsiknak is. Japán több évtizedes lemaradással szembesült. Gyakorlatilag nem létezett autóipar. Néhány évtized az amerikai kocsik koppintásával telt. Kényszerűen elsők között ismerték fel, hogy a tisztek és a vezérkar gyors utaztatásához nélkülözhetetlen egy terepjáró gépkocsi a háborúban.

Japán első összkerékhajtású autója az 1934-es Mitsubishi PS 33-as prototípus volt. Egy lomha, 6.7 literes dízelmotorral hajtott jármű volt, ezért a projektet leállították.

A Kínával vívott háború indokolta egy mozgékony, felderítő terepjáró fejlesztését a Japán Birodalmi Hadsereg utasítására. Így született meg, a Toyota, a Hatsoduki Seuzo, a Rikuo cégek együttműködésével 1936-ban az Európában szinte ismeretlen  Kurogane 75 a Nihon Nainenki gyárban, amikor a amerikai Willys MB Jeepnek még híre-hamva sem volt.

A jármű korszerű első független felfüggesztést kapott, elöl tekercsrugókat, hátul laprugót alkalmaztak. Lenyűgöző üzemanyag-takarékosság jellemezte, egy tankolással 450 km megtételére volt képes.

A nehéz terep leküzdése érdekében a felnikre speciális, durván bordázott gumi futófelületű abroncsokat szereltek. A Type 95 sebességváltója csúszó fogaskerekes volt, három előre és egy hátramenettel.

A korai modellek csak két üléssel készültek, de a későbbi járművekben egy harmadik ülés is helyet kapott.

A parányi, 3,6 méteres fürge jármű az északkelet-kínai mandzsúriai fronton kitűnően vizsgázott szélsőséges időjárási és terepviszonyok mellett. Kis mérete ellenére a gépkocsi 1100 kilogrammot nyomott, ami masszív konstrukcióra utal. 1944-ig 4775 autó készült.

Az idő igazolta a japánok találékonyságát és előrelátását, hogy a katonai terepjáró nélkülözhetetlen a háborúk alkalmával és a modern hadviselésben.

A grafika a cikk írójának a rajza.

Szerző: Bánffi Tibor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....