gépkocsivezető-képzési program

A vizeskancsó, a kékítés meg a kezdő BKV-sofőr

2018.11.05.

Bő egy éve indított intenzív toborzókampányt a BKV, hogy gyarapíthassa a cégnél dolgozó buszvezetők számát. Eddig mintegy 700 embert vettek fel – köztük persze olyanokat is, akikre tanfolyamok sokasága várt mielőtt utasokat szállíthattak volna. De vajon hogyan képzik a buszsofőröket? Ebbe engedett bepillantást a közlekedési társaság a cég kelenföldi autóbuszgarázsában.

Még viccet is bevetett a BKV, hogy kedvet csináljon a buszvezetői álláshoz. A cég bő egy éve indult toborzói kampányának egyik plakátján ugyanis „egy sofőr evolúcióját” úgy mutatják be, hogy személyautón, furgonon, majd teherautón át vezet az út a szakma csúcsára, vagyis a BKV-busz volánja mögé. A plakát szellemes, ráadásul csak a fele tréfa: valóban hosszú út vezet a kék buszok kormányáig, sokat kell tanulnia és gyakorolnia annak, aki a fővárosi tömegközlekedési vállalat sofőrje lenne, és beszállna a cég jelenleg mintegy 3800 fős járművezető csapatába.

Oktatójármű a cég kelenföldi autóbuszgarázsában

A leghosszabb út persze arra vár, aki csak egy „sima” B kategóriás jogosítvánnyal kezdené meg pályafutását a tömegközlekedési cégnél. Ekkor ugyanis először – persze csak a pályaalkalmassági orvosi vizsgálat után – C-kategóriás jogsit kell szerezni. Ezután jöhet a D-kategória: a tanuló ekkor már főállásban van a cégnél és a BKV mint autósiskola tanítja. Az újabb jogsi után következik az úgynevezett GKI hatósági képzés, amely további elméleti és gyakorlati oktatásból áll – például városi vezetésből és a tréning talán legizgalmasabb programjából. A reménybeli BKV-sofőrök ekkor tesznek ugyanis látogatást a Hungaroringen működő tesztpályán, ahol kipróbálhatják, milyen az, amikor megcsúszik a busz, és megtanulhatják, mi a teendő ilyenkor. És ha ez nem lenne elég, hátra van még a cégnél csak kékítésnek hívott „belső, társasági tanfolyam”, amelyen a speciális BKV-s tudnivalókkal látják el az új kollégákat.

Az oktatóbuszban a tanuló mellett ül az oktató, akinek külön fékpedálja van

A képzésnek persze rengeteg speciális eleme van. Ezek közül néhányat el is árultak a BKV kelenföldi autóbuszgarázsában. Mint elmondták, a városi buszvezetés egyik talán legnehezebb része a megfelelő fékezés. Az állandóan lüktető forgalomban úgy kell haladni, hogy a menetidőt is betartsák, de a hirtelen fékezéseket is elkerüljék. A fékezés tanítása során egészen furcsa trükköket is bevetnek: betesznek például a buszba egy kancsó vizet, a sofőrnek pedig úgy kell lassítania, hogy egy csöpp sem fröccsenhet ki. Akadnak olyan feladatok is, amelyeknek az a célja, hogy a sofőrök megtanulják a busz méreteit, hiszen a városi forgalomban sokszor kell „centizniük.” És persze azt is sokat tanítják, miként kell helyesen kiállni a megállóba: a látszat ellenére ez korántsem veszélytelen feladat. Az utasok sokszor a járda szélén állnak, így elég néhány centi tévedés, és jármű embereket sodorhat el.

Eddig mintegy 700 új sofőrjelöltet vettek fel a közlekedési céghez

A BKV tájékoztatása szerint körülbelül négy hónapig tart, amíg egy jelentkező megszerzi az összes szükséges képesítést. Ezután kezdhetik el szállítani az utasokat. Persze, mint megtudtuk, a kezdő BKV-sofőröket nem dobják be rögtön a forgalom sűrűjébe. Először szóló járművekre osztják be őket és egyszerűbb – azaz kevésbé forgalmas és például a hegyvidéki terepet kerülő – útvonalakra.

Bő egy éve indított intenzív toborzókampányt a BKV, hogy gyarapíthassa a buszvezetők számát

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.11.15
A ŠKODA AUTO az Industry 4.0 alapelveivel összhangban halad előre az új technológiák bevezetésével....
2018.11.14
Itt az Opel kompakt, multifunkcionális könnyű haszonjárművének ötödik nemzedéke, és már ki is....
2018.11.14
- A Rába Járműipari Holding Nyrt. konszolidált árbevétele az első kilenc hónapban 12,5 százalékkal....
2018.11.14
A BMW megerősítette logisztikáját, hogy a légi fuvarozási lehetőségeket foglalja bele a készenléti....
2018.11.14
Evzen David Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.11.14
A kapacitáshiány kezelése a legnagyobb kihívás az európai légiközlekedésben a következő években, a....
2018.11.14
Ütős Twitter-bejegyzés született arról, hogy Pierce a lángokkal körülzárt úton ragadt, miközben....
2018.11.14
- Több mint félmillió menetjegy kelt el júniustól novemberig a jegyvásárlási funkcióval is....
2018.11.14
Az autókereskedelem nagy üzlet. Magyarországon, Európában, az egész világon. De mégis mennyire? Az....
2018.11.14
Soros hathengeres benzinmotor, BMW M-specifikus futómű-technológia, BMW M sport differenciálmű és....